בחודש שעבר אישר הסנאט רפורמת הגירה משמעותית אשר צפויה לגרום לשינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע להגירה ועבודה זמנית בארצות הברית, אלא שמדובר בצעד ראשון בלבד והדרך עד לסיום החקיקה ויישום הרפורמה ארוכה. השבוע יחל בית הנבחרים את הדיונים בנוגע לרפורמת החקיקה. ברור כבר עתה כי הרפורמה אשר תצא תחת ידי נציגי בית הנבחרים תהיה שונה מההצעה שאושרה על ידי הסנאט. בכל מקרה, גם בתסריט האופטימי ביותר, סיום הליך החקיקה ואישור שני בתי הקונגרס האמריקאי אינו צפוי להתרחש לפני סתיו 2013.

רפורמת ההגירה אשר אושרה על ידי הסנאט הינה לא פחות ממהפכה במערכת ההגירה לארצות הברית. למרות שמדובר בפשרה בין המפלגות, הרפורמה מעניקה משהו לכל אחד. יש לציין כי רבים מהשינויים הצפויים ישפיעו על ישראלים המבקשים לבקר, לעבוד או להגר אל ארצות הברית. השינוי הגדול ביותר (וגם השנוי ביותר במחלוקת) הוא מתן מעמד חוקי למיליוני מהגרים בלתי חוקיים החיים בארצות הברית. יחד עם זאת הליך הלגליזציה של השוהים הבלתי חוקיים, כפוף לתכנית ליישום מניעת המשך שהייה בלתי חוקית ממשוכת בארצות הברית.

 

הרפורמה המקיפה האחרונה בכל הנוגע להגירה לארצות הברית נעשתה בשנת 1986. רפורמה זו זיכתה כ- 3 מיליון שוהים בלתי חוקיים במעמד חוקי ב"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות". אלא שהבעיה המרכזית התגלתה בדיעבד - הרפורמה לא הועילה לעצור את שטף ההגירה הבלתי חוקית לארצות הברית, להיפך. כיום הסטטיסטיקה מצביעה על כ- 11 מיליון מהגרים בלתי חוקיים במדינה.

לאור לקחי העבר, הרפורמה במתכונת הנוכחית מציבה מטרה ברורה לעצור 90% מההגירה הבלתי חוקית לארצות הברית. רק לאחר עמידה במטרה שאפתנית זו, יחל הליך הלגליזציה של מרבית השוהים הבלתי חוקיים. שוהים בלתי חוקיים ללא עבר פלילי, יידרשו לשלם קנס ויקבלו תחילה מעמד של מהגרים זמניים, אשר עבור רובם תשתכלל לתושבות קבע ולבסוף אזרחות מלאה. ישנם ישראלים השוהים בארצות הברית אשר יוכלו בוודאי ליהנות מתוצאות רפורמה צפויה זו.

למעט השינוי הדרמטי בסטאטוס של מהגרים בלתי חוקיים, השינוי הגדול ביותר שמביאה הרפורמה היא הבנייה מחדש של הבסיס המשפטי לזכאות להגירה לארצות הברית. כרגע, ארצות הברית מקצה, בכל שנה, מספר מוגבל של אשרות הגירה עבור בני משפחה של אזרחים ועובדים. מספרם של האשרות המונפקות עבור בני משפחה גדולה לאין שיעור מאלה המונפקות עבור עובדים. הצעת החקיקה של הסנאט לרפורמה בהגירה לארה"ב, מציגה בסיס ערכי לקבלת אשרות ההגירה. התכנית מבוססת על עקרונות מערכת ההגירה של השכנה מצפון, קנדה.

 

כל מהגר פוטנציאלי מקבל נקודות זכות הניתנות , בין היתר, על סמך; השכלה, וותק בעבודה, סוג המקצוע וקשרים משפחתיים. השיטה החדשה נוטה לכיוון מהגרים אשר מביאים עימם מיומנויות ייחודיות לתועלת ארצות הברית. מנגד, רפורמת ההגירה הצפויה תבטל את האפשרות של אחים ואחיות זרים של אזרחים להגר לארצות הברית. כמו כן, ילדים של אזרחים, אשר נשואים ומעל גיל 31, לא יוכלו להגר רק על סמך קשר משפחתי.

 

בנוסף לכך, הרפורמה מבשרת את סוף שיטת הגרלת הויזה לארצות הברית. אקדמאים בעלי תארים מתקדמים בתחומי המדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה יקבלו עדיפות בהליך ההגירה לארצות הברית. כמו כן, יבוצעו הקלות בהליך קבלת מעמד שהייה חוקי עבור פליטים ומבקשי מקלט מדיני מכוח אמנת הפליטים.

בנוסף לשינוי כללי במתן מעמד הגירה לארצות הברית, גם בהליך מתן אשרות שאינן להגירה צפוי שינוי משמעותי. מספר האשרות מסוג B1H אשר פתוחות לבעלי מינימום תואר ראשון יורחבו, אבל מנגד ההליך ייעשה מסורבל ויקר יותר. כמו כן, נפתחת קטגוריה חדשה של ויזה ל"פנסיונרים" עבור אילו הרוכשים בתים יקרים בארצות הברית במטרה לבלות חלק מזמנם במדינה.


השינוי הפוטנציאלי המרתק ביותר עבור ישראלים, הוא שינוי אפשרי בכל הליך הויתור על דרישה ממבקרים ממדינות מסוימות לקבל ויזה לארצות הברית, המאפשר לתיירים ממדינות אילו לבקר בארצות הברית ללא צורך בהנפקת ויזה מראש. רפורמה זו אולי תפתח את התכנית גם לתיירים ישראלים המבקשים לבקר בארצות הברית וכיום נדרשים להליך בירוקראטי מול שגרירות ארצות הברית בישראל, אשר דוחה חלק מהמבקשים לקבל ויזה לארצות הברית מחשש להשתקעות בלתי חוקית במדינה.


לבסוף, הרפורמה צפויה לפתוח מסלול ויזות ליזמים אשר יכלול אשרות הגירה ואשרות שאינן להגירה, עבור יזמים הפותחים עסק בארצות הברית המגייס השקעות רציניות ומספק מקומות תעסוקה עבור עובדים אמריקאים מקומיים.

לסיכום, אישור הסנאט את החקיקה בנושא רפורמת ההגירה לארצות הברית הגדילה אמנם את הסיכויים של הרפורמה להתקבל, אבל ישנן עוד משוכות רבות לצלוח, אשר בהחלט עלולות להכשיל את הליך החקיקה. אין ספק כי נוסח החקיקה הסופית של רפורמת ההגירה לארצות הברית, אשר תוצג בפני הנשיא לחתימה, אם וכאשר, עוד תעבור שינויים ניכרים לאורך הדרך.


ג'יימי כהן, עורך דין


עודכן ב: 16/07/2013