שי הראל, רו"ח

 

 

הוראות ניהול ספרים קובעות שבספר תקבולים ותשלומים יירשם כל תקבול וכל תשלום הנוגעים להכנסות ולהוצאות העסקיות בציון התעודה והתאריך. כללו התקבולים שיקים, יצויינו פרטים לזיהויים, כגון מספר השיק ושם הבנק שעליו נמשך.

 

 

כדאי לשים לב שמדובר על תקבולים ותשלומים ולא רישום של הכנסות והוצאות כפי שנעשית בפרקטיקה אצל מרבית העסקים.

 

על-אף האמור לעיל, נישום המפקיד את כל תקבוליו בבנק ביום קבלתם או למחרת, רשאי לרשום בספר תקבולים ותשלומים מכירות וקניות ( הכנסות והוצאות ) בהתאם לחשבוניות שנערכו ושנתקבלו, ובלבד שיתמלאו כל אלה:

 

(1) לגבי כל התקבולים ייערך תיעוד מתאים כנדרש בהוראות אלה;

(2) התקבולים כאמור יופקדו בחשבון העסקי של הנישום בלבד;

(3) העתקי החשבונות שקיבל הנישום מהבנק יישמרו כחלק בלתי נפרד ממערכת חשבונותיו;

(4) תקויים שיטה לתאום תיעוד התקבולים שהופקדו עם שוברי ההפקדה בבנק.

 

 

רק נישום אשר עונה על ארבעת הסעיפים המצויינים רשאי לנהל במקום ספר תקבולים תשלומים ספר אשר מציין את המכירות והקניות שלו ( הכנסות והוצאות ).

 

בפרקטיקה ישנה מחלוקת האם חשבון עסקי כפי שמצויין בסעיף 2 חייב להיות חשבון המשמש לצרכי העסק בלבד, או חשבון עסקי יכול להיות חשבון שמשמש גם לצרכים פרטיים וגם לצרכים עסקיים ( כלומר הנישום עושה בחשבון שימוש מעורב גם עסקי וגם

פרטי ).

 

היום ישנן תוכנות להנהלת חשבונות באינטרנט שמאפשרות ניהול ספר תקבולים תשלומים ע"פ חוק מבלי לרכוש ספר שכזה באחת מחנויות הציוד המשרדי.

 

ניהול ספר תקבולים תשלומים באמצעות תוכנת הנהלת חשבונות חינמית, מביא לחסכון במשאבים ובנוסף כל הרישום בספר תקבולים תשלומים נעשה באופן אוטומטי ולא צריכים לעשות כל רישום נוסף.

 

תוכנת תקבולים תשלומים חינם מאפשרת לעמוד בהוראות ניהול ספרים ובכך למלא את דרישות החוק.


 


עודכן ב: 20/05/2010