כתבה זו תעסוק בסוגיה הכאובה של פיטורים בזמן היריון.


ישנם מעסיקים אשר מפטרים עובדת לאחר שנודע להם כי הן בהיריון, וזאת בכדי להימנע מהצורך לשלם להן בתקופת חופשת הלידה, בכדי להימנע מהצורך למצוא להן מחליפה זמנית וכו.


נשאלת השאלה האם ניתן לפטר אישה בהיריון או שיש לה הגנה בחוק ובפסיקה המאפשרת להיות חסינה מפני פיטורים בתקופה זו כולל תקופת חופשת הלידה.


בתקופת ההיריון, שהיא תקופה רגישה וייחודית בחיי כל אישה, ביקש המחוקק להגן על האישה ולמנוע את אפשרות פיטוריה ולאפשר לה לשמור על מקום עבודתה גם לאחר הלידה.


החוק אשר עוסק בסוגיה זו הוא חוק עבודת נשים. החוק אוסר פיטורים שלעובדת בהריון העובדת חצי שנה בעבודה, אלא בהיתר של משרד התמ"ת.


החוק חל על עובדת קבועה, או ארעית, ובלבד שעבדה באותו מקום עבודה ששה חודשים לפחות. לגבי נשים בהיריון אשר פוטרו לאחר שעבדו במקום העבודה פחות מששה חודשים, קיימת פסיקה הקובעת כי פיטורים אלו הם פיטורים מפלים בהתאם לחוק שיוויון הזדמנויות.
משרד התמ"ת הוא הגוף היחידי המוסמך להחליט האם לתת אישור לפיטורין בזמן היריון אם לאו. החלטת משרד התמ"ת תינתן רק לאחר שמיעת טענות המעביד והעובדת גם יחד. משרד התמ"ת לא יתיר את הפיטורים ככל שיגיע למסקנה שהם נעשו עקב ההיריון.


ברוב המקרים המעביד אשר מנסה להצדיק את הפיטורין ולהראות כי הם אינם קשורים להיריון, יטען בפני משרד התמ"ת כי הפיטורין אינם קשורים להריון כלל וכי הם נובעים מצורך לבצע קיצוצים במקום העבודה, או עקב תפקוד לקוי של העובדת,או עקב בעיות משמעת של העובדת כגון איחורים לעבודה, וכו'.

 

פיטורים לפי חוק עבודת נשים המצריכים היתר משרד התמ"ת כוללים גם אי חידוש חוזה לתקופה קצובה של יותר מ-12 חודשים, או אי חידוש חוזה לתקופה קצובה הפחותה מ-12 חודש, המאריך תקופת העסקה קודמת.


הפסקה זמנית של העסקה של אישה בהיריון על ידי קבלן כוח אדם זהה לפיטורין ע"י מעביד ומשמעותם פיטורים המצריכים היתר ממשרד התמ"ת, כאשר העובדת בהריון.


בינואר 2006 תוקן חוק עבודת נשים והגדיל את העונשים המוטלים על מעבידים אשר מפטרים עובדות בהריון ללא היתר ממשרד התמ"ת החידוש.


בין השאר נקבע בתיקון לחוק כי אם בית הדין ימצא שהעובדת פוטרה ללא היתר, הוא יפסוק פיצויים ששיעורם לא יפחת מ-150% מהשכר שהיה מגיע לה במהלך התקופה המזכה.


תקופה מזכה היא התקופה שתחילתה ביום הפיטורים או ביום שלמעביד נודע שאסור לו לפטר וסיומה בתום התקופה שבה חלה הגבלת הפיטורים, או ביום שבו ניתן בסופו של דבר היתר.


חוק עבודת נשים אוסר גם על פגיעה בהיקף המשרה של עובדת הרה,העובדת חצי שנה לפחות במקום העבודה, באופן העלול להקטין את הכנסתה, אלא בהיתר שלמשרד התמ"ת. משרד התמ"ת לא יתיר פגיעה כזו אם היא בקשר להריון.


האיסור לפגוע בהכנסה חל על כל העילות שבהתקיימן עובדת או עובד מוגנים מפני פיטורים הריון (כמו למשל אחרי חופשת הלידה, או בזמן טיפולי פוריות).אסור לפגוע בהיקף המשרה או בהכנסת העובדת, זאת על מנת למנוע מצבים בהם מעבידים פוגעים בהכנסה אך לא פוגעים בהיקף המשרה או להיפך.


"פגיעה בהיקף משרה" היא כל פגיעה בהיקף משרה למעט שינוי זמני היקף משרה, על פי בקשת העובד או העובדת בשל מצב רפואי ועל פי אישור רופא.


"פגיעה בהכנסה" היא כל פגיעה שאינה מכוח דין או ההסכם קיבוצי וכן כל פגיעה שאינה פגיעה ברכיב שכר המשולם לעובדים בהתאם לתפוקתם ואשר לא נגרמה מסיבה התלויה במעביד.


הליך בקשת לקבל היתר לפיטורין


מעביד אשר פונה למשרד התמ"ת לקבלת היתר פיטורין, צריך להראות לעובדת את הבקשה שהגיש למשרד התמ"ת, כלומר לתת לה העתק, והעובדת יכולה להגיב לפני הדיון, גם בכתב.


בדרך כלל ההליך במשרד התמ"ת אורך מספר שבועות. אם משרד התמ"ת מאשר את הפיטורים, הפיטורים תקפים מיום מתן ההיתר, ולא מיום בקשת הבקשה. המעביד חייב להעסיק בתקופה זו את העובדת ההרה בפועל ולשלם לה את שכרה.


ניתן לקבל ממשרד התמ"ת היתר רטרואקטיבי, מיום הגשת הבקשה,ולא מיום מתן ההחלטה במקרים הבאים:


המעביד הוכיח כי לא ידע ולא היה עליו לדעת ביום הפיטורים כי העובדת בהריון;

המעביד הוכיח כי התקיימו נסיבות חמורות אשר אילצו אותו לפטר את העובדת כגון גניבה, או הפרת משמעת חמורה;

המעביד הוכיח כי הוכרז פושט רגל או ניתן לגבי חברתו צו פירוק;

המעביד הוכיח כי עסקו חדל לפעול. חדל לפעול באופן מוחלט ולא רק הפסקת פעילות שאינה זמנית, או צמצומים או סגירת מחלקות.
הממונה על חוק עבודת נשים במשרד התמ"ת מחליטה בבקשה להתיר את הפיטורים, ואז ניתן להגיש ערעור על החלטת משרד התמ"ת בבית הדין לעבודה, בתוך 45 יום.


בדרך כלל בית הדין אינו נוהג להתערב בהחלטת משרד התמ"ת ונדירות הפעמים שבהן בית הדין לעבודה מתערב בשיקולי הממונה על חוק עבודת נשים.


סוף דבר


אנו רואים כי קיימת הגנה לנשים, בחוק ובפסיקה, מפני פיטורין בזמן היריון אם כי אין זו הגנה מוחלטת. למעביד יש עדיין אפשרות לקבל היתר לפיטורין ממשרד התמ"ת או מבית הדין לעבודה ככל שיוכיח כי הפיטורין אינם קשורים להיריון אלא נובעים מסיבות אחרות.

 

אין לראות בתוכן כתבה זו משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי.


שמואל פז, עו"ד ונוטריון

 


עודכן ב: 22/08/2012