כתב: דורון ויינרייך, עו"ד

 

ס. שוכנעה ע"י ד. המנכ"ל שלה, לחסוך עלויות ולחלוק עימו חדר בעל מיטות נפרדות במלון בו שהו לרגל כנס חשוב.

 

ד. הסתובב בחדר בתחתונים ואמר לס. שהג'ינס הצמוד מחמיא לישבנה. ס. נבוכה והתקשתה להירדם, ומאז חשה במצוקה בהגיעה לעבודה.

ס. פנתה לעו"ד בתחום הטרדה מינית והסתבר לה שעברה הטרדה מינית. לאחר טיפול עוה"ד, נחתם הסכם פשרה וד. שילם לס. פיצוי כספי גבוה.

 

ס. איננה היחידה, אלפי נשים אחרות סובלות בארץ מידי שנה מהטרדה מינית.

 

האם פיצוי כספי מוסכם כחלופה להכרעה שיפוטית- הינו חלופה כשרה?

 

מספר הולך וגדל של נשים שעברו הטרדה מינית מעדיפות להיפרע מהמטריד בערוץ מקוצר ולקבל ממנו פיצוי נכבד שיאפשר להן לשים מאחור את הפרשה הכאובה, תוך הימנעות מחשיפה, מכל מה שכרוך בהליך המשפטי ומהערפל האופף אותו עד ההכרעה (שלא בהכרח תהא לשביעות רצונן).

 

מהן האפשרויות השונות העומדות בפני נפגעות ההטרדה המינית? מהו ערוץ הפיצוי המוסכם? האם הוא מביא את הענין לסיומו? איך הוא משרת במקביל את האינטרסים של הנפגעת ושל המטריד? האם מדובר בהסדר כשר?

 

נפגעות הטרדה המינית חופשיות לבחור בין הערוצים הבאים או לשלב ביניהם:

 

הערוץ הפלילי

 

הגשת תלונה למשטרה, חקירה של המשטרה והחלטה של המשטרה אם לסגור את התיק או ללהעביר לפרקליטות עם המלצה להגיש כתב אישום.

 

לאחר העברה לפרקליטות אפשריות מספר התפתחויות:

 

הגשת כתב אישום והליך משפטי נגד הנאשם. בתום ההליך ביהמ"ש יחליט על זיכוי או הרשעה של הנאשם (ובהמשך יגזור את דינו).

על התביעה לעמוד בנטל שכנוע כבד ("מעבר לספק סביר") של ביהמ"ש, שהמטריד ביצע את העבירות. במקרה של ספק סביר הנאשם יזוכה.

 

עיסקת טיעון - עיסקה בין הפרקליטות לב"כ המטריד שבעקבותיה עלולים להימחק או להשתנות סעיפי אישום נגד המטריד ובהתאם חומרת העונש שיוטל עליו.

 

אי הגשת כתב אישום–אפשרי כשהפרקליטות סבורה שאין בידה ראיות ברמה של "מעבר לספק סביר" להוכחת אשמת הנאשם.

הערוץ האזרחי

 

אפשרויות ההליך האזרחי:

 

המתנה להכרעה הפלילית ופתיחת בהליך האזרחי בהתאם – הרשעת הנאשם מפשטת את ההליך האזרחי נגדו.

 

הגשת תביעה אזרחית ללא תלות בתביעה הפלילית – אין מניעה לנהל את שני ההליכים במקביל שכן גם אם ביהמ"ש יזכה את המטריד בהליך הפלילי אין משמעות הזיכוי שלא ניתן להשיג נגדו פסק דין בהליך האזרחי וזאת עקב הרמה הנמוכה יותר של ההוכחה הנדרשת במשפט אזרחי בהשוואה למשפט הפלילי.

 

ניסיון להגיע להסכם פשרה מוקדם – להסכם פשרה כזה יתרונות רבים המפורטים בהמשך שהעיקריים שבהם הינם שמצד אחד הנפגעת יכולה להיפרע מהמטריד שיצטרך לשלם לה פיצוי כספי מוסכם גבוה תוך שהיא נמנעת מהערפל האופף הליך משפטי עד סופו, ומצד שני המטריד נמנע מהחשיפה ומהערפל סביב ההליך המשפטי. ניתן להגיע להסכם פשרה כמעט בכל שלב, גם הגשת התביעה האזרחית.

 

הליך משמעתי במקום העבודה - כשההטרדה המינית מתבצעת במקומם העבודה המוטרדת זכאית לפעול נגד המטריד בהליך משמעתי עפ"י התקנות למניעת הטרדה מינית, המחייבות כל מקום עבודה.

 

הפיצוי הכספי המוסכם כחלופה להכרעה שיפוטית - יתרונות

 

מי שמחפש לקבל באמצעות ביהמ"ש הכרעה של צדק אבסולוטי, עלול להתאכזב כיוון שביהמ"ש מתרשם באופן סובייקטיבי משני הצדדים ומחליט עפ"י שיקלול של הרבה מאד משתנים במהלך המשפט.

 

קבלת פיצוי כספי במסגרת הסכם פשרה מונעת את הערפל המלווה את המוטרדת ואת המטריד לכל אורך ההליך המשפטי עד ההכרעה בו ומשרתת את האינטרסים של שניהם.

 

הנפגעת יכולה לחסוך את כל הכרוך בניהול הליך משפטי ארוך, חקירות נגדיות מתישות, מתח ולחץ בין מועדי הדיונים, חשיפה מביכה ותשלום אגרה לביהמ"ש וכן לקבל פיצוי בדרך מהירה ובטוחה יותר מאשר בהליך משפטי רגיל (שגם אם יוכרע לטובת הנפגעת, לא בטוח שהיא תצליח לגבות את הפיצוי מהמטריד) .

 

המטריד מצידו אמנם משלם לנפגעת פיצוי נכבד אולם הוא חוסך מעצמו את החשיפה ויכול לסגור את הפרשה בצורה דיסקרטית.

 

הפיצוי הכספי המוסכם כחלופה להכרעה שיפוטית - חסרונות

 

רבים היתרונות של הפיצוי המוסכם לעומת חסרונותיו וגוברים עליהם.

 

הנפגעת מוותרת על הסיכוי לקבל "חותמת" רישמית של ביהמ"ש לפיה המטריד אכן ביצע הטרדה מינית, אשר יכולה להיות חשובה עבורה לאחר שסבלה מההטרדה המינית. לנפגעת שחשיבות זו עולה על החשיבות בקבלת הפיצוי הכספי, יומלץ לנהל את ההליך המשפטי עד תומו.

 

החיסרון מבחינת מי שהנפגעת התלוננה נגדו על ההטרדה המינית, הינו אובדן הסיכוי לקבל פסק דין הדוחה את התביעה.

 

איך מונעים שימוש פסול בערוץ הפיצוי המוסכם, כלפי גברים בעלי אמצעים?

 

בטרם עו"ד אחראי וישר ייקח על עצמו ייצוג של מי שטוענת כי הוטרדה מינית וכן ניהול מו"מ לפיצוי מוסכם, עליו להשתכנע כי מדובר בטענות מבוססות על מעשים שלכאורה אכן בוצעו. עו"ד שפעל כך ומנסה לקבל עבור הנפגעת ובשמה פיצוי על מעשים בלתי חוקיים שהמטריד ביצע, פועל באופן חוקי לחלוטין.

 

האם הנפגעת משתתפת במו"מ עם המטריד?

 

הנפגעת איננה חשופה בכלל למטריד. המגעים מתנהלים באמצעות עוה"ד בלבד, תוך שהנפגעת מקבלת דיווח שוטף מעורך הדין שלה, שום דבר לא מוכרע בלעדיה והיא מאשרת מראש כל סיכום.

 

כיצד אמורה לפעול מי שעברה הטרדה מינית?

 

מי שחושבת שהוטרדה מינית, מומלץ שתפנה ללא דיחוי לעו"ד בעל ניסיון העוסק בתחום הטרדה מינית. עורך הדין יבחן את המערכת העובדתית, ולאור האינטרסים של הנפגעת ועל סמך נסיונו, ימליץ בפניה על האפשרויות העומדות בפניה ועל האסטרטגיה הטובה ביותר, להשגת יעדיה.
 


עודכן ב: 14/07/2011