בשעה טובה הגעתם להחלטה שברצונכם לבצע עבודות שיפוץ בביתכם. חשבתם אילו עבודות אתם מעוניינים לבצע, ביצעתם סקר שוק מקיף מול אנשי מקצוע שבו קיבלתם הצעות מחיר, ואפילו ערכתם חישוב של העלויות שיהיו כרוכות בעבודות. אך לרוע מזלכם לאחר שהתחלתם בעבודות, נפגע אחד מאנשי המקצוע בביתכם, וכעת לא רק שהדבר עשוי להאט את קצב העבודות, אלא עלול לסכן אתכם בתביעה שלו נגדכם בגין הנזק שנגרם לו, דבר שעשוי לעלות לכם אפילו יותר מעלות העבודות עצמן.


אז מה כדאי לעשות בשביל למנוע מלכתחילה סיכון לתביעה? אילו אמצעי זהירות עליכם לנקוט? ומה בית המשפט בוחן במקרים אלה? עורך הדין אהוד פאי מסביר בהרחבה כדי להקדים תרופה למכה.


חוזה מסודר עם איש המקצוע


לפני תחילת העבודות מומלץ לערוך חוזה עם כל איש מקצוע שעתיד להשתתף בביצוען, שבאמצעותו תוכלו להגן על עצמכם ולדרוש מאיש המקצוע להתחייב ולהצהיר על עניינים מהותיים בנוגע לעבודות, לצמצם את האפשרות של תביעה נגדכם ולמנוע מחלוקות שיכולות להתגלות במהלך העבודות.


רבים מאנשי המקצוע ישלחו אליכם הצעת מחיר ובה יוסדרו מספר עניינים בנוגע לעבודות. בדרך כלל הצעות מחיר אלה יהיו לטובת איש המקצוע אשר ערך אותן מבעוד מועד, ולרוב יסדירו את הנושאים הכספיים. חשוב לשים לב כי הצעת מחיר זו מהווה מסמך מחייב לכל דבר ועניין, ולכן יש לנקוט זהירות ולהוסיף בהצעת המחיר גם את התנאים שלכם כדי לשמור על האינטרסים שלכם. עם זאת, מומלץ שלא להסתפק בהצעת מחיר בלבד, אלא לערוך על בסיסה הסכם מסודר ולצרפו כנספח.


ביטוח? על חשבון הקבלן!


אחד הנושאים החשובים והמרכזיים ביותר בהסכם הוא נושא האחריות והביטוח. אתם יכולים לדרוש מאיש המקצוע להצהיר ולהתחייב לערוך על חשבונו את כל הביטוחים הנדרשים על פי החוק לצורך ביצוע העבודות, לרבות אחריות מקצועית, ביטוח מעבידים וביטוח לצדדים שלישיים, וכן אתם יכולים לדרוש ממנו להמציא לכם העתק של ביטוחים אלה כדי לוודא שהם בתוקף.
אחריות לעבודות
יש לדרוש מאיש המקצוע להצהיר ולהתחייב בחוזה כי הוא האחראי היחידי לכל נזק שייגרם לו או לעובדיו תוך כדי ביצוע העבודות, ושהוא מתחייב להחזיר לכם כל תשלום שבו תחויבו בשל פגיעה שלו או של מי מעובדיו. כמו כן מומלץ לכלול בהסכם עם איש המקצוע סעיף שבו הוא מתחייב לנקוט במהלך ביצוע העבודות בביתכם את כל אמצעי הזהירות והבטיחות הנדרשים על פי החוק.


מומלץ לערוך ביטוח למען הזהירות


גם אם ערכתם עם איש המקצוע הסכם מסודר המסדיר את מערכת היחסים ביניכם, וגם אם כללתם בו סעיף המחיל עליו את החובה לערוך ביטוח לו ולעובדיו במהלך ביצוע העבודות, עדיין מומלץ למען הזהירות לערוך עצמאית ביטוח מקיף מפני תאונות ונזקי גוף, היות שככל שעובד של איש המקצוע ייפצע בסופו של דבר בפועל במהלך העבודות, הוא עשוי לתבוע גם את מעסיקו וגם אתכם. לכן, ככל שבשלב זה יהיה בידכם ביטוח תקף ומקיף, הרי הדבר עשוי להפחית את הסיכון כי התביעה נגדכם תתקבל או שתיאלצו לשלם לאותו עובד פיצוי בגין נזקיו.


מה בית המשפט בוחן במקרים כאלה?


במסגרת פסק דין שניתן לאחרונה, נדונה תביעה של מעצבת פנים נגד בעל בית שהזמין אותה לבצע אצלו עבודות עיצוב בעת שבוצעו בביתו עבודות שיפוץ נרחבות. ביום הראשון לעבודתה היא נפלה קומה בעקבות בור שנפער בפתאומיות ברצפה, נחבלה ושברה עצם בשכמה. בתביעה היא טענה כי יש להטיל את האחריות לנזקים שנגרמו לה על בעל הבית, היות שהוא הזמינה לעבודה מבלי שהעמיד לרשותה סביבת עבודה בטוחה ומבלי שנקט אמצעי זהירות כדי למנוע את התאונה שאירעה לה.


בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את בעל בית לשלם למעצבת פנים פיצוי בסך של 67,400 שקלים. באותו מקרה בית המשפט קבע כי בעל הבית התרשל משום שלא דאג שסביבת העבודה תהיה בטוחה, לא נקט אמצעי זהירות סבירים כדי למנוע את הסיכון בשטח ביתו, ואף לא דאג לרכוש כיסוי ביטוח מתאים לפני ביצוע עבודות השיפוץ.


עוד הדגיש בית המשפט כי בעל הבית הוא שאחראי לנזקים שקורים למבקרים או לנכנסים לשטח ביתו, ולכן עליו לדאוג שלא יהיו בו מפגעים או סכנות שעלולים לסכן את שלומם או גופם של המבקרים, למנוע כניסה לשטח ביתו שבו קיים אזור היוצר סיכון בלתי סביר, וככל שישנו מפגע או סכנה בשטח ביתו העלולים ליצור סיכון בלתי סביר כלפי המבקרים ולגרום להם נזק, על בעל הבית להתריע עליהם בפני המבקרים או לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע את הסיכון שהם ייפגעו מהם.


אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.