האם כתב אישום על העלמת הכנסות של יותר ממיליון שקלים במשך שנים רבות יכול להסתיים ללא רישום פלילי וללא עונש מאסר? במקרה של א' ור', בני זוג שהפעילו בביתם פעוטון ובמשך שבע שנים לא הגישו אפילו דו"ח אחד למס הכנסה – התשובה היא כן. רשות המסים הגישה נגד השניים כתב אישום בגין העלמת הכנסות של יותר ממיליון שקלים, והם עמדו מול סכנה ממשית של מאסר בפועל שהוא העונש הצפוי במקרים מסוג זה.


כל בעל עסק בישראל חייב לדווח על הכנסותיו ולהגיש דו"חות למס הכנסה, אך במקרה של הפרת החוק, חומרת הענישה נקבעת בהתאם לסוג העבירה. אם העבירה בוצעה בתום לב וללא כוונה פלילית, מדובר בעבירה טכנית שהעונש עליה קל יותר, אך כאשר יש כוונה ממשית להתחמק מתשלום מס, מדובר בעבירה מהותית שנחשבת חמורה ביותר, והענישה בהתאם.

 

האם אכן היתה כוונה להתחמק מתשלום המס?


משרדנו, שייצג את בני הזוג, הגיש בקשה להטלת כופר ועיכוב ההליכים ליועץ המשפטי לממשלה. מכיוון שגורם הכוונה הוא המכריע בקביעת העונש במקרה כזה, זהו העניין העיקרי שיש לבחון בהתייחסות לעבירות שבוצעו על פי כתב האישום.


הפעוטון של בני הזוג שירת אוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית נמוכה, וכל משפחה שילמה לו כמיטב יכולתה. בהתחשב בעובדה שלא היו יותר מ- 15 ילדים בפעוטון, ההכנסות היו מעטות מאוד בעוד שההוצאות היו גבוהות, ולעתים אפילו עלו על סך ההכנסות. מסיבה זו, בני הזוג הניחו כי כלל אינם חייבים לדווח או לשלם מס הכנסה, ולא מתוך כוונה להתחמק מתשלום מסים. במצב דברים זה, העבירות בוצעו בתום לב, מתוך חוסר הבנה וידיעה של השניים כי הם עוברים על החוק.


טענה נוספת שהעלינו היתה כי בני הזוג מעולם לא הסתירו את קיומו של העסק שבבעלותם. הם דאגו לפרסם את הפעוטון בעיתונות המקומית והפקידו את התשלומים שקיבלו מהורים בחשבון בנק על שמם, ולכן לא ניתן לטעון כי ניסו להכחיש שיש בבעלותם בית עסק ובכך להתחמק מתשלום המס.

 

גם למצב האישי של הנאשמים יש משקל בקביעת העונש


בנוסף לטענות שהועלו במטרה להפריך את ההאשמה כי בני הזוג ניסו להעלים מסים במתכוון, בקביעת העונש ישנה חשיבות גם לגורמים נוספים המשפיעים על מצבם של הנאשמים. במקרה זה, הבאנו לידיעת היועץ המשפטי לממשלה את מצבם הכלכלי הגרוע של השניים, שמשפחתם מונה שש נפשות, כאשר ר' היא המפרנסת היחידה בבית בשל מצבו הרפואי הקשה של הבעל, המונע ממנו לעבוד. לפיכך, עונש מאסר עלול להוביל לקריסה כלכלית של המשפחה ולגרימת נזק בלתי הפיך לכל בני הבית.

בני הזוג השלימו את הדו"חות החסרים למס הכנסה, ואלה הצביעו על סך הכנסות שלא הגיע למיליון שקלים כפי שנטען בכתב האישום, אלא לסכום של 552,000 שקלים בלבד בשבע שנות פעילות. לאחר הגשת הדו"חות, התברר כי הרווחים כלל לא היו חייבים במס, כך שלא נגרם נזק בפועל לקופת המדינה וכל מחדלי כתב האישום הוסרו.

 

לאור דברים אלה, היועץ המשפטי לממשלה קיבל את הבקשה לתשלום כופר ועיכוב ההליכים, והוגשה בקשה לבית המשפט להפסקת ההליכים על ידי המדינה. עונשם של א' ור' הסתכם בתשלום כופר על סך 110,400 שקלים.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה לתחום המסים, ומייצג חשודים ונאשמים בבתי משפט, במעצרים וחקירות, בתיקי עבירות מס הכנסה, מע"מ, הלבנת הון ועבירות צווארון לבן.