ניהול נכון של קניין רוחני מאפשר לחברה ליצור תנאי שוק אופטימליים - להתגונן ממתחרים על ידי ביסוס זכויות מונופולין על המוצרים החדשים, ובנוסף להגביל פעילות עסקית של מתחרים, לשלוט על השוק ולגרום להטלה של סנקציות משפטיות כנגד מפרי זכויות קניין רוחני.


על מנת להשיג את המטרות האמורות, החברה צריכה להכין ולתחזק פורטפוליו של נכסי קניין רוחני. כל הקניין הרוחני שנוצר בחברה צריך לעבור הערכה ורישום על מנת שייקח חלק פעיל בפעילות העסקית של החברה. על מנת ליצור פורטפוליו של קניין רוחני בחברה צריך לדאוג שיתקיימו:


- זיהוי נכסי קניין רוחני שנוצרים בחברה וקביעת אופן ההגנה שלהם;


- קבלת הגנה משפטית על הנכסים מהמדינות בהם פועלת החברה;


- לבצע הערכה תקופתית האם יש צורך להמשיך ולתחזק את נכסי קניין רוחני;


- לבצע רכישה של זכויות שימוש בקניין רוחני מגופים אחרים במידת הצורך;


- הענקת זכויות בקניין רוחני של החברה לגופים אחרים.

 

מהו פטנט?


פטנט הוא זכות משפטית הניתנת על ידי המדינה לבעל אמצאה לתקופה קצובה, בדרך כלל ל-20 שנה. הזכות המשפטית מאפשרת לבעל הפטנט למנוע מאחרים להשתמש באמצאה שלא כדין, כולל מכירה, ייצור, ייבוא וכדומה.


פטנט אמור לספק לבעליו את הדברים הבאים:


- להגן על האמצאה מפני גניבה והעתקה;


- להוות כלי שיווקי שמדגיש את החדשנות של המוצרים המיוצרים על ידי חברה לעומת אלו של המתחרים.

 

על איזה אמצאות ניתן לקבל פטנט? בדרך כלל, האמצאות שניתן להגן עליהן בפטנט הן אמצאות מסוג מוצר (למשל התקן, תרכובת כימית) או תהליך.


הדברים הבאים בדרך כלל לא פטנטביליים:


- גילויים, תיאוריות מדעיות, נוסחאות מתמטיות;


- עיצובים אסטטיים שאין להם תפקיד פונקציונלי;


- חוקים ושיטות למשחק;


- תוכנה כשלעצמה;


- אמצאות שכל מטרתן זה הצגת מידע כלשהו.

 

שלבים לקבלת פטנט (בישראל)


על מנת לקבל פטנט צריך להגיש בקשה לפטנט לרשם הפטנטים. את הבקשה מגיש הבעלים של הפטנט, שיכול להיות אדם פרטי, קבוצה של אנשים או גוף משפטי. הבקשה מוגשת על ידי הבעלים או על ידי עורך פטנטים, או עו"ד שמשמשים כנציגם של הבעלים.


הבקשה לפטנט צריכה לכלול את:


- שם ומען של בעלי בקשת פטנט;


- פירוט המתאר את האמצאה;


- תביעות המגדירות את האמצאה;


- שרטוטים (במידת הצורך);


- קבלה על תשלום אגרת הגשת בקשה לפטנט.

 

פירוט הבקשה צריך לכלול את החלקים הבאים:


- שם האמצאה;


- תחום האמצאה;


- רקע;


- רשימת שרטוטים (במידה ויש שרטוטים);


- תיאור האמצאה.


"תחום האמצאה" צריך לכלול את התחום אליו שייכת האמצאה.


"תיאור" אמור לתאר את האמצאה באופן המאפשר את מימושה עם התייחסות לשרטוטים (במידה והם קיימים).


מטרת ה"תביעות" היא להגדיר את היקף האמצאה. תביעה צריכה לבטא את מהות האמצאה באמצעות תכונות ויחסי גומלין ביניהן באופן כזה שהאמצאה המוגדרת בתביעה תהווה פתרון לבעיה הטכנית שהאמצאה באה לפתור.


לאחר הגשת הבקשה לרשם הפטנטים, היא עוברת בדיקה פורמלית על ידי צוות המזכירות ולאחר מכן בחינה מהותית על ידי בוחן פטנטים. בבחינה מהותית האמצאה נבדקת לפי קריטריוני פטנביליות כגון חידוש, התקדמות המצאתית ועוד. לפי תוצאות הבחינה המהותית מתקבלת ההחלטה האם להעניק פטנט או לא.

 

רישום פטנט במדינות חו"ל


רישום פטנט לפי אמנת פריז: על פי האמנה, תאריך הגשת בקשת פטנט במדינה חברה אחת יוכר כתאריך הגשה במדינות חברות אחרות בתנאי שהבקשה תוגש במדינה האחרת תוך 12 חודשים מיום ההגשה במדינה הראשונה.


רישום פטנטים לפי אמנת שיתוף פעולה לפטנטים (PCT): ברישום פטנט על פי אמנת PCT קיימים שני שלבים, שלב בינלאומי ושלב לאומי. בשלב הבינלאומי האמצאה נבדקת לפי קריטריוני פטנטביליות כגון חידוש והתקדמות המצאתית, לצורך הפקת דו"ח חיפוש וחוות דעת. בשלב הלאומי הבקשה מוגשת למדינות שנבחרו על ידי המבקש לצורך בחינה וקבלת פטנט. הירידה לשלב לאומי צריכה להתבצע תוך 30 חודשים מיום הגשה של בקשת פטנט ראשונה.


נכתב על ידי סלבה וינוגרדוב.


הכותב הוא עורך פטנטים שהיה בעברו גם בוחן פטנטים.