יזמת הנדל"ן הידועה ענבל אור נעצרה על ידי רשות המסים, בחשד להפקת חשבוניות מס כוזבות והעלמת מס מעסקאות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שבוצעו לכאורה בחברות שברשותה. במקרה של הרשעה, עבירות כאלו מובילות בדרך כלל למאסר בפועל, בעיקר בשל הסכומים העצומים שבהם מדובר. אך האם גם ענבל אור צריכה לצפות לעונש כה חמור אם יתברר כי אכן ביצעה את העבירות הללו? לא בהכרח.

 

החשדות: העלמת מידע, דיווחים כוזבים והתעלמות מהוראות מע"מ


כיזמת נדל"ן מצליחה המחזיקה במספר חברות בנייה בישראל, החשדות נגד ענבל אור נובעים מכך שהקימה עשרות פרויקטים במרכז הארץ ובנתה מאות יחידות דיור – אך קיים פער משמעותי בין הרווחים שקיבלה כביכול מביצוע אותן עסקאות, לבין הסכומים שעליהם דיווחה לרשויות מע"מ. לכן, טוענת רשות המסים כי אור השמיטה עסקאות והכנסות מהדו"חות שהגישה.


עוד נטען כי אור הגישה חשבוניות מס פיקטיביות של הוצאות שלא התקיימו בפועל, במטרה "לנפח" את ההוצאות של החברות שבבעלותה וכך להקטין את תשלום המס לרשות. נוסף על כך, אור חשודה בהתעלמות מהבקשה להגיש מסמכים המתעדים את פעילותה העסקית לביקורת שגרתית של מע"מ ובאי הגעה לחקירות שנקבעו עמה – התנהגות שעלולה להתפרש בתור ניסיון לשבש את החקירה ולהסתיר מידע.

 

מסתמן כי לא ניתן יהיה להימנע מהליך פלילי


אין ספק שכל העבירות המיוחסות לענבל אור נחשבות לחמורות ביותר. ברוב המקרים, הפקת חשבוניות פיקטיביות והעלמת עסקאות נועדו להתחמקות מתשלום המס במלואו בכוונה תחילה, והן עבירות פליליות שעונשן חמור, ויכול להגיע לחמש עד שבע שנות מאסר בפועל.


בדרך כלל, ניתן להמיר עבירות מסוג זה בתשלום כופר לרשות המסים, המהווה חלופה להליך הפלילי ומשחרר את מבצע העבירה מאחריות פלילית. למרות זאת, במקרה הספציפי של ענבל אור – אם יתברר כי היא אכן אשמה בחשדות המיוחסים לה – העובדה כי מדובר בסכומי כסף גבוהים במיוחד, יגרמו כנראה לוועדת הכופר שלא לאשר בקשה כזו.

 

גם אם ענבל אור תורשע – כנראה שהיא לא תיכנס לכלא


אבל האם נראה את אור מאחורי סורג ובריח בקרוב? לא בטוח. לא פעם, בית המשפט בוחר שלא להטיל עונשים כבדים על אנשים ידועים, מסיבות שונות כמו התחשבות בפגיעה בשמם הטוב בציבור, חשיפה של מצבם הקשה לקהל הרחב באמצעות התקשורת, ולעתים גם פגיעה קשה בפרנסתם.


במקרה של ענבל אור, מכיוון שמדובר בדמות מוכרת לציבור, ייתכן כי גם הפעם שיקולים אלה יובאו בחשבון, ועונשה – אם תורשע – יהיה קל בהרבה מעונשם של עברייני מס שביצעו עבירות דומות.


במדינת שראל, מתברר, רק עבריינים פשוטים ופוליטיקאים נכנסים לכלא. סלבס עדיין לא.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר מתמחה בטיפול בעבירות מס הכנסה ומע"מ, הלבנת הון ועבירות צווארון לבן, ובייצוג חשודים ונאשמים בחקירות, הליכים משפטיים, מעצרים, הליכי גילוי מרצון והתנהלות מול רשות המסים.