כיום ישנו בשוק הישראלי מגוון רחב של מרפאות אשר מבצעות סוגים שונים של ניתוחים פלסטיים, ומציעות טווח רחב של מחירים. יחד עם זאת, להבדיל מביצוע טיפול לרכב או שיפוצים לבית, הרי שניתוח פלסטי מבוצע בגופכם, ולו עשויות להיות השפעות משמעותיות על בריאותכם ועל המראה החיצוני שלכם.

 

אז איך בכל זאת ניתן להבטיח שהניתוח הפלסטי יבוצע על ידי הרופא המתאים ולשביעות רצונכם? ואיך ניתן לנסות ולמנוע מראש מחלוקות עם המרפאה ועם הרופא?

 

כמובן שהדרך הטובה ביותר למציאת רופא היא דרך המלצה של מכר, אך עדיין מומלץ בחום לסכם מראש ובכתב עם הרופא והמרפאה את הנושאים המרכזיים בנוגע לניתוח כאמצעי לתיאום ציפיות, ועל מנת להגביר את הסיכוי כי הניתוח יבוצע בהתאם להתחייבויותיהם.

 

זכרו שלהבדיל מניתוח רגיל בבית חולים בו אין לכם ממש יכולת לדרוש מהרופא להתחייב, הרי שכאן מדובר בגורמים פרטיים ובשוק תחרותי, במסגרתו יש לכם את היכולת והלגיטימציה לדרוש מהמרפאה ומהרופא להתחייב כדי להבטיח את הטוב ביותר עבורכם.

 

להלן מספר נושאים מרכזיים שאנו ממליצים להסדיר מראש עם המנתח ועם המרפאה:

 

הסבר אישי ומקיף מהרופא המנתח

 

בטרם קביעת תור לניתוח, חובה לקיים עם הרופא פגישה אישית, אל תסתפקו בפגישה עם נציג מכירות או בחתימה וקריאה על טופס, תדרשו להיפגש אישית עם הרופא. במסגרת הפגישה יש לקבל את כל הפרטים אודות הניתוח המתוכנן, כגון: מהלך הניתוח, סיבוכים וזיהומים אפשריים או צלקות, יתרונות וחסרונות של הניתוח וצפי לתקופת ההחלמה. כמו כן, מומלץ לשאול האם ישנן אלטרנטיביות או טיפולים אחרים מלבד הניתוח.

 

זכרו כי מתן מידע מקיף הנו חובתו של הרופא, ולכן גם אם אתם נתקלים ברופא לא סבלני, עדיין מומלץ לא להתבייש ולשאול את כל השאלות הנדרשות, על מנת שיהיה בידכם את כל הנתונים כדי להחליט אם לבצע את הניתוח, והאם להפקיד בידיו של אותו רופא את גופכם.

 

רופא מומחה בכירורגיה פלסטית

 

בחלק מהפרסומים המתפרסמים על-ידי מרפאות ורופאים העוסקים בניתוחים פלסטיים, מוצגים הרופאים כ- "מומחים לרפואה אסתטית" או "מומחים בכירורגיה פלסטית", בעוד שבחלק מהמקרים הם אינם רשאים לעשות זאת, משום שהחוק אוסר על אדם להשתמש בתואר "מומחה", אלא אם הוכר ככזה על-ידי משרד הבריאות וביחס לתחום התמחות ספציפי שבו קיימת התמחות רפואית רשמית בישראל.

 

לכן, מומלץ בעת פגישתכם עם הרופא לבקש לראות אישור רשמי מטעם משרד הבריאות, המאשר כי הנו רופא מומחה בתחום הכירורגיה הפלסטית (ולא כירורגיה כללית). בנוסף מומלץ להיכנס לאתר משרד הבריאות (ניתן לרשום במנוע החיפוש "משרד הבריאות חיפוש רופאים") שם ניתן לבדוק בין היתר את סוג מומחיותו של הרופא.

 

רופא מנוסה ומיומן עם המלצות על הניתוח הספציפי

 

חשוב לבדוק טרם הניתוח, האם הרופא הוא בעל מיומנות וניסיון בתחום הניתוח הספציפי אותו אתם עתידים לבצע אצלו, ואף לשאול כמה ניתוחים מסוג זה הוא ביצע לאחרונה. כמו כן, רצוי לציין זאת בכתב על גבי טופס ההזמנה של הניתוח.


בנוסף מומלץ לבקש מהמרפאה טלפונים של מטופלים שביצעו לאחרונה אצל הרופא את אותו הניתוח, על מנת לשמוע מהם את חוות דעת.

זכרו כי קיימים ניתוחים פלסטיים שעשויים להיות מורכבים, לכן, נדרש מהמנתח להיות בעל ניסיון ומיומנות, שכן, ביצוע ניתוח על-ידי רופא שאינו מספיק מיומן, עשוי להשליך על ההליך כולו, החל מאי ביצוע הבדיקות הנדרשות, אי שקילת השיקולים הנדרשים ותוצאות הניתוח.

היום שלאחר הניתוח ואחריות על הטיפול

 

להבדיל מטיפול עשרת אלפים במוסך, שגם לו יש אחריות בדרך כלל, כאן מדובר בטיפול המבוצע בגופכם, ומטבע הדברים, ככל ויהיה סיבוך בניתוח או שהוא יבוצע שלא לשביעות רצונכם, תרגישו זאת "על בשרכם".

 

לכן, כדאי לסכם ולקבוע מראש ובכתב עם הרופא כי תהיו זכאים לקבל ללא תשלום במהלך תקופה מסוימת לאחר הניתוח (מומלץ לתקופה המקסימאלית שניתן ולפחות כשנה), ניתוח או טיפול משלים לצורך תיקון מצבכם, לרבות לצורך סילוק צלקות שנותרו כתוצאה מהניתוח.

 

שמרו על כל המסמכים

 

כמובן שהתקווה הגדולה היא שהניתוח יעבור בשלום ובהצלחה, ושלא תזקקו למסמכים כלשהם הקשורים אליו בעתיד. יחד עם זאת, מומלץ לשמור את מלוא המסמכים הקשורים לניתוח שמא יום יבוא ותזדקקו להם, כגון: תיעוד של כל המידע שנמסר לכם, הפניות של בדיקות שנדרשתם לבצע על-ידי הרופא לפני או אחרי הניתוח, גיליון הניתוח, תמונות שלכם לפני הניתוח, ומסמכים המעידים על המעקב שבוצע לכם על-ידי הרופא לאחר הניתוח.