ביום 14.1.2015 קבע בית בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת החלטה בבקשה לצו מניעה זמני אותו הגישה חברת נספרסו כנגד פרסומת של חברה מתחרה – אספרסו קלאב, כי דמותו של ג'ורג' קלוני אינה חלק מסימן המסחר של נספרסו, ועל כן, רשאית אספרסו קלאב להמשיך ולהקרין את הפרסומת העושה שימוש בשחקן הדומה לו עד מאוד. בנוסף חייב בית המשפט את נספרסו בהוצאות ושכר טרחת עורך דין בסך של 58,500 שקלים.

 

למי שלא יצא לו לראות את הפרסומת נציין בקצרה, כי במסגרת הפרסומת רואים את הכפיל יוצא מחנות למכירת מכונות קפה וקפסולות כאשר בידו שקית ניר, במסגרת הפרסומת הכפיל מדבר אל עצמו ועובר אורח מציע לו להפסיק לדבר אל עצמו כי מכוניתו נגררת.

 

מספר שניות לאחר מכן חולפת משאית גרר ועליה מכוניתו של הכפיל והשחקן פונה אל הכפיל ואומר לו "חבל, באספרסו קלאב היית מקבל מכונת קפה, וגם עד הבית". הפרסומת ממשיכה עוד מספר שניות בדיאלוג בין השחקנים ובסוף הפרסומת על רקע מכונת הקפה נכתב ונקרא "מצטרפים לאספרסו קלאב ומשלמים רק על קפסולות".

 

נספרסו ביקשה לאסור על אספרסו קלאב לעשות שימוש בפרסומת עקב הפרת זכויות יוצרים

 

חברת נספרסו, שעד לפני שנתיים החזיקה בפטנט על קפסולות הקפה, החליטה להילחם בפרסומת זו והגישה במהלך חודש דצמבר כתב תביעה ובקשה לצווי מניעה זמניים כנגד אספרסו קלאב.

 

במסגרת הבקשה לסעדים זמניים ביקשה נספרסו לאסור על אספרסו קלאב לעשות שימוש בפרסומת או כל פרסומת אחרת בכל מדיה שהיא, לחדול ולהימנע מעשיית שימוש בכפיל של השחקן ג'ורג' קלוני לעשיית פרסומות, לחדול ולהימנע מעשיית שימוש בפרסומת אשר כוללת תסריט הדומה בחלקו או במלואו לפרסומות של נספרסו והמהווה הפרה של זכויות יוצרים, למחוק ולהשמיד כל העתק של הפרסומת או כל העתק של חלק ממנו בכל מדיום.

 

טענתה העיקרית של נספרסו היתה, כי דמותו של קלוני אשר מזוהה עם המוניטין והמותג נספרסו ועל כן מוגנת מכוח סימני המסחר הרשומים של נספרסו. בנוסף טענה נספרסו כי הפרסומת מפרה זכויות יוצרים ומהווה גניבת עין. בהחלטה המשתרעת על פני 13 עמודים דחה בית המשפט המחוזי את כל טענות נספרסו תוך שהוא קובע את הקביעות הבאות:

 

• מטרתו של סימן מסחר היא לזהות את מוצר או שירות מסוים עם בעל סימן המסחר ולא ניתן לאורך זמן לזהות את מוצרי נספרסו עם קלוני, בייחוד כאשר מדובר בידוען המשכיר שירותיו לגופים מסחריים שונים לתקופות מוגבלות. בית המשפט אף ציין כי דמותו או תמונתו של קלוני אינה מופיעה על המוצרים של נספרסו ואילו סימני המסחר הרשומים מופיעים.

 

ההתכתבות עם השחקן אינה מתקרבת להפרת סימן המסחר של נספרסו

 

• הפרסומת של אספרסו קלאב "מתכתבת" עם פרסומות של נספרסו בכיכובו של קלוני, אך היא מציעה אלטרנטיבה מסחרית שנועדה לעודד צרכני קפה וקפסולות להעדיף את מוצרי הקפה של אספרסו קלאב ו"התכתבות" זו אינה מתקרבת להפרת סימן המסחר של נספרסו.

 

בית המשפט שב וציין שאספרסו קלאב ביקשה לבדל את מוצריה מאלה של נספרסו ולהציג אלטרנטיבה מסחרית עממית ופחות זוהרת וגם אם יש פגיעה במוניטין של נספרסו, זוהי פגיעה לגיטימית, שכן אין כאן שימוש במוניטין של נספרסו, אלא, תחרות בדרך של מתן מכונה להכנת קפה ללא תשלום וניסיון ליצור תדמית שונה לצרכני קפסולות הקפה ואין למנוע תחרות שכזו.

 

• טענתה של נספרסו לכך שלקיחת הדמות של קלוני אשר מהווה רעיון מרכזי שעובר על ידי סימן המסחר של נספרסו פוגעת בזכות המותגית ושוחקת את התדמית בעיני הציבור נדחתה גם היא שכן לדעת בית המשפט אספרסו קלאב בחרה לבדל את המוצר שלה מהמוצר של נספרסו.

 

• באשר לטענה ששימוש בכפיל של קלוני מהווה גניבת עין, כניסיון להציג שירות או מוצר של אספרסו קלאב כקשור לחברת נספרסו, גם כאן דחה בית המשפט את טענות נספרסו, שכן נספרסו לא הצליחה להראות כי קיים חשש שציבור הלקוחות יטעה לחשוב שמוצרי הקפה של אספרסו קלאב הם מוצרי הקפה של נספרסו או שיש להם קשר כלשהו.

 

• באשר לטענת נספרסו כי שימוש בדמותו של הכפיל של קלוני יוצרת דמות שדומה לו פיזית, במראה, בלבוש ובגינוניו מהווה הפרת זכויות יוצרים בשימוש בדמות קבע בית המשפט, כי כפי שכבר נפסק בעבר (במקרה של מפעל הפיס ודמות הנווד שגולמה על ידי צ'רלי צ'פלין), רק דמות דמיונית מפותחת המגלמת בתוכה יצירתיות ומקוריות תיחשב כיצירה ברת הגנה.

 

הפרסומת של אספרסו קלאב אינה מהווה העתקה מהפרסומות של נספרסו

 

בסיומה של ההחלטה מצא בית המשפט לנכון להציע לנסpרסו להסכים כי בכפוף לזכותן להגיש בקשה לרשות ערעור על החלטתו ובכפוף לתוצאותיו של הליך זה, תידחה התביעה שלהן ללא חיוב נוסף בהוצאות והורה לנספרסו להתייחס להצעה זו עד ליום 29.1.15.

 

לדעתו של כותב שורות אלו, טוב עשה בית המשפט כאשר הבהיר כי לא יכול להיות מצב בו אסוציאציה למותג כגון דמות של ידוען, אשר לא נרשמה וגם לא יכולה להירשם מעצם טיבה, מהווה חלק מסימן מסחר, שהינו נכס קניין רוחני המעניק הגנה חזקה ביותר למחזיק בו ומוטב היה לנספרסו לו בקשה זו לא היתה מוגשת, בייחוד לא תוך שימוש בטענות שנטענו על ידה וכדאי לה להתרכז במוצריה ולנסות להתחרות בדרכים אחרות מאשר ניסיון למנוע פרסומות.

 

נספרסו יוצגה על ידי עוה"ד דויד גילת, רקפת פלג וענת גוזלן ואספרסו קלאב יוצגה על ידי ד"ר הלל סומר, גבריאלה שוורץ, אהוד שניידר וליאת בלומברג.

 

עו"ד סער גרשוני הינו שותף מייסד בגרשוני שלומוביץ-עורכי דין משרד העוסק בדיני קניין רוחני, דיני אינטרנט ומחשבים, לשון הרע והגנת הפרטיות.