מאבק המורים החל בשל התנגדותם להטלת האחריות הפלילית בשל תאונות החלות במהלך הטיולים המאורגנים על ידי מוסדות החינוך ומשרד החינוך. מאבקם בעצם הציף את נושא האחריות של מוסדות החינוך ומשרד החינוך בראשו על התלמידים.

 

כהורים, כולנו רוצים לדעת כי ילדינו בטוחים אם במסגרת החינוכית ואם מחוצה לה מטעם אותה מסגרת ועל כן נסקור כאן בקצרה את עקרונות האחריות המוטלת הן על מוסדות החינוך והן על המורים במישור האזרחי במערכת היחסים שבין המורה והתלמיד וזאת בניגוד למישור הפלילי בגינו יצאו המורים למאבקם.

 

המורים אינם אחראים רק על חינוכם של התלמידים והקנית ערכים, אחריות המורים על התלמידים הינה אחריות רחבת היקף גם על שלומם וביטחונם האישי של התלמידים והיא חלה כלפיהם, הן במסגרת כתלי בית הספר, במהלך שיעור, במהלך הפסקה והן מחוצה לו במסגרת האירועים השונים לרבות הטיולים המאורגנים על ידי בתי הספר.

 

ככל שהילד צעיר יותר ורך בשנים כך תגדל האחריות כלפי שלומו וביטחונו האישי

 

היקף האחריות של המורים כלפי התלמידים נובע בשל היותם למעשה "המבוגר האחראי" במסגרת החינוכית הממלא את המקום החלופי של ההורה המבוגר. טיב והיקף האחריות – כך גם אמצעי ההגנה הנדרשים, טיבם, אופיים והיקפם - משתנה בהתאם לנסיבות, בהתאם לאירוע ואף בהתאם לגילו של הילד.

 

אין להתבלבל, הטלת האחריות על המוסד החינוכי כלפי התלמידים אינה אחריות מוחלטת ולא כל אירוע בגינו נפגע התלמיד, אם בכיתה, אם בהפסקה בחצר ואם במהלך פעילות בית ספרית כגון טיול, תוטל אחריות על המורה או על המוסד החינוכי. על מנת שאחריות כזו תוטל על המוסד החינוכי או המורה האחראי או המלווה, יש לבחון את הכללים הנהוגים במשפט האזרחי ובפסיקה שהתפתחה במשך השנים.

 

הקביעה האם יש להטיל אחריות על המורה או לא תעשה לאחר בחינה של העקרונות הכלליים של הפסיקה וביחס לאירוע הספציפי שנבחן. האחריות המוטלת על מורה בתוך כיתה שונה מהאחריות המוטלת עליו בעת השגחה בהפסקה, ובוודאי שככל שהציבור עליו משגיח רב יותר כך תקטן האחריות שלו לצפות ולמנוע את כל הסיכונים להם מועדים הילדים. כך גם תשתנה מידת האחריות והיקפה ביחס לאופי הפעילות מחוץ לבית הספר.

 

המבחן אמנם פשוט – האם היה על המורה לצפות את התממשות הסיכון בגינו נפגע התלמיד או לא – אך יישומו קשה ומשתנה מאירוע לאירוע. כל מקרה ייבחן לגופו וייקבע בסופו של הליך, האם במקרה הספציפי יש להטיל אחריות על המורה ועל המוסד החינוכי והאם היה עליהם לצפות את הסיכון אשר התממש במסגרת אותה פעילות.

 

כאמור אין מדובר באחריות מלאה לכל מקרה ומקרה בתום הבחינה תתכן האפשרות כי ייפסק כי אין להטיל את האשמה או האחריות על המורה או המוסד החינוכי.

 

עוד כדאי לדעת כי בשל גילם ואופיים של הילדים מעצם טבעם כילדים אשר ניחנו ביצר הרפתקנות וסקרנות, מצאה המדינה לנכון לבטח את כל התלמידים בביטוח תלמידים- תאונות אישיות. ביטוח זה מבטח את כלל פעילותם במשך כל שעות היממה אך מצומצם בהיקף הפיצוי. אין ביטוח תאונות אישיות שולל את האפשרות לבחון את המקום לדרוש פיצוי בגין נזק אשר אירע בגין אשם של המוסד החינוכי, אם במעשה רשלני ואם במחדל.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין

 

רצוי ומומלץ להיוועץ עם עו"ד בקיא ומומחה בתחום בעת פציעה של תלמיד הן במסגרת החינוכית והן מחוץ למסגרת החינוכית.