בשנים האחרונות, הרשויות בישראל מגבירות את מאמציהן לאתר עברייני מס. יותר ויותר מדינות צפויות להתחיל להעביר לישראל דיווחים על כספים של אזרחים ישראלים המוחזקים בתחומן, וגם ישראלים שעברו עבירות מס בתוך תחומי ישראל נמצאים כיום בסיכון גבוה יותר למצוא את עצמם בחקירה– ואף להיות חשופים להגשת כתב אישום ולהליך פלילי.


בספטמבר 2014 החליטו הרשויות לחלק "סוכרייה" למעלימי הכנסות, ולאפשר להם לפתוח בהליך גילוי מרצון אנונימי או במסלול מקוצר.


בכל אחד מההליכים הללו, עברייני מס יכולים לספק לרשויות מיוזמתם את המידע על העבירות שביצעו לאורך השנים, לשלם את החוב הנדרש מהם – ולהימנע מפתיחת הליך פלילי נגדם. עם זאת, הצעה זו תקפה עד סוף יוני 2016 בלבד – כלומר, נותרו רק שלושה חודשים לנצל אותה.


גילוי מרצון – אנונימי או מקוצר?


בהליך אנונימי לגילוי מרצון, מוגש לרשויות דיווח על הסכומים שהועלמו, אך ללא פרטים מזהים על הנישום. הוא מקבל את המידע על חבות המס שלו – ומאותו רגע, הבחירה בידיו: באפשרותו להמשיך בתהליך, לחתום על טיוטת הסכם שומה באופן אנונימי, ורק לאחר חתימת ההסכם לחשוף את זהותו, או להפסיק את התהליך מבלי לשלם, כשהוא יכול להיות רגוע כי פרטיו לא הגיעו לרשויות המס.


לאחר תום הוראת השעה, עדיין יהיה בתוקף הנוהל הרגיל לגילוי מרצון, שקיים כבר מאז שנת 2005 – אך מדובר בנוהל שאינו אנונימי, ואף כי צפוי שתחולתו תוארך, נכון לעכשיו הוא אמור להסתיים בסוף 2016.


המסלול המקוצר מאפשר למעלימי מס להגיש דיווח על הסכומים שהועלמו, לקבל את המידע על חובותיהם – ולשלם אותם בתוך 15 יום. מסלול זה מתאים לסכומים של עד 2 מיליון שקלים, ומספק גם הוא הגנה מפני פתיחת הליך פלילי.


הוראת השעה זכתה להצלחה מסחררת


היתה זו הוראת שעה שאמנם הוגבלה לשנה אחת בלבד, אך התברר כי ישראלים רבים מבקשים לנצל אותה – ובמהלך שנה זו, קיבלו הרשויות דיווחים על יותר מ-10 מיליארד שקלים שהועלמו עד אותה עת, בכמעט 4,000 בקשות לגילוי מרצון. לאור ההצלחה, החליטו רשויות המס להאריך את האפשרות לגילוי מרצון עד סוף יוני 2016.


הוראה זו מספקת לעברייני מס הזדמנות יוצאת דופן לטהר את מעשיהם, שכן לאחר סיום ההליך, מי ששילם את חובו יכול להפסיק לחשוש מכך שהרשויות יעלו על עקבותיו ויפתחו בחקירה נגדו.


באחד המקרים בהם טיפלנו, בעל חברה יצרנית בישראל שהעלים הכנסות במשך שמונה שנים וצבר חוב מס של כ-3 מיליון שקלים. פנינו לרשויות בהליך גילוי מרצון ודיווחנו על ההון השחור שנצבר, המס שולם – והלקוח זכה בחסינות פלילית.


במקרה אחר, ייצגנו אישה שירשה מבעלה חשבון בנק בחו"ל, ופנינו לרשויות. הוכחנו כי מדובר בכספי ירושה, כך שקרן ההון לא מוסתה כלל, ועל רווחי ההון הוטל מס של כ-20%. גם היא קיבלה חסינות פלילית.


דאגה אחת פחות


מדובר בהזדמנות פז לכל מי שעבר על החוק והעלים הכנסות, המאפשרת לו לקבל מידע על היקף החוב שלו, לשלם אותו לרשויות ולהפסיק לחשוש מכך שייפתחו נגדו הליכים פליליים, העלולים להסתיים בענישה חמורה, מקנסות גבוהים ועד מאסר בפועל.


אם אתם נמנים על הישראלים הרבים שלא דיווחו על כל הכנסותיהם בישראל או בחו"ל, לא כדאי לכם להמתין. מומלץ לפתוח במהירות הגדולה ביותר האפשרית בהליכים לגילוי מרצון במסלול האנונימי או במסלול המקוצר, להסדיר את חובכם – ולהסיר דאגה מלבכם.


חלון ההזדמנויות הזה ייסגר בתוך שלושה חודשים.


משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה למיסוי פלילי, עם ניסיון רב בהגשת בקשות להליך גילוי מרצון אנונימי או מקוצר לרשות המסים.