מאת: עו"ד אורי דלאל

 

 

כדי להוכיח תביעת רשלנות רפואית יש להוכיח מספר יסודות: ראשית: התרשלות של הצוות הרפואי .שנית: גרימת נזק. שלישית: קשר סיבתי בין ההתרשלות והנזק שנגרם.

 

 

ככלל, בהתאם לדין הקיים בעל דין הרוצה לטעון טענה רפואית צריך לבסס אותה ולהוכיחה באמצעות חוות דעת רפואית המצורפת לכתב טענותיו (הדבר נכון הן לגבי תובעים והן לגבי נתבעים).

 

 

לפיכך, על תובעים המגישים תביעת רשלנות רפואית, לצרף לתביעתם חוות דעת רפואיות כדי לתמוך בטענותיהם הרפואיות.

 

 

דרישה זו לצירוף חוות דעת רפואיות חלה על כל יסודות עוולת הרשלנות. כלומר יש לצרף חוות דעת התומכות הן בשאלת ההתרשלות של הצוות הרפואי הן בשאלת הנזק שנגרם והצרכים להם יזדקק הנפגע בעקבות אותה התרשלות והן באשר לשאלה המורכבת של קיומו של קשר סיבתי בין ההתרשלות והנזק שנגרם.

 

 

ייתכן ומומחה רפואי אחד יוכל לחוות דעה לגבי כל היסודות הללו ואז ניתן להסתפק בחוות דעת אחת, אולם לעיתים יש צורך ביותר מחוות דעת אחת היות והטענות הנטענות הינן מתחומי מומחיות שונים.

 

 

כך לדוגמא בתביעות בגין רשלנות רפואית בלידה יש להגיש לעיתים חוות דעת רפואית של מומחה בתחום המיילדותי/גניקולוגי כדי להוכיח כי הרופא המטפל התרשל, בעוד שבשאלת הקשר הסיבתי והנזקים שנגרמו לילוד ליילוד יש להגיש חוות דעת רפואיות בתחומים אחרים כגון בתחום הנוירולוגיה וכיוצ"ב.

 

 

לעיתים כאשר הנזק מתפשט על מספר רב של תחומים יש להגיש חוות דעת רפואיות לפי התחומים השונים בהם ארעה הפגיעה, ולעיתים ניתן להסתפק בחוות דעת של מומחה שיקום אשר יחווה דעתו על מכלול הצרכים שהנפגע יזדקק להם עקב פגיעתו. יש לבחון כל מקרה לגופו של עניין.

 

 

לבחירת המומחה הרפואי המתאים אשר יתמוך בטענות התביעה ישנה חשיבות רבה מאוד לצורך ניהול תביעת רשלנות רפואית, כאשר במסגרת זו יש לתת משקל גדול לתחום המומחיות הנדרש, מידת הניסיון והידע של אותו מומחה.

 

 

אין תעריף קבוע לחוות הדעת ועלותה יכולה להשתנות בהתאם למורכבות המקרה, היקף החומר והסוגיות שיש לבחון, תחום המומחיות בו מתבקשת חוות הדעת, מידת ניסיונו של המומחה הרפואי, קשרי העבודה של המומחה ועוד.

 

 

לאחר הגשת חוות הדעת עומדת לצד שכנגד האפשרות להגיש חוות דעת מטעמו כדי לתמוך בטענותיו הרפואיות, ובמקרים בהם קיימים פערים גדולים בין הצדדים או במקרים שבהם עדיין נותרות שאלות פתוחות המקשות על בית המשפט להגיע לכדי הכרעה, ייתכן ובית המשפט ימנה מומחים רפואיים מטעמו.

 

 

 


עודכן ב: 20/12/2010