זוגות הפותחים בהליכי גירושים מסתכסכים ביניהם לא פעם בנושאים רבים: חלוקת רכוש, משמורת על הילדים, מזונות ועוד. בשנים האחרונות נוסף נושא חדש לרשימה הזאת – איומים בפנייה לרשות המסים ודיווח על העלמות מס שביצע אחד מבני הזוג.

 

מתגרשים – ומאיימים לפנות לרשות המסים

 

לא מעט אנשים המצויים בהליכי גירושים מוצאים את עצמם מול איום הלשנה מצד בן הזוג לשעבר, או מנגד, שוקלים להשתמש באיום כזה נגד הצד השני, כדי להשיג הישגים בהסכם הגירושים. עם זאת, כדאי לשקול את הנושא בכובד ראש, שכן הלשנה לרשויות עלולה לפתוח תיבת פנדורה ולפגוע לא רק בצדדים המסוכסכים, אלא גם בילדיהם.

 

הלשנות עלולות להוביל להטלת קנסות בסכומים גבוהים מאוד על הנאשם, או אפילו למאסר. כשמדובר בגבר, הוא עלול לפשוט רגל כך שלא יוכל כלל לשלם מזונות; ומצבן של נשים גרוע יותר, כי המאסר שלהן פוגע מאוד בילדים. לכן, יש לבחון היטב כל שימוש בהלשנות במהלך הגירושים.

 

הבעל לא נכנע לאיומים מצד אשתו, ובחר בהליך גילוי מרצון

 

באחד המקרים, בעלים של חברה עמד בפני רשימת דרישות ארוכה מאשתו לשעבר, שהבהירה לו כי אם יסרב, היא תלשין על העלמות המס הרבות שלו, שהצטברו לסכום גבוה של כמיליון שקלים. האיש חשש מאוד מכך שבעקבות ההלשנה ייכנס לכלא.

 

ואולם, כאן נכנס לתמונה הליך גילוי מרצון, שבמסגרתו מאפשרת רשות המסים למעלימי מס לדווח בעצמם על עבירות המס שביצעו, ולהימנע מהליך פלילי. בתמורה, הם משלמים את המס בו הם חייבים בעקבות הסכום שהעלימו. ואכן, במקרה הזה בעל החברה החליט לא להיענות לאיומים של אשתו, אלא לפנות בעצמו לרשויות ולשלם את חובו למס הכנסה – סכום של כ-400 אלף שקלים.

 

הבעל שקל להלשין על אשתו, אך התחרט בגלל הילדים

 

אבל לא תמיד הגברים הם אלה שמעלימים מס. כך למשל, במקרה אחר, גבר ביקש להתגרש מאשתו, שעבדה כעצמאית. היא דרשה דמי מזונות גבוהים מאוד, תוך שהיא מדווחת על הכנסה חודשית של 3,000 שקלים בלבד. ואולם, בעלה לשעבר החזיק בהוכחות לכך שבפועל, מדובר ב-20 אלף שקלים בחודש.

 

הלקוח שקל לדווח לרשויות על העלמות המס של אשתו, אך לאחר שבחן לעומק את ההשלכות –למשל, שאשתו עלולה להיכנס לכלא לזמן לא קצר, או לשלם סכומים עצומים שאינם בהישג ידה – הבין שילדיו עלולים להיפגע. בעקבות המצב הוא אמנם ויתר על כוונתו לפנות לרשויות המס, אך השתמש במידע שהיה בידו כדי להשיג תנאים טובים יותר בהסכם הגירושים.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר מתמחה בעבירות מס הכנסה, מע"מ, הלבנת הון וצווארון לבן, מייצג חשודים ונאשמים בהליכים משפטיים מול רשות המסים ומטפל בהגשת בקשות לגילוי מרצון.