מיליארדי שקלים בשנה – זו ההערכה של היקף ההון השחור בישראל, כאשר לפחות 30% מבעלי עסקים שלא מדווחים על כל הכנסותיהם לרשות המסים. ואולם, ספק אם אותם מעלימי מס מודעים לעובדה שמעבר לסכנה שרשות המסים תעלה על עקבותיהם ותדרוש מהם תשלומים גבוהים מאוד, הם חשופים גם לסחטנות מצד עובדים שכועסים עליהם מסיבות שונות, למשל פיטורים.

 

העובדים מאיימים – והמעסיק נאלץ לשלם


לא פעם, בעלי עסקים הסתבכו לאחר שעובדים שעמם הסתכסכו סחטו מהם כספים, ואיימו כי אם לא יקבלו את מבוקשם, הם יפנו לרשויות ויעבירו להן מידע על העלמות המס בעסק.

 

כך למשל, בעל חנות נדרש על ידי עובד ותיק שלו לשלם לו עשרות אלפי שקלים כדי שלא יגלה לרשויות את הידוע לו. בסופו של דבר, בעל העסק העדיף לפתוח בהליך גילוי מרצון לרשויות המס, המאפשר לעבריין לדווח מיוזמתו על העלמות המס שביצע, ושילם לרשות סכום של 120 אלף שקל.

 

אך לא תמיד המעסיקים בוחרים לסרב לנסיונות הסחיטה של העובדים, פשוט משום שלפעמים הלשנה לרשויות המס תעלה להם הון תועפות. זהו המקרה של בעלת עסק גדול שהסתכסכה עם אדם שהעסיקה ואיים עליה כי ילשין על העלמות המס שלה, וגם על כך שלא היתה נאמנה לבעלה. האישה נלחצה, והעדיפה לשלם לעובד את הסכומים הגבוהים שדרש.

 

החלטתם להתוודות? תעשו את זה כמו שצריך


הליך הגילוי מרצון שמקיימת רשות המסים מאז 2005, מאפשר למעלים מס "להתוודות" בפני הרשות על הסכומים שהעלים באופן מסודר, ולשלם אותם ללא קנסות נוספים. אך לא פעם קרה שאנשים חשבו שהם ביצעו גילוי מרצון, אבל בפועל הם לא מילאו את הבקשה כראוי, לא ידעו מה מותר ומה אסור, והתייחסו אליהם כאילו לא ביצעו כלל את הגילוי. יש להביא בחשבון כי אם הרשויות מקבלות מידע על ההעלמה לפני הגילוי מרצון – הן בהחלט יכולות לדחות את הבקשה.

 

כדי להימנע מהסתבכות נוספת עם רשות המסים, מומלץ לבצע את ההליך באופן מושכל, באמצעות עורך דין הבקיא בתחום ומכיר את הכללים. בנוסף, כל בעל עסק הנתון לסחיטה מצד אחד מעובדיו צריך לשקול היטב את החלופות – מה יהיה גובה המס שיצטרך לשלם אם יתגלו העלמות המס שביצע, מה עוד דורש ממנו העובד, והאם עלולים להיחשף דברים נוספים שהוא לא מעוניין שייצאו לאור היום.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד המתמחה בתחום המסים, מטפל בתיקי עבירות מס הכנסה ומע"מ, הלבנת הון וצווארון לבן, ובהגשת בקשות לגילוי מרצון לרשות המסים.