במקרים בהם אדם נפגע בתאונת דרכים ובעקבות כך נקלע למצוקה כלכלית קשה, עומדת לזכותו האפשרות לקבל מחברת הביטוח מקדמה של פיצוי כספי תוך זמן קצר יחסית, וזאת על חשבון הפיצוי הסופי. בדרך כלל ניתן לבקש פיצוי זה סמוך ככל האפשר למועד התאונה, כאשר קבלת תשלום תכוף לאחר כשנה ויותר תינתן לעיתים רחוקות.

 

מי זכאי לתשלום תכוף?

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי מי שזכאי לתשלום תכוף הנו הנפגע עצמו, ואם אינו בחיים עוד, זכאים לתשלום תכוף התלויים בו (בן זוגו לרבות "ידועה בציבור", הוריו וילדיו).

 

עבור אלו הוצאות ניתן לקבל תשלום תכוף?

 

התשלום התכוף ישולם עבור הוצאות שהוציא הנפגע לצרכי ריפויו, לרבות הוצאות אשפוז בבית החולים, וכן זכאי הנפגע לקבל תשלומים חודשיים שיש בהם כדי לספק את צרכי ריפויו של הנפגע וסיעודו ואת צרכי מחייתו ומחיית בני משפחתו שפרנסתם עליו או את צרכי מחייתם של התלויים בו.

 

כיצד מתבצעת הפנייה לחברת הביטוח לביצוע התשלום התכוף?

 

ההליך לקבלת התשלום התכוף מוסדר בתקנות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשלומים תכופים), תשמ"ט 1989.על פי התקנות, הפנייה של הנפגע לקבלת תשלום תכוף נפתחת על ידי דרישה, אשר צריכה להיות ערוכה לפי טופס מיוחד המפורט בתקנות (טופס מס' 1), המלווה בתצהיר של הנפגע.

 

הטופס כולל דרישה למילוי פרטי הנפגע (שם, מס' תעודת זהות, תאריך לידה, המען והמיקוד), פרטי בני משפחתו של הנפגע שפרנסתם עליו או פרטי התלויים בו (שם, מס'תעודת זהות, תאריך לידה, המען והקרבה לנפגע), פרטי התאונה (תאריך, מקום, תיאור התאונה ופרטי הרכב המעורב), פרטי נזק הגוף, פרטי העיסוק, ההכנסות וההוצאות וכיו"ב. לדרישה יש לצרף ראיות ומסמכים שונים כגון: מסמכים רפואיים, קבלות, תלושי שכר ועוד.

 

תוך כמה זמן על חברת הביטוח לשלם את התשלום התכוף?

 

סעיף 5 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי על חברת הביטוח לשלם לנפגע או לתלויים תשלום תכוף תוך 60 יום מיום קבלת הדרישה לתשלום. במידה ועברו 60 ימים מיום הגשת הדרישה לתשלום והנפגע או תלוייו לא קיבלו את התשלום, החוק קובע כי רשאים הם להגיש לבית המשפט בקשה לתשלום תכוף, אף בנפרד מהתביעה ליתר הפיצויים בשל אותה תאונת דרכים.

 

לאיזה בית משפט יש להגיש את הבקשה לתשלום תכוף?

 

החוק קובע כי הבקשה לתשלום תכוף תוגש לבית המשפט השלום בעל הסמכות לדון בעניין, אולם אם הוגשה כבר התביעה העיקרית לבית משפט שלום או מחוזי ספציפי, הבקשה לתשלום תכוף תוגש לאותו בית המשפט.

 

מה יעשה הנפגע אם אינו מרוצה מהחלטת בית המשפט?

 

בפני הנפגע עומדות שתי אפשרויות: האחת, הנפגע יכול לערער לבית משפט גבוה יותר; השנייה, הנפגע יכול לחזור ולבקש תשלום תכוף נוסף, וזאת במידה וחלפו שישה חודשים מיום מתן ההחלטה הקודמת, והנסיבות השתנו במידה המצדיקה מתן החלטה חדשה.


את הבקשה החדשה יש להגיש לאותו בית משפט בו הוגשה הבקשה הקודמת לתשלום תכוף.
 


עודכן ב: 15/04/2012