עבירת הנהיגה במהירות מופרזת נפוצה בין עבירות התנועה. חל איסור על נהג לנהוג במהירות העולה על הקבוע בתקנות התעבורה, ולשם כך יש חלוקה לסוגי רכב שונים וכן לדרכים שונות ולגבי כל אחת מהן מהירויות מותרות.

תקנות התעבורה מתייחסות למספר הגדרות חשובות האחת "מהירות מרבית מותרת" – המופיעה בטבלה שבתקנה 54 השנייה, מתייחסת ל"מהירות סבירה" ו"מקומות מחויבי האטה" –בהם הנסיעה תהיה תוך התחשבות בתנאי הדרך ובמצב התנועה, ההגדרות מופיעות בתקנות 51 ו-52. ההגדרה השלישית מתייחסת לנהיגה ב"רחוב משולב" או ב"אזור מיתון תנועה", בו חל איסור לנהוג במהירות העולה על 30 קמ"ש.

יוצא אפוא כי מהירות מופרזת הינה כאשר מהירות הנסיעה גבוהה מהמהירות המרבית המותרת ו/או גבוהה מהמהירות אותה מתיר תמרור המוצב בדרך ו/או נהיגה במהירות שאינה מתאימה לתנאי הדרך ומצב התנועה.

טבלת מהירות מרבית מותרת

סוג הדרך:

מהירות מותרת

רכב איטי, טרקטור ומכונה ניידת

דרך עירונית

עד 50 קמ"ש

עד 40 קמ"ש

דרך עירונית עם תמרור הגבלת מהירות

לפי המצוין בתמרור

לפי המצוין בתמרור ולא עולה על 40

דרך בינעירונית ללא שטח הפרדה

עד 80 קמ"ש

עד 40 קמ"ש

דרך בינעירונית עם שטח הפרדה

עד 90 קמ"ש

עד 40 קמ"ש

דרך בינעירונית עם תמרור הגבלת מהירות

לפי המצוין בתמרור

לפי המצוין בתמרור ולא עולה על 40

דרך מהירה

עד 110 קמ"ש

סגורה בפניו

 

תחום הדרך:

חריגה מהמהירות המותרת

עונש

צבירת נקודות

בדרך עירונית

 0-20 קמ"ש מעל המותר

ברירת משפט/קנס – 250 ₪

אין נקודות

בדרך עירונית

30-21 קמ"ש מעל המותר

ברירת משפט/קנס – 750 ₪

8 נקודות

בדרך עירונית

31 קמ"ש ומעלה מעל המותר

הזמנה לדין

10 נקודות

בדרך שאינה עירונית / מהירה

0-25 קמ"ש מעל המותר

ברירת משפט/קנס – 250 ₪

אין נקודות

בדרך שאינה עירונית / מהירה

40-26 קמ"ש מעל המותר

ברירת משפט/קנס – 750 ₪

8 נקודות

בדרך שאינה עירונית / מהירה

41 קמ"ש ומעלה מעל המותר

הזמנה לדין

10 נקודות

אמצעי אכיפה אלקטרוניים

מאחר ועבירת הנהיגה במהירות מופרזת שכיחה, היא זוכה לאכיפה מוגברת על ידי המשטרה. הרשעה בעבירת נהיגה במהירות מופרזת תתבסס רק על אמצעים טכנולוגיים שבשימוש המשטרה. הנהג הישראלי נתקל בבעיה כאשר הוא נתפס לכאורה בביצוע של עבירת מהירות המושתת על מכשיר אכיפה אלקטרוני, כאשר הנהג מעומת עם צג מחשב המראה לכאורה מהירות מסוימת. על פי הפסיקה, מהירות מופרזת לא ניתן לקבוע בהסתמכות על עדי ראיה, כך שהשוטר אינו יכול להעלות טענה כי נסע בעקבות נהג ומד המהירות שלו הראה מהירות הגבוהה מהמהירות המותרת, אך עם זאת, אמצעי אכיפה אלקטרוניים מקובלים ונפוצים.

האמצעים המקובלים בשימושה של המשטרה לתפיסת נהגים במהירות מופרזת הם:

ממל"ז (LTI 20-20)- הינו מד מהירות לייזר ידני קטן המשגר פולסי קרן לייזר אינפרא-אדום אל עבר הרכב שמהירותו נמדדת. קרן הלייזר מוחזרת אל מקלט הנמצא בתוך המכשיר, וזה מתרגם את הנתונים למהירות בה נוסע הרכב על מנת לאתר מהירות מופרזת של הנהג. מד מהירות לייזר מוחזק ביד על ידי השוטר, והוא משמש באכיפת נהיגה מעל המהירות המותרת בדרכים עירוניות ובין עירוניות. המכשיר אינו מצלם את הרכב שעבר את העבירה, והשוטר עוצר את הנהג במקום. מד לייזר בעל טווח סטייה של 5 קמ"ש, אותם יש להפחית מהמהירות שבצג. כיוון שמכשיר זה אינו מצויד במצלמה, אין ביטחון בזהות הרכב. מלבד כשל זה, במקרה של משפט על התביעה להוכיח שהמכשיר פעל בצורה תקינה, הופעל על ידי מפעיל מיומן בצורה נכונה, ממרחק נכון ובתנאי שטח מתאימים. דו"ח המבוסס על מד לייזר ניתן לביטול.

מצלמה (F6 - מולטנובה) - מכשירי הממא"ל הינם מכשירים מבוססי עקרון ה"דופלר", המותקנים בתוך רכב משטרתי או על גבי חצובה המוצבת לצד הכביש, ובאמצעות מצלמה המותקנת במכשיר מצלמים כלי רכב הנוסעים במהירות מופרזת. כמו כן, בשנים האחרונות הציבה המשטרה מדי מהירות אלקטרוניים מסוג ממא"ל (מולטנובה FA6) לצידי כבישים מרכזיים על גבי עמודים קבועים, המצלמים את העבריינים 24 שעות ביממה. הצילום מתבצע על גבי סרט צילום רגיל (35 מ"מ), וכל סרט מאפשר לצלם בין 300 ל-400 תמונות. העמדה ממוגנת ומצוידת במערכת לגילוי וכיבוי שרפות, גלאי זעזועים ומגוון גלאים לזיהוי פגיעה בעמדה בזמן אמת אשר משדרים אותות מצוקה למוקד משטרתי 24 שעות ביממה ומשם משוגרת ניידת תוך דקות למקום האירוע (לטענת המשטרה). התמונה המופקת מעידה על מהירות נסיעתו של הרכב, מספר הרישוי ומקום הימצאו בעת הצילום. נכון לכתיבת מאמר זה אין בידי משטרת ישראל מסמך המוכיח כי המצלמות עוברות כיול תקופתי (חצי שנתי/שנתי), לכן דו"ח המבוסס על צילום ניתן לביטול.

דבורה (מכמונת BEE III IL)- משמש לאכיפת עבירות מהירות מופרזת תוך כדי תנועה של הרכב בו מותקן מד המהירות. המכשיר מגלה עבירות מהירות באמצעות אפקט "דופלר", והנהג העבריין נעצר במקום ונרשם לו דו"ח. מכמונת זו נוחה וקלה להפעלה על ידי השוטר, אשר יכול לקלוט את מהירות הנסיעה של הנהג גם במצב נייח וגם בעת נסיעה בניידת ואף במצב בו הוא נוסע אל מול רכב. אמצעי זה פחות מוכר משהשניים הקודמים. גם מכשיר אכיפה זה כמו שאר מכשירי האכיפה האלקטרוניים, ניתנים ל"תקיפה" בבית המשפט ע"י עורך דין מיומן. אחת מנקודות התורפה של מכשיר הדבורה תנאי סביבה, אשר עלולים להשפיע על המדידה בעיקר על התאימות האלקטרו-מגנטית (E.M.C  ), כגון קווי מתח חשמל ו/או מסילת רכבת היוצרים שדה אלקטרו-מגנטי (RFׂׂ(. נקודת התורפה השנייה הינה תפעול לקוי, במכשיר ישנם כמה וכמה פונקציות שעל מפעיל המכשיר להגדירן בהתאם למקום האכיפה, שעת האכיפה, כיוון האכיפה ביחס לרכב הנאכף וכיוצ"ב. כמובן, שישנן עוד נקודות תורפה כגון הימצאות רכבים ברדיוס של 50 מטר אך לא כאן המקום לפרטן.

לעניין הענישה וההרתעה, יצוין כי, בנוסף לעונשים שפורטו בטבלת הענישה, ישנה דרך הרתעתית בה רשאי שוטר בדרגת מפקח ומעלה לפסול את רישיונו של נהג בו במקום למשך 30 יום. הדבר יקרה, כאשר נתפס נהג נוהג במהירות מופרזת ברף הגבוה בו הוא יוזמן לבית המשפט לתעבורה וכל זאת עוד בטרם הנהג נשפט. יש לציין כי אם במשך השנתיים האחרונות עבר הנהג כבר עבירה של נהיגה במהירות מופרזת ברף הגבוה בו הוא הוזמן לבית המשפט לתעבורה וכעת עבר את אותה עבירת מהירות ברף הגבוה והוזמן בשנית לבית המשפט לתעבורה, בית המשפט לתעבורה יפסול את רישיונו למינימום של חודשיים ימים. 

בכל מקרה, ישנם התפתחויות רבות בנושא האכיפה האלקטרונית של עבירת המהירות, לפיכך, מומלץ להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום דיני התעבורה ולא לרוץ לשלם את הקנס (הודיה בעבירה) או להודות מיד במשפט!

המאמר נכתב ע"י עו"ד דורון ויגלר העוסק בתחום דיני התעבורה, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב.

טבלת פירוט הענישה (קנסות או הזמנה לדין)


עודכן ב: 21/08/2013