רפורמת ההגירה לארצות הברית - כורח המציאות

רבים סבורים כי רפורמת ההגירה לארצות הברית, אשר נדונה בימים אלו בקונגרס, נוגעת ל- 11 מיליון המהגרים הבלתי חוקיים השוהים כיום בארצות הברית, רובם ממקסיקו ומדינות דרום ומרכז אמריקה. סוגיה זו מהווה אמנם את הכוח המניע לרפורמה, אבל בהחלט לא מדובר בנושא היחיד. שינויים במדיניות ההגירה לארצות הברית בעקבות הרפורמה הצפויה, עשויים להשפיע על ישראלים המבקשים לבקר, לעבוד או להגר לארצות הברית.

 

יש לכם שאלה?

פורום ויזה לארצות הברית | דרכון אמריקאי


אין עוררין כי מדיניות ההגירה של ארצות הברית מקולקלת. נהגתי בצחוק לומר ללקוחות כי פשוט יותר להיות שוהה בלתי חוקי בארצות הברית מאשר להימצא בהליכי הגירה רשמיים לקבלת מעמד חוקי. למעט מקרים חריגים, הליך קבלת אשרת עבודה או הגירה לארה"ב ארוך ומייגע. מדובר בפרק זמן של מינימום כשנה. לעיתים אפילו מספר שנים - הליך ממושך, אשר עם חלוף הזמן הופך למכביד מבחינה כלכלית. מילותיה של המשוררת היהודייה המפורסמת, אמה לזרוס, החקוקות על בסיס פסל החירות: "הבו לי את בניכם היגעים והעניים ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני חורין..." מתממשות הלכה למעשה במציאות לעיתים רחוקות בלבד. יחד עם זאת, לאחר מספר ניסיונות כושלים ב- 15 השנים האחרונות, נראה כי השנה כל הגורמים הרלבנטיים חברו יחדיו וישנה הזדמנות פז לרפורמת הגירה כוללת בארצות הברית.

המפלגה הרפובליקנית שילמה ביוקר במערכת הבחירות האחרונה בגין מדיניות אנטי הגירה. איבוד "הקול הלטיני" יכול להיות הסיבה לתבוסת נציגם לנשיאות, מיט רומני, בריצתו לבית הלבן. עכשיו מנהיגים רפובליקנים רבים תומכים בהקלה מסוימת עבור מהגרים בלתי חוקיים, כמו גם עבור מעבידים אשר מחפשים כוח עבודה זול יותר, או מצד שני, עובדים בעלי הכשרה ייחודית. כאשר לוקחים נתונים אילו בחשבון, יחד עם הבטחת הנשיא אובמה לרפורמה בהגירה - משמע שהסיכויים לחקיקה מוצלחת עלתה בצורה דרמטית. אבל השאלה נשאלת, למה שזה יעניין ישראלים? למעשה ישנם סיבות רבות.

מהגרים בלתי חוקיים בארצות הברית - גם ישראלים

תאמינו או לא, בין 11 מליון השוהים הבלתי חוקיים בארצות הברית ישנם מספר ישראלים. כיצד אני יודע? חלקם היו לקוחות שלי לפני שעליתי לארץ. בהנחה שרפורמת ההגירה תצא לפועל, אותם שוהים בלתי חוקיים בארצות הברית, שפג תוקף אשרת שהייתם החוקית, אשר לא עברו עבירה פלילית יזכו להקלות מסוימות. מוקדם מדי לחזות את התוצאה הסופית, מפני שמדובר בנושא מורכב, טעון באינטרסים פוליטיים, אשר לא ייצא אל הפועל עד למיצוי המשא ומתן בין נציגי הסנאט לבין נציגי בית הנבחרים בוועדה הממונה (Conference Committee), אולם ברור שהשאיפה היא לרפורמת הגירה מלאה וכוללת, אשר תשפיע על ישראלים במגוון תחומים; ביקור, עבודה, לימודים, הגירה והתאזרחות בארצות הברית.

לסיכום

ישראלים רבים המבקשים לבקר, לעבוד, ללמוד, לפתוח עסק או להגר אל ארצות הברית יושפעו בוודאי מרפורמת ההגירה הצפויה, לכן כדאי יהיה לעקוב אחרי החקיקה שתתקבל והשפעתה על ישראלים החיים בארה"ב וישראלים בארץ.

ג'יימס כהן, שותף במשרד כהן, פקס, ברוש - משרד עורכי דין. חבר בלשכות מרילנד ועו"ד זר בישראל, כיהן בעבר כיועץ המשפטי הראשי של תת - וועדה בסנאט של ארצות הברית.
 


עודכן ב: 29/04/2013