רשות המסים הודיעה כי הוראת השעה לעניין גילוי מרצון תחול עד 31 בדצמבר 2016 – אף שאמורה היתה לפקוע בסוף יוני 2016. הוראה זו מאפשרת לעברייני מס לגלות כמה כסף עליהם לשלם לרשות המסים כדי לסגור את חובם בהליך אנונימי או מקוצר, ולהימנע ממעורבות בהליך פלילי בעקבות העבירות שביצעו.

 

בנוסף, לאחר שהכנסת החליטה להכיר בעבירות מס כעבירות מקור לפי החוק לאיסור על הלבנת הון, הרחיבה רשות המסים את הוראת השעה: בהתאם לנוהל החדש, גילוי מרצון יעניק לעברייני מס חסינות מפני העמדה לדין גם בעבירות הלבנת הון, אשר עבירות המקור המגבשות אותן הינן עבירות המס עליהן חל הנוהל. המשמעות: מי שהעלים מס באופן מכוון ומתוכנן ייחשב מעתה כמי שביצע עבירות של הלבנת הון, הנחשבות לחמורות יותר מעבירות מס רגילות, ועלולות להוביל לעונש כבד וגם לחילוט (החרמה) של נכסי העבריין.

 

חלק גדול מהבקשות נדחה

 

הוראת השעה לגילוי מרצון פורסמה ב-2014 והוגבלה תחילה לשנה בלבד. ואולם לנוכח הצלחתה יוצאת הדופן, היא הוארכה מאז פעמיים – עד סוף יוני 2016, ושוב, כאמור, עד 31 בדצמבר 2016. בזכות הוראה זו, קיבלה רשות המיסים מידע על הון שחור בגובה של כ-17 מיליארד שקל – וגבתה כבר כ-650 מיליון שקל מהחייבים.


עם זאת, מתוך 2,500 בקשות שכבר הסתיים הטיפול בהן ברשות, נדחו כמעט מחצית – כ-1,100 בקשות. דחיית בקשה פירושה שמי שהגיש אותה עדיין עומד בפני הסכנה של פתיחת הליך פלילי נגדו. כעת מטופלים ברשות כ-2,500 תיקים נוספים, שטרם התקבלה הכרעה בעניינם.

 

עורך דין או רואה חשבון?

 

שיעור הדחייה הגבוה של הבקשות מעיד על כך שלא פשוט להגיש אותן באופן שמשביע את רצונה של רשות המסים. יש הבוחרים להגיש גילוי מרצון באמצעות רואי החשבון שלהם, אך כדאי לשים לב שבמקרה בו לקוח מגיש מידע אנונימי לרשות באמצעות רואה החשבון שלו, ומחליט לבסוף שלא לשלם את חובו – רואה החשבון מחויב להפסיק לעבוד עמו.


בנוסף, בשל העובדה שהם מטפלים בנושאי הכספים השוטפים של הלקוח, רואי החשבון עלולים להסתבך ולהיחשב שותפים בעבירות המס.

 

להיפטר מהחוב בתוך 15 יום

 

על פי הוראת השעה, את ההליך לגילוי מרצון ניתן לבצע בשני מסלולים אפשריים: הליך אנונימי או הליך מקוצר. במסגרת הליך אנונימי, ניתן לפנות לרשות המסים עם המידע על ההון שמחזיק אדם, מבלי להסגיר את פרטיו האישיים. הרשות מעבירה תשובה ובה גובה המס שיש לשלם. כעת יכול מגיש הגילוי לבחור אם להמשיך בתהליך ולשלם את חובו, או להפסיק אותו מבלי לשלם.

 

בהליך מקוצר, יכולים מעלימי מס להעביר לרשות המיסים את המידע על היקף ההון שהעלימו ממנה, לקבל תשובה עם גובה החוב שלהם, ולשלם אותו מיד – בתוך 15 יום, בלי דיונים ותכתובות מתמשכים, ביעילות ובמהירות.

 

לנוכח הארכת הוראת השעה, גם מי שעד כה התלבט והתמהמה בשאלה אם לפנות לרשות המסים מרצונו – לפני שהיא תפנה אליו – יכול כעת לבצע את התהליך, רצוי באמצעות עורך דין, ולא להמתין עד ל-31 בדצמבר.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד עו"ד מומחה למסים, המייצג לקוחות בתיקי עבירות מס, מע"מ, הלבנת הון וצווארון לבן, ובעל ניסיון רב בהגשת בקשות לגילוי מרצון בהליך אנונימי או מקוצר.