קנית מוצר ואחרי יום התחרטת שרכשת אותו. האם אתה יכול להשיבו ולקבל את כספך חזרה?

ביום ה- 14.12.2010 תיכנסנה לתוקף תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א – 2010, המאפשרות לקבל החזר כספי במזומן במקרה של ביטול עסקה המתייחס לרשימה של מוצרים ושירותים.

תקנות אלו מתייחסות לזכות לביטול עסקה הנובעת משיקולי נוחות בלבד!

חשוב לשים לב:
התקנות אומנם, מאפשרות לנו הצרכנים להחזיר מוצרים ולקבל את כספנו חזרה, אך יחד עם זאת יש מספר תנאים אותם עלינו למלא על מנת לקבל את כספנו חזרה.

התקנות קובעות רשימה של עסקאות לרכישת טובין או שירות אשר לגביהן תחול זכות ביטול והשבת המזומן וכן את פרק הזמן העומד לצרכן למימוש הזכות. מומלץ לקרוא את התקנות היטב, היות והן מכילות מספר רב של תנאים לצורך קבלת הכסף חזרה. התקנות חלות גם על מוצרים ושירותים שניתנו לצרכן במתנה ממי שאינו העוסק וכולל גם שובר מתנה ולמעט תווי קניה שלא נרכשו על ידי הצרכן.

לפני שנעבור לרשימת המוצרים/השירותים הנכללים בתקנות עלינו לדעת כי התקנות קובעות 2 תנאים ראשונים להחלתן:

עלות המוצר צריכה להיות מעל- 50 ₪.
הצרכן ישיב את המוצר לעוסק, כשהמוצר אינו פגום ולא נעשה בו כל שימוש.


מה המשמעות? המשמעות כי ברוב המקרים החזרת הטובין באריזתם המקורית,גם אם היא נפתחה, יכולה להיחשב כראייה מספיקה לכך שלא השתמשו בהם.

ישנן 4 קבוצות עיקריות של מוצרים/שירותים המפורטים בתקנות:

קבוצה א' כוללת ריהוט, ציוד לבית ולגן, למעט כלי אוכל לא ארוזים; מכשירי חשמל ומכשיר אלקטרוני, לרבות ציוד קצה (כגון :מודם, טלפון סלולארי, ממיר, צלחת לווין וכו'); טובין הארוזים באריזה המקורית ושלא נפתחו על ידי הצרכן, טובין שהוזמנו על ידי הצרכן אולם טרם סופקו לו, מטהר מים ומתקן למים מינראליים, שעונים.

פרק הזמן לביטול העסקה בקשר עם המוצרים בקבוצה א' הינו בתוך 14 ימים מיום שהצרכן קיבל את הטובין.

חשוב לציין כי התקנות קובעות, כי אם המוצר חובר לחשמל, גז או מים –ייחשב כעניין כאילו השתמשו במוצר ואז לא ניתן יהיה להשיבו.

 

קבוצה ב' כוללת מוצרי ביגוד והנעלה וגם תכשיטים (שהמחיר ששולם עבורם אינו עולה על 3,000 ₪) – אותם ניתן להשיב בתנאי שתווית המחיר על הטובין, אם ישנה, לא הוסרה. פרק הזמן לביטול העסקה - מיום הרכישה ועד תום שני(2) ימים שלאחריו שאינם ימי מנוחה.

 

קבוצה ג' כוללת שירותי הארחה, נסיעה,בילוי ותיירות בפנים הארץ וכן חוגים וקורסים (למעט פסיכומטרי) – אותם גם ניתן לבטל בתוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם ובלבד שהביטול ייעשה לפחות 7 ימים (שאינם ימי מנוחה) לפני המועד בו אמור היה להתקבל השירות.

 

הערה: חשוב לציין כי החל מיום ה- 14.3.2011 תחול זכות הביטול גם לגבי שירותי הארחה, נסיעה, בילוי ותיירות המיועדים להתבצע במלואם מחוץ לארץ.

 

קבוצה ד' כוללת – שירותי קוסמטיקה, אסטטיקה, לרבות טיפולי הסרת שיער; עסקת נופש ארוך טווח; חברות או מנוי במועדון הנחות; שירותי תקשורת – טלפוני הנייחת/ניידת, אינטרנט, כבלים ולוויין; חברות או מנוי במועדון כושר, לרבות מועדון בריאות (ספא); חברות או מנוי במועדון הכרויות ושידוכים; מנוי להגרלות הימורים.

 

פרק הזמן לביטול העסקה – בתוך 14 יום מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה או מסמך בכתב, לפי המאוחר ואין זה משנה אם החלו במתן השירות או לא.

 

מתי לא ניתן לבטל עסקה?

 

במקרים כגון - ריהוט שהורכב בבית הצרכן, טובין שיוצרו במיוחד עבור הצרכן, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, טובין הניתנים להקלטה, לשעתוק או שכפול,שהצרכן פתח את אריזתם המקורית, הלבשה תחתנוה, לרבות בגדי ים; גז. חשוב לציין כי גם בגד ללא הטיקט – תו מוצר או בגד שעשו בו שימוש, בגד שהותאם אישית לצרכי הלקוח –בכל המקרים האלה לא ניתן יהיה לבטל את העסקה.

 

צרכן המעוניין לבטל עסקה ולקבל את כספו חזרה צריך להציג לעוסק חשבונית או סרט קופה או פתק החלפה או כל מסמך אחר המעיד על עצם ביצוע העסקה,מועדה והסכום ששולם בעדה, לרבות אמצעי התשלום.

 

צרכן המגיע לעוסק למימוש זכות הביטול, ישיב לעוסק את המוצר והעוסק מחויב להשיב לצרכן את התמורה או לבטל את החיוב.


ההפסד הכספי בהשבת המוצר וקבלת החזר כספי- במידה והתקנות מאפשרות להשיב את המוצר ולקבל החזר כספי – עדיין ההחזר הכספי אינו מלא.

 

הצרכן ישלם דמי ביטול בשיעור של 5 % ממחיר המוצר או ערך השירות שרכש או 100 ₪, לפי הנמוך מבניהם. לעיתים, יהיה רשאי העוסק לגבות אף 10% מערך הטובין,בהתאם למקרים המפורטים בתקנות.


בנוסף, אם העסקה בוצעה בכרטיס אשראי ובעל העסק הוכיח כי נגבתה ממנו עמלת סליקה, העוסק רשאי לחייב את הצרכן גם בעמלת הסליקה.

 

אופן השבת הכספים גם הוא מפורט בתקנות - במועד ביטול העסקה ככל שניתן או במועד קרוב ולא מאוחר מחמישה ימי עסקים ותעשה באותה הדרך בה נעשה התשלום. כלומר אם התשלום היה במזומן החזרת התמורה תהיה במזומן או בשיק מזומן.


לסיום, חשוב לציין כי תקנות אלו באו להוסיף על העילות לביטול עסקה המופיעות בחוק הגנת הצרכן ולא להפחית ממנו.