א. מבוא

חוק הבחירות (דרכי תעמולה) התשי"ט – 1959 והפסיקה שפירשה אותו קובעים את המותר והאסור בתחום תעמולת הבחירות.

הפיקוח המשפטי על דרכי התעמולה מבוצע בראש ובראשונה על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אליו מוגשות עתירות בנושא צווי מניעה, הסרת מודעות וכן בנושא ניקוי ושיקום מקרקעין.


עתירות כאמור מוגשות לפי נוהל הטיפול בעתירות לצו מניעה או לצו להסרת מודעות ולניקוי ושיקום מקרקעין, התשע"ג-2013 המפורסם באתר ועדת הבחירות המרכזית (www.bechirot.gov.il) ולפי הפסיקה שפירשה אותו.


במאמר הקצר שלהלן אביא את עיקרי הדברים בכל האמור להגשת העתירה.

 

ב. טרם הגשת העתירה


ככלל, יש להקדים להגשת עתירה פניה בכתב למשיב. מטבע הדברים על העותר להשתכנע – לאחר ייעוץ משפטי – כי מדובר בתעמולה אסורה מבחינה לפי דיני התעמולה (ולו לכאורה). כלומר, כי קיימת עילה משפטית להתערבותו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

 

ג. תוכן העתירה

 

בעתירה יש לציין את בעלי הדין (העותר והמשיבים) ולהביא את הפרטים הדרושים לגביהם. פירוט המשיבים יעשה לפי סעיפים 2(ב)(2) ו- 4(א) לנוהל.

 

על העתירה לתאר את התעמולה מושא העתירה (שלט מסוים, נאום מסויים, חלוקת פליירים וכו').

על העתירה לפרט את עניינו של העותר בעתירה.

על העותר לפרט את הנימוקים (המשפטיים והעובדתיים) עליהם מתבססת העתירה (לדוגמה, כי שלט מסוים שנתלה במקום פלוני מהווה תעמולה אסורה בניגוד לסעיף חוק מסוים).

על העותר לפרט את הסעד המשפטי המבוקש (לדוגמה, הורדת שלט. איסור על הפצת פליירים מסוימים).

 

ד. צורת העתירה ונספחיה

 

את העתירה יש לערוך לפי טופס 1 של התוספת לנוהל הטיפול בעתירות. כמו כן, יש לתמוך את עובדות העתירה בתצהיר (תוך הפרדה בין עובדות הידועות למצהיר בידיעה אישית לבין עובדות הידועות למצהיר לפי מיטב הידיעה והאמונה). התצהיר ערוך לפי טופס 2 של הנוהל.


לעתירה יש לצרף את הנספחים הרלוונטיים (לרבות תוכנן עניינים, ודפים מקדימים לפני כל נספח). יש לצרף כנספחים, בין היתר, צילומים של התעמולה נושא העתירה (אם ניתן להשיגו בשקידה סבירה). כן יש לצרף כנספח כל מסמך אחר שברשות העותר עליו מסתמכת העתירה .

על העתירה (ועל שאר המסמכים המוגשים לאחריה) חלות תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 (סימן א' לפרק ז') העוסקות בצורה ותוכן של כתבי טענות.

 

ה. הגשת העתירה והמצאתה


העתירה (על צרופותיה) מוגשת לוועדת הבחירות המרכזית הן "מרחוק" (בדואר אלקטרוני או בפקס) והן במשלוח עותק מקורי כרוך ומודפס במשרדי ועדת הבחירות המרכזית במשכן הכנסת. את "ההגשה מרחוק" ניתן לבצע בדואר אלקטרוני באופן סרוק וחתום או באמצעות פקס. את ההגשה הפיזית יש לבצע במשרדי הוועדה בכנסת או בדואר רשום למשרדי הוועדה.


כמו כן, על מגיש העתירה להמציא למשיבים (במישרין) עותק מלא של העתירה, על נספחיה, וכן להגיש למזכירות הוועדה אישורים על המצאת העתירה למשיבים.


לאחר הגשתה מועברת העתירה לעיון יו"ר ועדת הבחירות המרכזית על מנת שיחליט על המשך הטיפול בה. כבכל תחום משפטי אחר, גם לצורך הגשת עתירה בנושא תעמולה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, נכון יהא להסתייע בעורך דין בעל מומחיות בתחום.
 


עודכן ב: 01/08/2013