מעת לעת עולה השאלה של זוגות אשר עומדים בפני מיסוד מערכת היחסים שבפניהם, האם ראוי שיערכו ביניהם הסכם ממון. מן הראוי ששאלה זו תבחן בעניינים מקצועיות ומשכילות כאשר הרגש המניע את בני הזוג למיסוד מערכת היחסים ביניהם מונח לרגע בצד.

 

המשמעות של הסכם ממון אינה המחשבה העתידית כי מערכת היחסים הזוגית תגיע לסיומה אלא בעצם הטוויה של הדרך בה מנוהלת מערכת היחסים בהיבט הכלכלי.

 

טעות היא להתעלם מהעובדה כי מערכת זוגית מהווה גם מערכת כלכלית או תא כלכלי אחד אשר כל אחד מהצדדים מגיע אליה עם מטען כלשהו, מי יותר ומי פחות. במערכת הכלכלית הזו ישנם שיקולים אשר התייחסות ראויה אליהם והבאת דרכים לפתרונם כבר בעת מיסוד מערכת היחסים הזוגית יכולה להביא לשקט ולרגיעה בתוך מערכת היחסים.

 

הוודאות שבהסכם הממון חשובה מאד ובעלת השלכות משמעותיות ביותר על מערכת היחסים הזוגית ויש שהיא תסייע לבני הזוג לנהל את מערכת היחסים הזוגית שלהם כשהיא נטולת דאגות כלכליות עתידיות.

 

הצורך בעריכת הסכם ממון בולט בעיקר כאשר בני הזוג הינם במה שמכונה "פרק ב' " היינו פירקו בעבר מערכת זוגית אחת או יותר ומודעים לבעיות הכרוכות באפשרות של פרידה וזאת בעיקר לאור העובדה כי יש ביניהם מי שכבר התבסס בחייו, צבר נכסים, נכווה בפרידה הקודמת או מעוניין לדאוג לילדיו מקשר קודם והבטחת עתידם הכלכלי כך שמיסוד קשר חדש לא יבוא על חשבונם כביכול.

 

עוד נהוג לחשוב כי הסכמי ממון מיועדים למי שצבר נכס כלשהו טרם הנישואין או החיים המשותפים ומעוניין להבטיח את נכסיו גם בעתיד. אך החשיבות לעריכת הסכם ממון אינה נחלתם של מי שכבר חוו פרידה בעבר ומעוניינים להתחיל פרק חדש בחייהם או מי שצבר נכסים ומעוניין להבטיח אותם בעתיד, אלא מיועד לכל מי שמעוניין להיכנס לתוך מערכת היחסים הזוגית תוך וודאות כלכלית עתידית תוך עריכת הסדרים המתאימים לשני הצדדים וראויים גם בהתייחס לשאלות עתידיות לרבות האפשרות של ילדים משותפים, צבירת נכסים נוספים וכן התייחסות לפרק הזמן שיחלוף עד אשר תיווצר הסיטואציה בה יבחרו הצדדים להיפרד ולקיים את ההסדרים הקבועים בהסכם הממון.

 

במציאות הקיימת בימנו, בה אחוז המתגרשים עולה משנה לשנה והקלות בה מתפרקים תאים משפחתיים הופכת את הגירושין לזמינים יותר, מן הראוי כי בני זוג יבטחו את עצמם ליום בו אפשרות זו של פירוק הזוגיות והתא המשפחתי תתכן בקרבם. אם כך, נוכל לומר כי הסכם ממון הוא מעין ביטוח, כמו ביטוח חיים אשר צופה אפשרות של מוות אשר לבטח אינה רצויה על מי שמבטח את עצמו בביטוח חיים, כך הסכם ממון מסייע לבני הזוג לבטח את הנכסים שצברו טרם הנישואין לאפשרות עתידית – ובוודאי שלא רצויה בשלב המיסוד  - כי הזוגיות הזו, יתכן ותתפרק.

 

הסכם ממון הינו למעשה הסכם הקובע הסדרים רכושיים בין הצדדים במהלך הנישואין ובמקרה של, חלילה, פרידה וכך למעשה מייצרים בני הזוג כר בריא של וודאות לקראת מיסוד מערכת היחסים ביניהם.

 

מומלץ לפנות לעו"ד מקצועי ובקיא בתחום ולהיוועץ בו בטרם צועדים לחופה.


עודכן ב: 19/06/2013