לא אחת, הרעיונות העסקיים נובעים משיתופי פעולה וממחשבה משותפת של שניים או יותר והמעבר מן המחשבה אל המציאות דורשת מן הנוגעים בדבר ליתן את הדעת למספר שאלות חשובות וכל זאת עוד בטרם החלו בפעילות עסקית כלשהי.

 

העסק המשותף צריך להיות מבוסס על הסכמות הדדיות ומן הראוי שהסכמות אלו יעלו על הכתב ויהוו את המסגרת לפיה יפעלו הצדדים הן למען הוודאות של המטרות המשותפות, היעדים המשותפים ודרכי הפעולה והן למניעת מחלוקות עתידיות והפתרונות לסכסוכים עתידיים.

 

ההחלטה הראשונה בהסכם המייסדים

 

הסכם זה מכונה הסכם מייסדים והשאלה הראשונה שמוכרעת במסגרתו היא סוג ההתאגדות הרצויה על ידי הצדדים, האם בשותפות או בחברה מדובר. לעתים כבר בשלב הדיון בעיקרי הסכם המייסדים מתגלים חילוקי הדעות המהותיים בין הצדדים המביאים למסקנה, מסקנה שהייתה מתקבלת בשלב מאוחר יותר לולא אותו הסכם מייסדים, כי אין די ברעיון העסקי המשותף להם ולמעשה אין הצדדים מתאימים לנהל עסק במשותף ועדיפה הפרידה טרם ההתקשרות.

 

בשני המקרים ישנה חשיבות להסכם המייסדים ובשני המקרים יוסדרו עניינים דומים למעט שאלת המניות, סוגי המניות, חלוקתן, מכירתן ו/או חלוקת הרווחים בגינן אשר מתקיימת במקרה של חברה אך אין היא רלוונטית במקרה של שותפות.

 

הסכם מייסדים טוב הוא כזה אשר לא רק קובע את דרכי הפעילות לטווח הקצר אלא כזה הרואה גם פני העתיד, כזה אשר מצד אחד מקטין את הסיכונים העתידיים ומעלה על הכתב את העקרונות אשר יכתיבו את דרכי ניהול העסק המשותף וימנעו סכסוכים עתידיים אפשריים ויביא דרכי פתרון יעילים לאותם סכסוכים עתידיים אך מצד שני צופה גם אפשרות של הרחבת פעילות העסק המשותף, הכנסת שותפים נוספים או בעלי מניות נוספים.

 

בסקירה קצרה זו נדון בסוגיות הזהות להסכמי המייסדים הן במקרה של חברה והן במקרה של שותפות.

 

נושאים רבים אמורים לבוא לידי ביטוי בהסכם המייסדים ומטרתו לשקף את המטרות המשותפות של הצדדים לו אך העיקרים שבו הם בין היתר:

 

מטרות החברה

 

הסכם מייסדים אמור להגדיר את מטרות החברה המשותפות לצדדים כולם, ולכוון את הצדדים לנהל את העסק המשותף כשאותה מטרה לנגד עיניהם, וכן למקד את כל פועלם לצורך קידום אותה מטרה מוגדרת מראש.

 

אופן ההתאגדות

 

האם בחברה עסקינן או שמא בשותפות? שאלה זו מוכרעת לרוב הן משיקולי מס, והן מכוח הדינים המוחלים על כל אחד מסוגי ההתאגדויות הקיימים אותם הצדדים בוחרים להחיל על עצמם.


חלוקת המניות בין השותפים כאשר עסקינן בחברה

 

בהסכם תצוין הגדרת ההון הרשום והקצאת המניות בין השותפים, אופן החלוקה וסוגי המניות בחברה.

 

חלוקת תפקידים

 

חלוקת התפקידים בין מייסדי החברה, תחומי אחריותם ועיסוקם, היקף וסוג העבודה הנדרשת מכל שותף והעסקת עובדים.

 

ניהול החברה וקבלת החלטות

 

אופן ניהולה של החברה, מינוי דירקטורים במקרה של חברה, אופן קבלת החלטות, זכויות חתימה, נושאים מהותיים אשר ידרשו רוב מיוחד, כגון שינוי מטרות החברה או הכנסת שותף חדש, העסקת עובדים ופיטורם וכן הדרכים ליצירת התחייבויות בשם החברה.

 

משאבים פיננסיים

 

מקורותיה הכלכליים של החברה כגון הון עצמי, הלוואות בעלים, התחייבויות המייסדים להזרמת הון חדש, מימון חיצוני מגורמים שונים כגון בנקים או משקיעים שונים וחלוקת רווחים.

 

העברת מניות דרכי היפרדות ופטירה

 

קביעת המנגנון של העברת מניות ו/או חלקו של השותף בעסק הן לקביעת שווי המניות ו/או חלקו של השותף בעסק והן לעניין דרכי המכירה, לרבות שאלת זכות ראשונים ליתר המייסדים ו/או בעלי המניות. דיון באם ייקבעו הגבלות על מכירת מניות או אופן העברתן. על מנת שמייסד לא ימצא עצמו לפתע בשותפות עם צד שהוא אינו מעוניין בו, רצוי לבחון סעיפים הקובעים מנגנוני הגנה עתידיים על זכויות מייסדי החברה ושמירה על זכויות המיעוט מפני קיפוחם על ידי הרוב. כמו כן חשוב לקבוע פתרונות למצב בו אחד המייסדים נפטר או מצוי במצב של אובדן כושר עבודה - מלא או חלקי.

 

פתרון סכסוכים

 

כמו בכל הסכם טוב, רצוי להסדיר סוגיית מחלוקות בין המייסדים בנושאים מהותיים, הפניה לבוררות או גישור בפני גורם מקצועי הינה מומלצת לרוב.

 

קניין רוחני ואי תחרות

 

סוגיית אי-התחרות בחברה ושמירה על סודותיה המסחריים הינה סוגיה מהותית במסגרת הסכמי מייסדים. מומלץ לקבוע תקופת צינון גם לאחר סיום מערכת היחסים שבין המייסדים ולשקול הכללת סעיף המתייחס להעסקת עובדי העסק המשותף בעסק עתידי שיוקם על ידי מי מהמייסדים.

 

הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.

 

הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.