תכנון מס נכון יש בו כדי למקסם את הרווח ממכירת נכסים, שהתקבלו אגב ירושה.

 

 

העיקרון המנחה בכל הקשור בחלוקה של נכסים שהתקבלו בירושה הוא כי ככל שהנכסים יחולקו בין היורשים ללא כל תשלומי איזון בניהם, אז חלוקת ירושה זו בעין איננה נחשבת לאירוע מס ומאפשרת את דחיית המס עד למועד מימושם של נכסים אלו.

 

 

משהתקבלה בירושה דירה, יוכל אותו יורש ליהנות מפטור ממס במכירתה, בכפוף להוראות חוק מס שבח. זאת מבלי להידרש כלל לשאלה אם מכר קודם לכן דירה אחרת בפטור ממס.

 

 

המחוקק מאפשר למכור דירה, שהתקבלה בירושה בפטור עצמאי, שאינו נחשב כניצול פטור אישי של המוכר, כך שלמעשה יכול אותו יורש למכור הן דירה, שבבעלותו תוך שימוש בפטור האישי והן את אותה דירה שהתקבלה בירושה על ידי הפטור המיוחד והכול בסמיכות זמנים וללא כל תקופת המתנה בין שתי המכירות.

 

 

כמובן שמכירת שתי הדירות יחד, כפופה להוראות החוק ויש לבחון לגבי כל מכירה את היתכנות הפטור, קרי האם זכאי המוכר לפטור אישי ממס שבח כמו פטור ממכירת דירת מגורים מזכה אחת לארבע שנים ולגבי הדירה שהתקבלה בירושה יש לבדוק האם המוריש עומד בכל דרישות הפטור המיוחד.

 

 

הפטור המיוחד למכירת דירת מגורים שהתקבלה בירושה הינו פטור לפי הוראות סע' 49ב(5)) לחוק מס שבח. סעיף פטור זה קובע כי יורש, אשר הינו קרוב של המוריש, כהגדרתו בחוק בבואו למכור את הדירה שהתקבלה בירושה יהיה זכאי לפטור במכירת הדירה רק אם לפני פטירת המוריש היה למוריש דירת מגורים אחת ואילו היה המוריש עדין בחיים ומוכר את אותה דירה, היה פטור ממס בשל המכירה.

 

ככול שהיורש נכנס בשערי הפטור המיוחד יוכל היורש למכור את הדירה שהתקבלה ביורשה בפטור ממס מלאה .

 

פורסם בעיתון ידיעות חולון,בת ים ביום 19.2.2010.

הכותב הינו עו"ד רונן רוזנבלט, שותף במשרד עו"ד רוזנבלט ושות', המתמחה בתחומים נזיקין, מקרקעין ומסחרי


עודכן ב: 20/05/2010