קרע במיניסקוס נחשב לאחת מפציעות הברכיים הנפוצות ביותר ולאחד מהגורמים השכיחים ביותר לכאבי ברכיים.

 

המיניסקוס (סהרון) היא רקמה סחוסית בצורת חצי סהר (האות C) הפועלת כבולם זעזועים בתוך מפרק הברך. בכל ברך נמצא סהרון פנימי וחיצוני.

 

מיניסקוס יכול להיקרע בעקבות טראומה (כגון: תאונה, חבלה סיבובית לברך, מעידה, שינוי כיוון פתאומי, כריעה ועוד) או מהצטברות של בלאי יומיומי (עומס מצטבר וניוון). נזק טראומטי למיניסקוס יכול להתרחש בעיקר בגין תנועה סיבובית בברך כאשר כף הרגל נותרת במקומה.

 

הטיפול במקרים של קרע במיניסקוס יכול להיות שמרני אולם לעיתים נדרש טיפול כירורגי, וקרע במניסקוס בהחלט יכול להותיר אחוזי נכות רפואית (כפי שיפורט בהמשך).

 

הסימנים השכיחים במקרים של קרע במיניסקוס הם, בין היתר, כאב ורגישות בברך הפגועה (בעיקר בעמידה ובכריעה), נפיחות בברך, נעילות בברך וחוסר יכולת ליישר את הברך, תחושה של בריחה של הברך ואי יציבות ועוד.

 

אבחון קרע במיניסקוס כולל לקיחת הסטוריה רפואית, בדיקה קלינית (בדיקה פיזית) ובדיקות הדמייה, כאשר בדיקת ההדמייה האמינה ביותר לפגיעה של קרע במיניסקוס הינה בדיקת MRI.

 

קרע במיניסקוס עלול לגרום לפגיעה תפקודית קשה, עם שינוי אורחות החיים לרעה אפילו בפעולות יומיום פשוטות. במקרים שבהם נגרמה נכות רפואית כתוצאה מקרע במיניסקוס מומלץ לבדוק אפשרות למימוש זכויות מביטוח לאומי, חברות ביטוח וגורמים נוספים שבגינם נגרמה החבלה.

 

כך לדוגמא, במקרה שבו נגרם קרע במיניסקוס כתוצאה מתאונת עבודה ניתן לפנות לביטוח לאומי למימוש זכויות, ייתכן וקיימת עילת תביעה כנגד המעביד או גורמים נוספים ועוד. במקרה שבו נגרם קרע במיניסקוס כתוצאה מתאונת דרכים ניתן לתבוע את חברת הביטוח הרלוואנטית.

 

במקרים שבהם נגרם נזק או רקע במיניסקוס כתוצאה מנפילה ברחוב או נפילה במדרכה עקב מכשול או ליקוי ניתן לתבוע את הרשות המקומית הרלוואנטית או גורמים נוספים ועוד. במקרים שבהם נגרם קרע במיניסקוס כתוצאה מטראומה וקיים ביטוח רלוואנטי (ביטוח תאונות אישיות, או נספח נכות מתאונה בפוליסת ביטוח רלוואנטית) ייתכן וניתן לתבוע פיצוי מחברת הביטוח בהתאם לאחוזי נכות.

 

אחוזי נכות עקב קרע במיניסקוס קבועים ברשימת המבחנים בתקנות הביטוח הלאומי. אחוזי הנכות תלויים, בין היתר, במידת הפגיעה התפקודית, האם הנזק למניסקוס הוא בצורה קלה, האם קיימות גם נעילות של הברך, האם נעשה ניתוח הוצאת המניסקוס (כריתת מניסקוס), האם בעקבות הניתוח נותרו הפרעות תפקודיות או שינויים ארטרוטיים ודלדול של השרירים.

 

כך לדוגמא בהתאם לתקנות, בגין נזק במניסקוס בצורה קלה נקבעים 10% נכות רפואית, ובגין נזק במניסקוס עם נעילות נקבעים 20% נכות רפואית. במצבים שלאחר ניתוח הוצאת המניסקוס ללא כל הפרעות תפקודיות לא מוענקים אחוזי נכות רפואית בעוד שבמצבים שלאחר ניתוח הוצאת המניסקוס בהם קיימים שינויים ארטרוטיים קלים ודלדול קל שלהשרירים נקבעים .10% נכות רפואית.

 

כמו כן, קיימים בתקנות הביטוח הלאומי סעיפים נוספים במקרים של א ייציבות של הברך, הגבלה בתנועות, נזקים נוירולוגים, קרע ברצועות ועוד, שצריך להכירם בכדי שניתן יהיה לממש את מלוא הזכויות הרפואיות בעקבות הפגיעה.

 

ככלל, ככל שאחוזי הנכות הרפואיים בגין נזק למיניסקוס גבוהים יתר, כך הנפגע יהיה זכאי ליותר זכויות, ולסכומי פיצוי גבוהים יותר.

 

עו"ד אורי דלאל בעל ניסיון רב בתביעות נזיקין ובמימוש זכויות מביטוח לאומי וחברות הביטוח.
 


עודכן ב: 23/10/2011