מאת: עו"ד אורי דלאל

 

רפואת הנשים בארץ הינה מהמתקדמות והמפותחות בעולם ומעניקה לרופאים ולנשים אופציות רבות לבדיקות ומעקב אחר מצב ההרה ומצבו ושלומו של העובר.

 

מעקב הריון רשלני עלול להוביל ללידת ילד הסובל מומים מולדים קשים (בין אם מדובר במומים בודדים ובין אם מדובר במומים רבים כחלק מתסמונת כלשהי), כגון: מומים במערכת העצבים, מומים מוחיים, מומים במערכת השלד, מומים לבביים, מומים במערכת העיכול, במערכת השתן, חוסר או עודף באיברים וכיוצ'ב, כשמומים אלה עלולים לגרום לפגיעות נוירולוגיות והתפתחותיות חמורות.

 

רשלנות רפואית במעקב הריון אף עלולה להתבטא בלידת ילד הסובל ממחלות ו/או תסמונות גנטיות חמורות, מבלי שנמסר להורים כי ישחשש לכך במהלך מעקב ההריון, כגון: X שביר, תסמונת דאון, ציסטיק פיברוזיס, טיי זקס, דיסאוטונומיה משפחתית, תסמונת קוסטף, sma, קנוואן, מטהכרומטיק לאוקודיסטרופי, אטקסיה טלגיקטזיה (AT), מחלת הנטר, אנמיה ע"ש פנקוני, תסמונתקבוקי וכו'.

 


מתי ניתן לחשוד ברשלנות רפואית במעקב ההריון?

 

במצבים שבהם נולד יילוד עם מומים מולדים קשים או עם מחלה גנטית יש מקום לבדוק האם מעקב ההריון נוהל באופן תקין והאם לא ניתן היה לגלות את קיומם עוד במהלך ההריון וליידע את ההורים כך שיוכלו לשקול לבצע הפסקת ההריון כשכל המידע הרלוואנטי נמסר להם ע"י הגורמים המקוציים הרפואיים.

 

כך למשל ייתכן שהאשה ההרה לא הופנתה לביצוע בדיקות מומלצות ו/או מתחייבות, לא קיבלה הסברים על הצורך בבדיקות או בדבר תוצאות הבדיקות והסיכונים הנובעים מכך, ייתכן שהבדיקות פוענחו בצורה רשלנית,ייתכן והצוות הרפואי התעלם מגורמי סיכון וממצאים חשודים במסגרת מעקב ההריון או לאהפנה לייעוץ עם מומחה מתאים או לבדיקה מכוונת או לייעוץ ו/או בדיקות גנטיות, ייתכן והצוות לא המליץ על סיום ההריון נוכח גורמי סיכון או לא נתן הסברים על כך להוריםבאופן שלא אפשר להם לקבל החלטה באופן מודע כשכל הנתונים בפניהם וכו'.

 


כצד מתחילים לברר קיומה שלעילת תביעה?

 

לצורך טיפול הולם בתביעות בגין רשלנות רפואית במעקב ההריון יש צורך בניסיון ומיומנות רבה הן בניהול שאלת הרשלנות והן בבירור מלא וממצה של שאלת נזקיו של היילוד ובני משפחתו כדי להבטיח שהפיצוי שייפסק הינו הפיצוי המקסימאלי באופן שיוכל להבטיח את המשך שיקומו וקיומו בכבוד. לפיכך, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית.

 

לאחר מכן יש לאסוף את מלוא החומר הרפואי הרלוואנטי ממעקב ההריון ולהיוועץ עם מומחה רפואי מתאים. לצורך הגשת תביעת רשלנות רפואית בהריון יש לצרף חוות דעת רפואית מתאימה אשר תתמוך בטענות התביעה כי ניתן וצריך היה לגלות את המומים המולדים ו/או המחלה הגנטית במהלך ההריון ובכך לאפשר להורים את זכות הבחירה אם ברצונם לבצע הפסקת הריון אם לאו.

 

לנוכח ההשלכות האדירות הנובעות מלידת יילוד עם מומים קשים ו/או מחלה גנטית, מומלץ כי הורים להם נולדו ילדים עםמומים או מחלה גנטית יפנו לבירור יסודי בדבר מימוש זכויותיהם.

 

 עורך דין אורי דלאל מייצג מקרים קשים של רשלנות רפואית במעקב ההריון.


עודכן ב: 07/07/2010