מאת: עו"ד אורי דלאל

 

 

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל תביעה בגין רשלנות רפואית עקב כך שהרופא אשר ביצע את מעקב ההיריון לא יידע את ההורים אודות קיומה של בדיקה לאבחון תסמונת X שביר.

 

 

כתוצאה מכך נמנעה מההורים האפשרות לבצע בירור אודות מצבו של העובר במהלך ההיריון ולא עמדה בפניהם האפשרות לשקול הפסקת ההריון במידה והיו מגלים כי העובר אכן עתיד להיוולד עם תסמונת איקס שביר.

 

 

בפני בית המשפט המחוזי בי"ם בת.א 5416/03 נדון עניינה של תובעת אשר נולדה כשהיא סובלת מפיגור קשה אשר מקורו בתסמונת ה-X השביר.

 

 

לאחר שמיעת כל העדויות ובחינת חוות דעת המומחים מטעם הצדדים, קבע בית המשפט כי על הרופא אשר ביצע את מעקב ההריון וקופת החולים במסגרתה בוצע מעקב ההריון לשאת במלוא נזקיהם של התובעים.

 

 

 

מחומר הראיות שהוצג בפני בית המשפט עולה כי את הנשאות לתסמונת ה-X השביר ניתן לבדוק באמצעות בדיקת דם פשוטה. היה והאם התגלתה בעקבות הבדיקה כנשאית ניתן לבצע בדיקת סיסי שיליה או מי שפיר בכל היריון והיריון, בכדי לבחון האם באותו היריון הועברה התסמונת לעובר.

 

 

כיום בדיקת נשאות ל – X שביר הינה בדיקת סקר מקובלת המוצעת לכלל הנשים ההרות (גם ללא סיפור משפחתי או גורמי סיכון).

 

באותו עניין שהתגלגל בפני בית המשפט טענו הנתבעים, בין היתר, כי בזמנים הרלוואנטים להריון לא היה מקובל עדיין להפנות נשים הרות לבדיקות נשאות ל-X שביר ולכן אין לקבוע כי התרשלו באי הפנייה כאמור.

 

 

בית המשפט לא קיבל טענה זו וקבע כי בתקופה הרלוונטית כבר ניתן היה מן הבחינה הטכנית לבצע את הבדיקה לגילוי נשאות לתסמונת האיקס השביר והיא אף בוצעה כבדיקה מכוונת בנשים בעלות אינדיקציה ו/או סיכון לנשאות, אך עדיין לא בוצעה כבדיקת סקר לאוכלוסייה הכללית כפי שהיא מבוצעת בשנים האחרונות.

 

 

בית המשפט קבע כי רופא הנשים שהיה אמון על מעקב ההריון של האם היה חייב להסביר לאם כי הבדיקות הגנטיות אליהן שלח אותה אינן מלאות ואינן שוללות את כל התסמונות הגנטיות הידועות.

 

 

בנוסף נקבע כי היתה מוטלת על הרופא המטפל החובה ליידע את האם אודות תסמונת האיקס השביר והעובדה שניתן לבדוק נשאות לתסמונת זו גם לנשים ללא אינדיקציה (נשים עם סיכון נמוך).

 

 

לאור מעמדה של קופת החולים, כשולחת וכמפקחת על עבודתם של הרופאים במרפאותיה, נקבע כי אף שלא הייתה מוטלת באותה עת על קופת החולים החובה להמליץ לרופאים לשלוח את המטופלות לביצוע הבדיקה לגילוי נשאות לאיקס שביר כבדיקת סקר, הייתה על קופת החולים החובה לדאוג כי הרופאים העובדים בשירותה ידעו על קיומה של תסמונת האיקס השביר ואפשרות בדיקת הנשאות לתסמונת זו. כמו כן נקבע כי קופת החולים צריכה הייתה להנחות את רופאיה למסור מידע זה למטופלותיהם למרות שבדיקת איקס השביר נעשית מחוץ למסגרת קופת החולים ועל חשבון המטופלת.

 

 

עו"ד אורי דלאל מייצג נפגעי רשלנות רפואיתלרבות משפחות לילדים עם תסמונת איקס שביר.
 


עודכן ב: 17/09/2010