לפי חוק שכר המינימום וחוק הגנת השכר עובד אשר במסגרת עבודתו עובר קורס הכשרה מקצועי, יהיה זכאי לתשלום מלא ולא חלקי בלבד, בגין התקופה שבה עבר את ההכשרה המקצועית. אולם חרף זאת, הלכה למעשה אין זה המצב וחברות רבות לרבות חברות ענק, מתחמקות מתשלום מלא בגין תקופת ההכשרה המקצועית.

 

במחקר שנערך בשנת 2008 התגלה כי למעלה מ-30% ממי שנדרשו לעבור קורס הכשרה מקצועי במסגרת העבודה לצורך התפקיד, לא קיבלו בכלל שכר או קיבלו שכר חלקי בלבד בגין תקופת ההכשרה.

 

אין ספק כי מדובר בתובעה פסולה ומנוגדת לחוק ולפסיקה, ואולם חוסר ידע ואדישות מצד העובדים, נותנים כוח לאותם מעסיקים להמשיך ולגזול מהעובדים סכומים המגיעים להם.

 

בדיוק כפי שלא הייתם רוצים שהמעביד שלכם יוציא לכם שטר מהכיס ויעביר אותו לקופת העסק, כך אסור לתת למעביד להתחמק מתשלום בו הוא חייב.

 

גם עובד שעבר קורס הכשרה מקצועי לפני תחילת העבודה זכאי לקבל שכר מינימום (לפחות) עבור תקופת הקורס -

 

עובדי אל-על שלא קיבלו שכר עבור תקופת הכשרה פנו להסתדרות וביחד הם הגישו תביעה נגד מעבידם ודרשו לקבל שכר עבור תקופת ההכשרה .בפסק הדין ס"ק (ת"א) 1148/02 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ, קבע בית הדין לעבודה כי החניכים בקורס ההכשרה הנם עובדים הזכאים לשכר על פי חוק שכר המינימום.

 

העיקרון שהנחה את בית הדין הינו כי מטרת ההתקשרות בין הצדדים הינה יצירת יחסי עובד ומעביד ביניהם מיד בתום ההכשרה ולא רכישת מקצוע בלבד אשר אין לה קשר ישיר לעבודה אצל המעביד.

 

בשל כך אופיה של ההכשרה ומערכת היחסים בה מצביעים על קיום של יחסי עובד ומעביד במסגרתה. לפיכך, החניכים בקורס הכשרת דיילי האוויר והקרקע הנם עובדים לצורך חוק שכר מינימום וזכאים לשכר מינימום על פיו ולזכויות סוציאליות על פי משפט העבודה המגן.

 

 

זו בדיוק רוח הפסיקה מאז, גם בתיק עב' (אזורי יר') 1216/06 חבצלת אסף - חברת "מקום" ערכים ויוזמות אדם בנוף בע"מ, תק-עב 2007(1), 2988 , 2992 (2007) נדון מקרה בו התובע, סטודנט למשפטים, התקבל לעבודה כמדריך בחברת "מקום", לפני שהחל את העבודה נדרש התובע לעבור קורס אשר אין מחלוקת כי עבורו לא קיבל שכר.

 

בפסק הדין אימצה כב' השופטת פיינשטיין את המבחנים שנקבעו בעניין אל על נתיבי אוויר, על מנת לקבוע האם יהיה זכאי העובד לשכר בגין תקופת ההכשרה וגם בעניין חבצלת אסף, הגיע בית הדין למסקנה חד משמעית כי העובד זכאי לשכר מינימום עבור תקופת ההכשרה, קביעה זו הפכה לנהוג המקובל והלכה למעשה זה המצב המשפטי נכון להיום.

 

וכך אנו מגיעים לשורה התחתונה והיא, אם עברתם קורס הכשרה לפני שהתחלתם לעבוד או בזמן שכבר עבדתם ולא קיבלתם שכר עבורו או אפילו אם קיבלתם עבורו תשלום שכר חלקי, משמעות הדבר כי מחכה לכם שכר על שולחן המעביד.

 

עכשיו כל שנותר לכם הוא לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ולהתחיל לפעול מיד! כדי לקחת מה השכר שמגיע לכם לפי הדין.

 

חשוב להדגיש, כי יש לפעול במהירות, זאת מפני שהגשת התביעה נגד המעביד תתאפשר כל עוד לא עברו יותר מ-7 שנים מיום שבו סיימתם את הקורס, אחרת התביעה תתיישן ולא תוכלו לקבל את השכר שמגיע לכם!