לאחר שהורשע בשתי עבירות שוחד בפרשת פרויקט הולילנד, ובעקבות דרישת הפרקליטות להטלת עונש של חמש עד שבע שנות מאסר וקנס של 1.2 מיליון שקלים, החודש יגזור בית המשפט המחוזי בתל אביב את עונשו של אהוד אולמרט – ראש הממשלה הראשון בתולדות מדינת ישראל שככל הנראה, הולך לכלא.

 

כזכור, בסוף חודש מרץ הרשיע בית המשפט את אולמרט לאחר משפט דרמטי, מתוקשר וארוך, בשתי עבירות של קבלת שוחד על סך יותר מחצי מיליון שקלים שהועברו לאחיו, יוסי אולמרט, בתמורה לקידום פרויקט הנדל"ן "הולילנד" שהוקם בירושלים. יחד עם אולמרט הורשעו גם מרבית הנאשמים בפרשה, וללא ספק מדובר באחת מפרשיות השחיתות הגדולות ביותר שנחשפו בתולדות המדינה, ובעבירה הנחשבת חמורה ביותר גם עבור נאשם רגיל שמעולם לא כיהן בתפקיד ציבורי בכיר, ודאי שלא כראש ממשלה.

 

אמנם חוק העונשין הישראלי מאפשר לבית המשפט שיקול דעת נרחב ביחס לסוג ולהיקף העונש שיוטל על הנאשם, אבל חשוב שנבין כבר עכשיו: זה אינו עוד תיק פלילי שעומד להסתיים בתשלום קנס, במאסר על תנאי או בעבודות שירות בלבד. מדיניות הענישה של בתי המשפט בישראל כלפי עברייני צווארון לבן לא תאפשר רק הטלת קנס כספי כבד שיפגע בכיסו של אולמרט, אלא תבקש לגרום לפגיעה של ממש בחירותו, על ידי גזירת עונש מאסר בפועל.

 

מגמת ביהמ"ש בשנים האחרונות: החמרה בענישה על עבירות שחיתות 

 

בשלב זה ברור כי בית המשפט המחוזי בתל אביב, הנחשב למחמיר במיוחד בתחום העבירות הכלכליות, לא יאפשר לעבריין צווארון לבן לחמוק ממאסר, אף שמדובר באהוד אולמרט. דבר זה נכון על רקע מגמת בית המשפט בשנים האחרונות להחמרה בענישה בעבירות שחיתות וצווארון לבן, אך בייחוד כאשר מדובר בעבירה כה חמורה ובסכום משמעותי ביותר, שבוצעה על ידי נציג ציבור בכיר. בית המשפט יבקש להבהיר ששום אדם, גם אם הוא ראש ממשלה לשעבר, לא נמצא מעל החוק.

 

מערכת המשפט שלנו היא רק ניצוץ של תקווה במדינה שבה נשיא לשעבר מרצה עונש מאסר בפועל, שרים לשעבר שהורשעו בעבירות שחיתות וראש ממשלה שעתיד להצטרף אליהם, והשאלה המתבקשת היא איפה טעינו. האם טיפוסים מושחתים מתברגים ביתר קלות לעמדות בכירות בפוליטיקה ובצמרת ההנהגה הישראלית, או שדור המנהיגים שלנו התקלקל עם הזמן? ואולי רק מעטים מאיתנו מסוגלים לעמוד בפני הפיתויים והכוח הנלווים לתפקידים ציבוריים בכירים?

מטרידה במיוחד המחשבה כי מקרים כדוגמת אולמרט, בניזרי ודרעי נחשפו בשנים האחרונות רק בזכות האכיפה ההולכת וגוברת של עבירות הצווארון הלבן והמדיניות המחמירה של בתי המשפט – מקרים אשר ככל הנראה, מהווים רק חלק קטן מתוך פרשיות שחיתות רבות אחרות ואולי חמורות יותר שהתרחשו בקרב נבחרי הציבור במדינה במהלך שנות קיומה, אך נראה שלא נדע עליהן לעולם.


משרד עו"ד זרקו זמיר עוסק בתחום המסים, ומתמחה בתיקי מס הכנסה, מע"מ, צווארון לבן והלבנת הון.