לקוחות המגיעים אלי כדי להתייעץ בנושאי רשלנות רפואית או פיצויים המגיעים להם עקב תאונה, לרוב אינם יודעים במה דברים אמורים ומה עליהם לעשות כדי לקבל את הפיצויים המגיעים להם. לא כל נפגע יקבל פיצוי, ולא על כל תאונה יתקבל סכום פיצויים זהה. עבור אותם לקוחות ריכזתי אינפורמציה בסיסית באשר לחישוב גובה הפיצויים בתיקי רשלנות רפואית/נזיקין.


הפסדי השתכרות עתידיים

 

בפגיעות קשות נודעת חשיבות גדולה לרכיב זה, והחישוב יערך בדר"כ ע"פ מכפלת אחוזי הנכות התפקודית בגובה ההכנסה החודשית שהיתה ידועה,  כפול מספר החודשים שנותרו עד גיל הפרישה.
חשוב לציין כי  פיצוי לעתיד לא ישולם אלא אם כן מוכחת פגיעה לעתיד. לדוגמה,  בפגיעות אורטופדיות בית המשפט לא ישתכנע לפצות לעתיד אלא אם ישנם ממצאים בבדיקת CT או MRI.


הפסדי שכר בעבר


במצב היפותטי נתון, בו שני אנשים נפגעו בדיוק באותה צורה – יתכן שגובה הפיצויים שיפסק לכל אחד מהם יהיה שונה.  אם נצא מנקודת הנחה שנפגע א' עובד למחייתו בחברת הייטק ומרוויח משכורת נטו של 15,000 ש"ח, ולעומתו נפגע ב' משתכר 3,000 ש"ח בחודש כנציג שירות לקוחות בחצי משרה – ניתן לומר כי אם יצליחו שניהם להוכיח כי נעדרו מעבודתם למשל משך חודש ימים – תהיה  נקודת הפתיחה של תביעתם 15,000 ש"ח ו-3,000 ש"ח בהתאמה.

אגב, הפסדי השתכרות ניתנים להוכחה על ידי תלושי שכר, אישור מעביד ואישור מחלה. אם מדובר בעצמאי – יעשה הדבר באמצעות דו"חות מע"מ.


הוצאות רפואיות

 

המונח "הוצאות רפואיות" מתייחס אל טיפולים, עזרים, תרופות ואשפוזים, אשר לא נכללים בסל הבריאות ולכן אין הנפגע זכאי לקבל עליהם החזר מקופת החולים או מחברת הביטוח.


הוצאות עבור עזרת הזולת וסיעוד

 

המדובר בהחזר הוצאות עבור עזרה בעבודות משק הבית,למשל,  ניקיון ובישול, כמובן באם אכן מצבו התפקודי של הנפגע "מצדיק" זאת.


הוצאות ניידות

 

במקרים מסוימים  זכאי הנפגע לכל הוצאות הנסיעה הנגרמות לו כתוצאה מהתאונה. במקרים קשים במיוחד -  עלות התאמת רכב לנכותתהיה כלולה בהגדרה זו..


הוצאות בגין התאמת דיור

 

המדובר לרב בתיקים של 100% נכות ומטרתם לאפשר התאמת דיור לנפגעים בין אם מדובר במעליות, שינוי מקום מגורים וכיוצ"ב.


פגיעה באוטונומיה

 

מינוח זה  קיים בתיקי רשלנות רפואית בלבד. ואינו תלוי כלל בקיומו של נזק, כי אם על העובדה לבדה שטיפול רפואי מסוים ניתן שלא בהסכמה מדעת.


אבדן סיכויי החלמה

 

גם כאן מדובר בראש נזק המוכר בתביעות רשלנות רפואית. אם  המוסד הרפואי  טוען כי כי "גם במידה והמחלה היתה מאובחנת בזמן, לא היו לתובע סיכויי החלמה אלא של 20% כדוגמא", ניתן להסתמך על פסיקה  תקדימית מהשנים האחרונות שקובעת  כי גם מסיכויי החלמה מזעריים אין להתעלם והפיצוי יהיה כאחוז סיכויי ההחלמה.


פיצויים עונשיים


כשמם כן הם – פיצוי כדי להעניש. לעיתים, ללא קשר לנזק. כדי לזכות בפיצויים
 

כאלה,  יש להוכיח  – מעבר לרשלנות -  ממש כוונת זדון של המזיק.


הלכת אטינגר

 

פס"ד אטינגר,  מרץ 2004 בית המשפט העליון: מדובר במהפכה בזעיר אנפין בתחום דיני הנזיקין.  פסק הדין מורה על פסיקת פיצויים בראש נזק חדש. הוא  דן הן בקיצור חלקי של תוחלת חיי הניזוק בעקבות התאונה שעבר, והן בקיצור מלא של תוחלת החיים, הווה אומר במקרה מוות של הניזוק מייד לאחר התאונה או זמן קצר אחריה. הוחלט כי  במקרים כאלה, יהיה  הניזוק או עזבונו זכאים  לפיצויים בגין אובדן יכולת ההשתכרות באותן שנים שצפוי היה להשתכר מעמלו, אלמלא התאונה/גורם הנזק.. תקופה זו הוגדרה כ"שנים האבודות".


עודכן ב: 24/06/2010