אם מעביד רשאי באופן חד צדדי להרע תנאי עבודתו של עובד?

הכלל הבסיסי הוא שמעביד אינו רשאי להרע תנאי עבודתו של עובד מבלי לקבל את הסכמתו המפורשת בכתב.

למרות זאת, מעסיקים רבים פועלים להרעת תנאי עובדיהם, כתוצאה ממשברים כלכליים, ירידה בהכנסות או בעיות אחרות, ע"י הקטנת משכורתם של העובדים ו/או הגדלת מספר שעות העבודה.

עובדים רבים נקלעים לבעיה ואינם יודעים מה לעשות במצב זה. למרות הרעת תנאי עבודתם הם זקוקים לעבודה ועל כן הם מוכנים להמשיך ולעבוד.

מה יכול עובד שהורעו תנאיו לעשות?

  1. להגיש תביעה כנגד המעביד לקבלת הפרשי שכר ופיצויי הלנת שכר.
  2. להתפטר ולמרות זאת להיות במעמד של מפוטר.

עפ"י דיני העבודה ועפ"י הפסיקה, עובד אשר התפטר על רקע של הרעת תנאי עבודתו, זכאי לתנאים של עובד שפוטר כולל תשלום פיצויי פיטורין.

בתי הדין הכירו בכך שעובד שהורעו תנאיו צריך פרק זמן בכדי לבחון ולשקול האם הוא מתפטר מעבודתו ומחפש עבודה אחרת או שהוא נשאר לעבוד בתנאים הקיימים.

בהתאם לפסיקה, עובד שהורעו תנאי עבודתו חייב לפעול באחת משתי הדרכים כאמור לעיל, בתוך פרק זמן מוגדר של עד שמונה חודשים לכל היותר, אחרת הוא ייחשב כמי שנתן את הסכמתו להרעת תנאיו ואינו זכאי לקבלת הפרשי שכר או  להתפטר ולהיות במעמד של מפוטר.  

מצד שני, מעביד אשר החליט מטעמים שונים להרע את תנאי עבודתם של עובדיו,  ראוי כי  יקבל את הסכמתם של העובדים בכתב ומראש, ובכך לא ייחשף לתביעות שכר כנגדו או להתפטרות עובדים אשר יהיו במעמד של מפוטרים המקנה להם זכות לקבלת פיצויי פיטורין.

המידע לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית

עו"ד ונוטריון שמואל פז