חייב הינו אדם אשר פסק דין ניתן כנגדו או חיוב אשר דינו כפסק דין (תובענות, שטר משכון, שקים, שטרות וכדומה) מחייב אותו לשלם לאחר או לעשות דבר אשר הוא מחויב לבצע על פי החוק. לאחר שנפתח כנגד חייב תיק הוצאה לפועל, נשלחת אליו אזהרה אשר מודיעה לו אודות פתיחת התיק.

 

חייב אשר איננו מסוגל לשלם את מלוא החוב רשאי להתייצב בפני רשם ההוצאה לפועל לחקירת יכולת בתוך תקופת האזהרה.

 

על החייב להתייצב בלשכת ההוצאה לפועל כאשר הוא מצויד במסמכים המעידים על הכנסותיו והוצאותיו של התא המשפחתי. כמו כן, עליו להביא תעודת זהות ושאלון חתום. החייב נדרש להתייצב בכל לשכת הוצאה לפועל, וכל אימת שלא פקעה תקופת האזהרה. חייב ייהנה מהגנה מפני צווי מאסר במידה והוא התייצב לחקירת יכולת ביוזמתו בתוך 20 ימים מקבלת האזהרה (בהתאם לסוג התיק), וכל עוד הוא עומד בתשלומים אשר ייקבעו לו בהתאם לחקירתו (על פי שיקול דעתו של ראש ההוצאה לפועל).

 

חקירת יכולת

 

חייב יכול להיות מזומן לחקירת יכולת גם כאשר הוגשה בקשה לתשלום חוב בתשלומים וגם כאשר הזוכה מבקש זאת. ראש ההוצאה לפועל רשאי אף הוא ליזום זימון של החייב לחקירת יכולת. במידה ובקשת חקירת היכולת מוגשת על ידי החייב, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום זה. ניסוח הבקשה על ידי עורך דין מטעמו של החייב יכול לכסות ככל הניתן את נקודות התורפה השונות, וזאת על מנת לשמור על אינטרס החייב גם לאחר חקירתו בפני ראש ההוצאה לפועל.

 

לחקירת יכולת יש להביא – טופס בקשה כשאלות הנוגע ליכולתו של החייב והתא המשפחתי, טופס ויתור על סודיות (לגבי בנקים, כספים ונכסים) וכן מומלץ לצרף מסמכים נוספים המעידים על קיומם של חובות נוספים כגון תשלומים, מזונות, יתרה חובה וכדומה. תפקידו של בית המשפט בחקירה זו הינו לערוך איזון בין זכויותיו של הזוכה לפירעון חובו, לבין זכויותיו של החייב לקיום בכבוד.

 

לאחר שראש ההוצאה לפועל חוקר את החייב, ניתן הרשות לחקור אותו גם לזוכים ובאי כוחם. בתום החקירות, החייב והזוכים מציגים בפני ראש ההוצאה לפועל את עמדותיהם והאחרון נותן החלטתו.

 

התנגדות לתובענה ביצוע שטר

 

חייב בתיק הוצאה לפועל אשר נפתח בגין שטר או תובענה, ויש לו טענות כנגד חיובו בתשלום (מקצתו או כולו), רשאי להעלות במהלך תקופת האזהרה את טענותיו. בקשת התנגדות מוגשת על ידי טופס בקשת חייב 1, טופס 839, ומצורפים אליה המסמכים הבאים בשלושה העתקים – תצהיר המאמת את העובדות החתום על ידי עו"ד, העתקים מכתב ההתנגדות, צילום תעודת זהות, עותק מכל מסמך עליו מסתמכת בקשת ההתנגדות, ועותק של הבקשה לביצוע הכולל את כל המצורף אליה. במידה והחייב מיוצג על ידי עורך דין, עליו לצרף גם ייפוי כוח מטעמו.

 

במקרה זה, רשם ההוצאה לפועל יורה על עיכוב ההליכים כנגד החייב והעברת הדיון בהתנגדות לבית משפט השלום, וזאת כאשר ההתנגדות מוגשת כנדרש ובמועד.

 

בקשת התנגדות אשר מוגשת לאחר תום תקופת האזהרה צריכה להיות בצירוף בקשה להארכת מועד להתנגדות בצירוף תצהיר חתום על ידי עורך דין. במקרה זה, לא יתבצע עיכוב הליכים אוטומטי והסמכות לעכב ההליכים נתונה אפוא לבית המשפט (בהתאם לבקשת עיכוב הליכים).


עודכן ב: 25/11/2012