הליך איחוד תיקים מיועד לחייבים אשר פתוחים כנגדם מספר תיקי הוצאה לפועל.


לשם מה נזקקים להליך: חייב אשר פתוחים כנגדו מספר (לעיתים, מספר רב) של תיקי הוצאה לפועל, בסכומים גבוהים, עלול להיקלע למצב בו במספר תיקי הוצאה לפועל, יינקטו כנגדו הליכים מבצעיים ("הליך מבצעי" = הליך בו נוקט הזוכה בתיק, לשם גביית הכספים, למשל : צווי מאסר, עיקולי רכוש, עיקולי חשבון בנק וכיו"ב). מנגנון איחוד התיקים מאפשר לחייב להגיש בקשה לאחד את כל תיקי ההוצל"פ. אם מתקבל הבקשה לאיחוד תיקים, ראש ההוצאה לפועל קובע תשלום חודשי, שאותו יש לשלם בתיק האיחוד (במקום לכל תיק בנפרד).


סוגי ההליך: קיימים 2 סוגים של "איחוד תיקים": הראשון הינו איחוד תיקים "רצוני". לפי חוק ההוצאה לפועל, חייב רשאי להגיש בקשה לאיחוד כזה, בתנאי שיעמוד בתשלום 3% מסך כל חובותיו בכל התיקים, מדי חודש. חישוב פשוט מראה שמנגנון זה מתאים לחייבים שסכום התיקים הכולל שלהם לא גבוה. הסוג השני הינו איחוד תיקים "כפוי" : במסגרת זו, החייב מבקש תחילה להכריז עליו כעל "חייב מוגבל באמצעים" (הרחבה על "חייב מוגבל באמצעים", במאמר נפרד). ראש ההוצאה לפועל אינו מחויב לקבל בקשה כזו. אם הוכרז החייב כ"חייב מוגבל באמצעים", יאוחדו כל תיקי ההוצאה לפועל הפתוחים כנגדו וייקבע תשלום חודשי אחד בתיק האיחוד, במקום תשלום בכל תיק בנפרד.


השלכות האיחוד: בצו האיחוד שניתן ע"י ראש ההוצל"פ נקבע, בד"כ, כי כל עוד יעמוד החייב בתשלום החודשי שנקבע, מעוכבים כנגדו הליכי ההוצאה לפועל, לרבות צווי מאסר, עיקול משכורת ועיקול חשבון עו"ש. עם זאת, צו האיחוד לא מונע פעולה כנגד נכסים או סכומים פנויים של החייב (כמו תכניות חסכון, פיקדונות וכיו"ב) - הנושים של החייב רשאים לבקש מראש ההוצל"פ לממש נכסים אלו. לפי החוק, בעת הגשת בקשת איחוד, רשאי ראש ההוצל"פ להורות על עיקול נכסי החייב.

 

תוקף האיחוד: איחוד תיקים תקף רק כלפי הנושים שפתחו תיקי הוצל"פ כנגד החייב. איחוד תיקים אינו כולל תיק מזונות, תיק לחיוב בעניינים שאינם כספיים ותיק למימוש נכס ("משכנתא"-מימוש דירה). כמו כן, מובן מאליו כי אינו תקף כלפי נושים שלא פתחו תיקי הוצאה לפועל ופועלים מחוץ למסגרת ההוצל"פ, למשל : עיריות או רשויות מס, שרשאיות לפעול כנגד אדם אף ללא פתיחת תיק הוצל"פ.


הגשת הבקשה: הבקשה לאיחוד ("רצוני" או "כפוי") תוגש ללשכה בה קיימים רוב תיקי ההוצל"פ של החייב. בבקשה חובה לציין פרטים מלאים בדבר מצבו הכלכלי של החייב, לרבות עיסוק, הכנסות, הוצאות ומקורות ההשתכרות שלו. אם נוכח ראש ההוצל"פ שהחייב לא יוכל לעמוד בתשלום החובות בתקופות המנויות בחוק ההוצל"פ (סע' 74), הוא רשאי להכריז על החייב כעל "חייב מוגבל באמצעים" ולאחד את תיקיו. ראש ההוצל"פ אינו חייב לקבל את הבקשה- מוקנה לו שיקול דעת.


מגבלות המוטלות על החייב: במסגרת צו איחוד "רצוני" מעוכבת יציאת החייב מהארץ. במסגרת איחוד תיקים "כפוי", מוטלות על החייב מגבלות נוספות, כגון: איסור על שימוש בכרטיס אשראי, איסור הקמת חברה ועוד (רשימה זו אינה ממצה). מעבר לכך, כאמור, מחויב החייב בתשלום חודשי לתיק האיחוד- אי עמידה בתשלומים עלולה להביא לפיזור תיק האיחוד. אסור לחייב במסגרת תיק איחוד, לשלם לזוכה בתיק הוצל"פ שלא במסגרת התשלום החודשי המועבר ללשכת ההוצל"פ, כלומר: אסור לו להעדיף נושה על פני רעהו. חייב העומד בפני חובות רבים /תיקים רבים בהוצאה לפועל צריך לבחון את כל האפשרויות, כולל הגשת בקשה לפשיטת רגל, שהוא הליך חלופי לאיחוד תיקים. בחינת כל האפשרויות, לרבות הסיכויים/סיכונים בכל הליך, יכולה להתבצע רק באמצעות עו"ד מומחה לענין.


מקבץ איחודי תיקים וצווי תשלומים בהם ייצג משרדנו לאחרונה


ל א' בעלת חובות של 1.7 מליון ש"ח בוצע איחוד תיקים וניתן צו תשלומים על סך 500 ₪ לחודש.א
ל ג' בעל חובות של מעל 5.5 מליון ₪ בוצע איחוד תיקים וניתן צו תשלומים על סך 500 ₪ לחודש.א
ל ב' בעל חובות של כ- 50,000 ₪ בוצע איחוד תיקים וניתן צו תשלומים על סך 150 ₪ לחודש.א
ל ח' בעלת חובות של כ- 60,000 ₪ בוצע איחוד תיקים וניתן צו תשלומים על סך 150 ₪ לחודש.א
ל ר' בעלת חובות של כ- 70,000 ₪ בוצע איחוד תיקים וניתן צו תשלומים על סך 150 ₪ לחודש.א
ל ב' בעל חובות של כ- 220,000 ₪ בוצע איחוד תיקים וניתן צו תשלומים על סך 250 ₪ לחודש.א
ל ע' בעל חובות של מעל 550,000 ₪ בוצע איחוד תיקים וניתן צו תשלומים על סך 150 ₪ לחודש.