איך פועלת שיטת הניקוד בעבירות תעבורה:

שיטת הניקוד בעבירות תעבורה קובעת ניקוד קבוע לכל סוג של עבירת תנועה. מספר הנקודות לכל עבירה, משתנה בהתאם לחומרת העבירה. ככל שהעבירה יותר חמורה כך יגדל מספר הנקודות שיקבל הנהג לחובתו.

שיטת הניקוד קובעת גם כי תקופת הצבירה של נקודות היא תקופה של שנתיים מיום ביצוע העבירה ובאם בתוך שנתיים עבר הנהג את כמות הנקודות המותרת, הוא יזומן לקורס נהיגה מונעת. כלומר, אם נהג צבר 12 נקודות או יותר במשך שנתיים, אזי עליו לעשות קורס נהיגה נכונה.

נהג יכול ל"מחוק" את הנקודות שהצטברו בגין עבירות התנועה אותן הוא ביצע, באם ישתתף בקורס נהיגה נכונה וימנע מעשיית עבירות נוספות במשך תקופה הקבועה בחוק כמפורט בהמשך הכתבה.

תקנה 547 (ד) לתקנות התעבורה קובעת כי "הצטברו לחובתו של נהג בתקופת הצבירה הקבועה בהן, לפי העניין, שתים עשרה נקודות או יותר, הן יעמדו בתוקפן כל עוד הוא לא ביצע את אמצעי התיקון שהחליטה עליהם רשות הרישוי".

אמצעי התיקון במקרה של צבירת 12נקודות ועד 22 נקודות, הנו השתתפות בקורס נהיגה נכונה (הידוע גם כקורס נהיגה מונעת) וכמובן עמידה בהצלחה במבחן המסכם.

באם צבר הנהג 22 נקודות ומעלה, מוארכת תקופת הצבירה בשנתיים נוספות, כך שתעמוד התקופה בסך הכל על 48 חודשים.

נהגים רבים נוטים להתבלבל ולסבור בטעות כי לא חשוב כמה נקודות צברו, הן עתידות להתיישן ולהימחק תוך שנתיים, ולא היא.

אם כך, מתי כן פג תוקפן של הנקודות תוך שנתיים? תוקפן של הנקודות פג, כאשר נהג צבר פחות מ 12 נקודות, במשך 24 חודשים רצופים.

נניח לצורך הדוגמא כי נהג קיבל 10 נקודות לחובתו בחודש מרץ 2011 ומאז ועד חודש מרץ2012 הוא נהג כהלכה ולא נרשמה לחובתו שום עבירת תנועה נוספת, על כן לא הגיע הנהג ל-12 נקודות, אזי 10 הנקודות אשר נרשמו לחובתו בחודש מרץ 2011 פג תוקפן.

במחשבי משרד הרישוי יישמר הרישום בגין ביצוע עבירות התנועה ע"י אותו הנהג לצורכי מעקב אחר אותו הנהג בפרט ואחר עברייני תנועה סדרתיים בכלל, אך תוקף הנקודות יפוג.

לעומת זאת, אם בחודש מרץ 2011 קיבל אותו הנהג 8נקודות ובמהלך השנה עד לחודש מרץ 2012 הוא ביצע עבירות תנועה נוספות וקיבל בגינן 4נקודות, הרי שבמקרה זה רק לאחר ביצוע קורס נהיגה נכונה, תוקף הנקודות יפוג.

קורס נהיגה נכונה מהו?

כאמור, בהתאם לתקנות התעבורה, באם צבר נהג בין 12 נקודות ועד 22 נקודות משך 24 עד 48 חודש, יוזמן הנהג לקבלת הדרכה בנהיגה נכונה, מטעם משרד הרישוי.

קורס נהיגה נכונה ניתן לערוך באמצעות המועצה הלאומית למניעת תאונות, ו/או באמצעות המכללה למנהל מיסודה שלהסתדרות הפקידים, ו/או במכללת אפיק השתלמויות אזורית (1997) בע"מ, וזאת בהתאם לבחירת הנהג.

קורס הנהיגה הנכונה כרוך בתשלום אגרה למשרד התחבורה.

משכו של קורס הנהיגה הנכונה הנו12 שעות של 45 דקות אקדמאיות, המחולק או לשלושה מפגשים בני 4 שעות כל מפגש או שני מפגשים בני 6 שעות כל מפגש.

בתום הקורס, נערך מבחן מעבר,הכולל 20 שאלות בסגנון רב תשובתי (אמריקאי). מותר לשגות עד 4 שגיאות, על מנת לעבור את הקורס בהצלחה. עמידה בהצלחה במבחן מהווה תנאי הכרחי למעבר הקורס ומחיקת הנקודות.

נהג אשר נכשל במבחן יוזמן למבחן חוזר. נהג אשר נכשל במבחן משך 3 פעמים, ייחשב הדבר כאילו הוא לא לקח חלק בקורס ויוזמן להשתתף בקורס חוזר.

אין לראות בתוכן כתבה זו משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי.

שמואל פז, עו"ד ונוטריון


עודכן ב: 24/07/2012