האם ניתן לפתוח עסק מתחרה לאחר פיטורין?


האם ניתן לפתוח עסק מתחרה לאחר פיטורין / התפטרות ממקום עבודה?

 

השאלה העומדת לדיון במקרה זה היא מה תוקפה של תניה בחוזה עבודה אישי בה מתחייב העובד כי לאחר סיום יחסי עובד-מעביד (התפטרות / פיטורין) לא יתחרה במעבידו, בין אם ע"י פתיחת עסק מתחרה באותו ענף ובין אם באמצעות עבודה אצל מתחריו של המעביד לשעבר, באופן המגביל, מקום שהתניה תאכף, את חופש העיסוק של העובד לאחר סיום עבודתו אצל אותו מעביד (להלן: "תנית הגבלה על חופש העיסוק")?

 

חוק יסוד חופש העיסוק קובע בין השאר בסעיף 2 לחוק כי "כל אזרח או תושב של המדינה זכאים לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלוח יד."

לכאורה בהתאם לחוק זה אין אפשרות למעסיק למנוע מעובד שלו לשעבר, לעסוק בעיסוק מתחרה, לאחר שהפסיק לעבוד אצלו. בפועל אין הדבר כך כפי שיוצג בהמשך.

 

חופש העיסוק הוא חירות המוגנת ע"י המשפט הישראלי רק באופן חלקי הואיל וכנגד חופש העיסוק עומדים ערכים אחרים, אשר גם עליהם מבקש המשפט להגן. ההגנה הניתנת על חופש העיסוק היא תוצאת האיזון הנובע מהעימות שבין חופש העיסוק מזה לבין חירויות אחרות של הפרט כגון חופש הקניין, חופש ההתקשרות מזה, ומהעימות שבין חופש העיסוק לבין האינטרס הציבורי כגון האינטרס הציבורי בשמירת סודות מקצועיים.

 

המעבידים מציגים לבית המשפט כנימוק עיקרי לאכיפת תנית ההגבלה על חופש העיסוק, ואף לצורך קבלת צווי מניעה כנגד עובד לאחר סיום עבודתו, בין אם קיים הסכם עבודה ובו תניית אי-תחרות ובין אם לאו, את סכנת פגיעה בסודות מסחריים של המעביד.

 

דברים נוספים אותם ישקול בית המשפט לפני קבלת החלטה הם, האם המעביד הוכיח כי קיימת סכנת ממשית של פגיעה בסודות המסחריים של העסק האם העובד פוטר או התפטר, האם העובד משתמש בעסק שפתח ברשימת הלקוחות הקיימים בעסק הקודם, האם הוא משתמש בסודות מקצועיים של העסק הקודם וכו.

 

אשר על כן ההחלטה האם להתיר לעובד לעסוק בעסק מתחרה למעביד לשעבר שלו למרות תניית ההגבלה היא החלטה אשר תתקבל ע"י בית המשפט בבחינת כל מקרה לגופו ולאחר שקילת כל טענות הצדדים ובחינת הראיות שהוצגו על ידם.

 

האמור בכתבה זו אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד.

 

 

עו"ד ונוטריון שמואל פז