הכנת צוואה באופן שימנע סכסוכים בין היורשים

 

כיצד יכול אדם העורך צוואה לדאוג לכך שצוואתו תקוים ללא סכסוכים בין בני המשפחה או יורשים אחרים? מאמר זה מציג את הדרך להכנת צוואה שתימנע סכסוך בין יורשים לאחר מות המוריש.

 

כאשר אדם מחליט בצוואה כיצד לחלק את עזבונו לאחר מותו, הוא למעשה עושה את אחת ההחלטות החשובות והמשפיעות עבורו ועבור קרוביו ויורשיו.


צוואה המנוסחת בצורה ברורה ומשפטית, לא רק שמביעה בצורה הטובה ביותר את רצונו האמיתי של המצווה, אלא עשויה לחסוך ליורשים אי הבנות, מחלוקות, עגמת נפש, סכסוכים והוצאות משפטיות מיותרות.


למרות שצוואה אינה דורשת את הסכמתם של היורשים לגבי תוכנה, אפשר ומומלץ, כי עוד בחייו של המוריש ישוחח המוריש עם היורשים לגבי כוונתו לערוך צוואה, להסביר את ההיגיון והצדק שבה, ולנסות להביא את הצדדים להסכמה בנוגע לתוכן הצוואה עוד בחייו.


ישנה חשיבות רבה למצבו הרפואי והקוגניטיבי של המוריש ביום עריכת הצוואה חשוב למנוע זאת מראש, על ידי עריכת תעודה רפואית המאשרת את מצבו הרפואי של המוריש ואת כשרותו לחתום על צוואה ביום החתימה על הצוואה ממש.


כידוע, יורשיו של עיזבון המוריש יורשים גם את חובותיו של המוריש. במקרה כזה רצוי כי המוריש יסדיר ויידע את היורשים לפני מותו, בדבר קיומם של חובות, ויקבע בצוואתו מנגנון לתשלום חובות העיזבון ולחלוקת ייתרת העיזבון בין היורשים רק לאחר תשלום החובות.
במידה וברשות המוריש נכס שאינו ניתן לחלוקה, כגון: תכשיט, חפץ יקר ערך וכדומה, מומלץ להגדיר במפורש בצוואה מי יהיה היורש של אותו נכס.


במקרה שלמוריש יש בן זוג ידוע בציבור ומנגד ילדים מבן זוג קודם או קרובי משפחה יורשים אחרים, ישנה חשיבות כפולה ומכופלת לעריכת צוואה שתבהיר מה הוא חלקו של בן הזוג ומה הוא חלקם של שאר קרובי המשפחה בעיזבון.


במידה ועזבונו של המוריש כולל חברה או עסק רווחי ופעיל, אשר המוריש מבקש כי ימשיכו לפעול ולהפיק רווחים לאחר מותו, רצוי כי המוריש ייתן הוראות ספציפיות לגבי אופן ניהול העסק לאחר מותו


במידה והמצווה מודע לסכסוכים בין יורשיו מבעוד מועד, ישנה אפשרות לבקש בצוואה למנות מנהל עיזבון, אשר ידאג לקיומה של הצוואה על פי דרישתו ורצונו של המוריש מבלי לערב את היורשים המסוכסכים בפרוצדורה ובחלוקה עצמה.


המידע לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית

 

 

 

עו"ד ונוטריון שמואל פז

 

שמואל פז משרד עורכי דין ונוטריון, איתך לאורך כל הדרך !

 


עודכן ב: 24/07/2013