מאת: עו"ד אורי דלאל

 

רשלנות בלידה עלולה להוביל לתוצאות הרות אסון הן כלפי היולדת והן כלפי היילוד.

 

בת.א 7046/01 עזבון המנוח כ. ז"ל נ' מדינת ישראל נדונה תביעת רשלנות רפואית בגין פטירתו של תינוק מספר שעות לאחר לידתו עקב חוסר חמצן בזמן הלידה - תשניק (אספיקציה).

הטענה במקרים אלה של תשניק הינה כי בית החולים לא זיהה ו/או איחר להגיב לסימני מצוקה של העובר ועקב רשלנות זו נגרמה פגיעה ליילוד העלולה להתבטא בפגיעה מוחית קשה ואף מוות כפי שקרה במקרה דנן.

 

בתיק שבנדון התינוק נולד כשחבל הטבור כרוך פעמיים סביב גופו כשהוא אינו נושם וללא דופק, ולמרבה הצער הוא נפטר כעבור 7 שעות עם סימני תשניק (חוסר בזרימת החמצן והדם) חריף.

מטעם התובעים הוגשה חוות דעת רפואית לפיה המצוקה העוברית הקשה וסימני חוסר החמצן אצל העובר לא אובחנו במועד וכתוצאה מכך נולד התינוק עם סימני תשניק חריף אשר הוביל למותו. 

 

לעומת זאת, בית החולים הגיש חוות דעת הגורסת כי הטיפול שניתן היה סביר וטוב.

נוכח חילוקי הדעות בין המומחים הרפואיים, מינה בית המשפט מומחה רפואי מטעמו.

בחוות דעתו קבע המומחה הרפואי מטעם בית המשפט כי נתוני נצפו מספר נתונים שלימדו על מצוקה עוברית ועל התדרדרות מצב העובר, דבר אשר חייב סיום הלידה וחילוץ העובר.

המומחה מטעם בית המשפט קבע כי הצוות הרפואי חרג מסטנדרט הטיפול המקובל והסביר שהתבקש. הצוות לא איבחן את המצוקה העוברית הקשה במועד, ולא פעל לחילוץ העובר במהירות הדרושה חרף העובדה כי מצבו הלך והחמיר ככל שהזמן חלף.
 

בית המשפט קיבל את מסקנות המומחה מטעמו ופסק כי במקרה זה אירעה רשלנות רפואית בלידה וכי היה מקום לחלץ את העובר בעזרת ניתוח קיסרי מוקדם יותר ועל ידי כך למנוע את הנזק הקשה שנגרם לו עקב התשניק ואת פטירתו.

 

עו"ד אורי דלאל מייצג מקרים קשים של רלשנות רפואית ונזקי גוף.


עודכן ב: 27/02/2011