חודש בלבד לאחר הגשת כתב אישום נגד אייל גולן בחשד להעלמת מסים בגובה של כ-2.5 מיליון שקל וניכוי חשבוניות פיקטיביות בגובה של כ-2.3 מיליון שקל, אתמול (רביעי) הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום גם נגד הזמר קובי פרץ.


הפעם, מדובר באישום על העלמת הכנסות ממס הכנסה וממע"מ: השמטת הכנסות שקיבל בגובה של יותר מ-5.2 מיליון שקל במהלך 5 שנים והעלמת מס של כ-830 אלף שקלים בתקופה זו. אם זה לא מספיק, הסיפור כולל גם איומים על אמרגנו של פרץ באותה עת, יוחאי יעיש, שחשוד בעצמו שביצע את עבירות המס יחד עם פרץ, אך כיום משמש עד מדינה בפרשה וככל הנראה – חלק מהותי מהתשתית הראייתית בתיק מתבסס על עדותו.


מתי העלמת הכנסות נחשבת לעבירה פלילית חמורה?


על פי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל חייב לדווח על כל הכנסותיו, כאשר אי-דיווח על הכנסות מהווה עבירת מס. עם זאת, את עבירות המס נהוג לחלק לעבירות מס טכניות ולעבירות מס מהותיות, כאשר חומרת הענישה משתנה באופן משמעותי בהתאם לסוג העבירה.


עבירת מס טכנית היא כזו שבוצעה ללא כוונה פלילית, כגון אי הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה במועד הנדרש, או איחור בהגשת דו"חות למע"מ. עבירת מס מהותית, לעומת זאת, היא עבירה שבוצעה מתוך כוונה ממשית להתחמק מתשלום מס או לסייע לאדם אחר להתחמק מתשלום מס.


מכתב האישום שהוגש אתמול נגד קובי פרץ עולה כי אין ספק שהחשד כאן הוא לעבירות מהותיות וחמורות במיוחד, שבוצעו מתוך כוונה פלילית להתחמק מתשלום מס. זאת, לאור הסכום הגבוה של ההכנסות שהועלמו על פי החשד, חתימה על חוזים פיקטיביים בינו לבין האמרגן, ואפילו כספת מיוחדת שנשכרה לצורך העניין בסניף בנק דיסקונט בתל אביב, ובה הוסתרו לפחות 1.4 מיליון שקל במזומן.


האם קובי פרץ צפוי לשבת בכלא?


במקרים רבים, תיקי העלמות מסים כמו בתיק הנוכחי של קובי פרץ, מסתיימים בתשלום כופר כספי עוד לפני שהתיק מגיע לפרקליטות ומוגש כתב אישום. תשלום כופר דומה לתשלום קנס, ולמעשה משחרר את החשוד בעבירת מס מאחריות פלילית, כך שאם ועדת הכופר החליטה על תשלום כופר והכופר שולם – ההליכים המשפטים נפסקים באופן מיידי.


אלא שהתזמון הקלאסי להגשת בקשת כופר הוא לפני הגשת כתב אישום, ובאופן מפתיע, במקרה של קובי פרץ זה לא קרה עד כה מסיבה שאינה ברורה וכתב האישום כבר הוגש. תרחיש אפשרי אחד למצב כזה הוא שהנאשמים ביקשו לשלם כופר כדי לסגור את התיק אך סורבו על ידי רשות המסים, שהעדיפה להמשיך בהליכים משפטיים ולייצר הרתעה גבוהה לעברייני מס פוטנציאליים. התרחיש השני האפשרי הוא שכלל לא הוגשה בקשה לתשלום כופר על ידי פרץ, אולי מתוך כוונה להכחיש את ההאשמות נגדו ולטעון לזכאותו בתיק.


בשנים האחרונות אנו עדים להחמרה במדיניות הענישה של בתי המשפט בישראל כלפי עברייני מס – ענישה שבהחלט יכולה להגיע לכדי מאסר בפועל. מניסיון העבר, כשתיק בתחום העלמות מס לא נסגר בתשלום כופר ובהסרת המחדלים שביצע הנאשם – הוא צפוי להיענש בחומרה, וככל הנראה גם בעונש של מאסר בפועל אם יימצא אשם.


כן, גם אם שמו של הנאשם הוא קובי פרץ.


משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה לעבירות מס, המעניק יעוץ משפטי וייצוג בעבירות מס הכנסה ועבירות מע"מ, הכולל ייעוץ וייצוג בשלבים הראשונים של חקירות ומעצרים, וכן ייצוג בניהול תיקים ובערעורים בבית המשפט בהליכי קנס מינהלי, כופר וגילוי מרצון.