מאת: עו"ד אורי דלאל

 

רשלנות רפואית בזמן ניתוח או בביצוע הניתוח עלולה להותיר את החולה עם פגיעה חמורה ביותר המשפיעה באופן בלתי הפיך על תפקודו ואורחות חייו.

 

 

בת.א 8067/06 צ.מ נ' הסתדרות מדיצינית הדסה נדונה בפני בית המשפט המחוזי בירושלים תביעת רשלנות רפואית בניתוח מוח.

 

באותו עניין נדון מקרה של תובע בן 56 אשר החל לסבול מבלבול והפרעות זיכרון והופנה לבדיקה אצל נוירולוג וכן לביצוע בדיקות MRI ו-CT במוח. בדיקות אלו הראו כי הוא סובל מסיבוך של גידול בהיפופיזה (בלוטת יותרת המוח), שבעקבותיו נוצר דימום פנימי בגידול אשר גרם לחסימה בחדרי המוח וללחץ תוך גולגולתי על גזע המוח ועל עצבי הראייה.

 

 

עקב כך הוחלטלאשפז את התובע ובהמשך הוא עבר ניתוח. לאחר הניתוח נותר התובע משותק בפלג גופו הימני כשהוא סובל מ – 100% נכות.

 

 

בדיקת ה-CT שנערכה לאחר הניתוח הראתה שהדבר נבע מאוטם בצד השמאלי של המוח.

 


בית המשפט קיבל את טענתם של התובעים כי בניתוח מסובך מעין זה, מי שהיה צריך לבצע את הניתוח היה מנתח מומחה ולא מתמחה, ובנסיבות העניין הדבר עולה כדי התרשלות.

 

 

בנוסף, קיבל בית המשפט את טענת התובעים בדבר רשלנות בניתוח.

 

 

בית המשפט קבע כי נכותו של התובע נגרמה עקב אוטם מוחי שאירע במהלך הניתוח. אולם, לא היה כל רישום מהלך הניתוח לאשורו – ובכלל זה מה בדיוק גרם להפסקתו של הניתוח ובאיזה שלב הופסק, איזה קשיים וסיבוכים התעוררו ומה עשה המנתח כדי להתגבר עליהם – דבר המנע מן התובע את האפשרות להוכיח מה טיב האמצעים שננקטו כדי למנוע פגיעה בכלי דם או התכווצות כלי דם במהלך הניתוח. אי העדתו של המנתח (אותו רופא מתמחה), שגם רשם את דו”ח הניתוח וחתם עליו, הרחיבה את החסר הראייתי.

 

 

בית המשפט קבע כי בנסיבות אלו נושאת הנתבעת בנטל השכנוע בדבר העדרו של קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק, כלומר, על הנתבעת להוכיח, כי האוטם שגרם לנכות לא נגרם עקב פגיעה בכלי דם או התכווצות כלי דם, שיסודה בחוסר ניסיונו או בחוסר מיומנותו של המתמחה.

 

 

במילים פשוטות, החוסר ברישום האירועים בדו"ח הניתוח גרם לכך שלא היה בידי התובעים להוכיח את טענתם ולכן העביר בית המשפט את הנטל על הרופאים להוכיח כי לא התרשלו בביצוע הניתוח וכי הנזק לא נגרם בשל חוסר ניסיונם של המתמחים בניתוח. בית המשפט קבע כי הרופאים לא עמדו במשימה וקבע כי במקרה זה היתה רשלנות בניתוח.

 

 

לאחר דיון בנזק אשר נגרם לתובע פסק לו בית המשפט פיצוי של למעלה מ- 3,500,000 ₪ (כולל תשלומי הביטוח הלאומי).

 

עו"ד אורי דלאל מייצג מקרים קשים של רשלנות רפואית.