ליקויי בניה הם כשלים הנדסיים המתגלים בפרויקטי בניה- הן בבניינים חדשים והן בבניינים ישנים.

 

ליקויי בניה מתגלים לאו דווקא בסמוך לביצוע העבודה ויכולים להופיע בכל סוג עבודה הנדסית ובכל עיתוי. ליקויי בנייה נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: ליקויים קטנים ומינוריים וליקויים משמעותיים הדורשים תיקון בו במקום.

 

ליקויי בנייה הינם אי התאמה בין התכנון או הביצוע של העבודות, החומרים הקבועים בחוזה ו/או במפרט,ו/או בתקנים הנהוגים בישראל, ו/או בתקנות הבנייה המוסדרות בחוק, לבין הבנייה והביצוע בפועל .

 

כלומר, ליקויי בניה מייצגים פער בין התחומים עליהם הוסכמו לבין המציאות בשטח. ליקויי בניה עשויים להיות מינוריים, אך במקרים אחרים, גם בליקויי בנייה משמעותיים, הדורשים השקעה כספית נכבדת ע"מ לגשר על פער זה.

 

סוגי ליקויי בניה:

 

1. ליקויים קוסמטיים
ליקויים הבולטים לעין (גם לעין שאינה מקצועית) ולכן מתגלים בד"כ יחסית מהר, למשל: חיפוי המקלחות (הפינות של כל ארבע רצפות לא מתכנסות לאותה פינה בצורה מדויקת). ליקויים קוסמטיים לרוב אינם מטופלים מאחר ותיקון מסוג זה דורש השקעה כספית גבוהה ולא משתלמת (כדי שהתיקון יהיה איכותי צריך לבצע תיקון נרחב יותר).

 

2. ליקויים מינוריים
ליקויי בנייה שהינם בד"כ הטפל ולא העיקר. סטיות מזעריות, שאפשר להתעלם מקיומם, שכן אינם מהווים סכנה ואינם פוגעים בתפקוד היומיומי של המבנה ואיכות החיים של דייריו. במקרים אלה, מומלץ להימנע מטרחה מיותרת סביב נושאים מזעריים שכן לרוב מדובר באי התאמה לציפיות הדיירים ותו לא.

 

3. ליקויים מז'וריים (בעלי משמעות גדולה)
ליקויים אלה לרוב מתגלים לאחר סיום הבניה ולא לפני שגבו מחיר כבד בנפש או ברכוש. ליקויים מז'וריים בדרך כלל הם תוצר של רשלנות מצד בעלי המקצוע או היעדר גורם מפקח או שניהם גם יחד.

 

4. ליקויים מתפתחים
ליקויי בניה שבד"כ מתגלים בשלב מאוד מאוחר, עשויים להיות מינוריים או מז'וריים אך בד"כ כוללים נזק גדול שעלות תיקונו גדולה בעשרות מונים מעלות הליקוי המקורי.

 

ליקוי בנייה מתפתח הוא ליקוי המתגבר עם הזמן, מתחיל כליקוי קטן וסמוי, מתפתח ומתפתח ונגלה לעין רק כאשר הוא גדול ומזיק.

 

הליקויים המתפתחים הנפוצים ביותר קשורים ברובם למים, חור קטן בצינור מים שגדל עם הזמן, תקלה באיטום המרתף שמולידה חדירת מים לתוך המרתף, שימוש לקוי ברובה במילוי בין אריחי הרצפה ו/או הקירות, יכול לגרום לחדירת מים אל מתחת לריצוף ושקיעה של הריצוף עצמו. אולם ישנם ליקויים מתפתחים בתחומים נוספים (סדיקה, קורוזיה ועוד)