הנתיב המהיר – סדר דין מהיר

 

בסדרת המאמרים הקרובה אסקור את חשיבות בחירת המסלול היעיל להגשת תביעה אזרחית, תוך בחינת ההשלכות, התנאים והיתרונות הנובעים מבחירה נכונה, יעילה ומחושבת של ההליך המתאים.

 

סדר דין מהיר מהו?

 

סדר דין מהיר הינו מסלול משפטי אשר מטרתו לייחד סוגי תביעות מסוימות לדיון במסגרת משפטית מהירה ויעילה אשר תחסוך הן לצדדים והן לבית המשפט זמן שיפוטי רב, ועלויות משמעותיות בניהול הליך משפטי ארוך בבית המשפט .

 

ניתן לדמות את ההליך המהיר לקופה מהירה בסופרמרקט (עד עשרה מוצרים), אשר מקצרת את ההמתנה בתור ללקוחות שרוכשים מספר מצומצם של מוצרים, כך גם סדר דין מהיר.

 

איזה סוגי תביעות יכולות להתברר במסגרת ההליך המהיר

 

כדי לשמור על אופיו המהיר של ההליך ולהפחית עומס מבתי המשפט, ציין המחוקק בתקנות, באופן מפורש, אילו תביעות חייבות להתברר במסגרת סדר דין מהיר. מדובר בתביעה אזרחית אשר הוגשה לבית משפט השלום וסכום התביעה אינו עולה על 75 אלף ₪ (סכום שיכול להתעדכן מפעם לפעם), למעט שני סוגי תביעות :

 

1. תובענה שלגבייה הוגשה בקשה לאשרה כתובענה ייצוגית.

2. תובענה לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים.

למה דווקא שני סוגי תביעות אלו לא יתבררו במסלול המהיר?

התביעות המוזכרות לעיל מורכבות ודורשות בירור מעמיק ולכן אינן מתאימות לבירור במסגרת הליך מהיר .

 

האם ישנם חריגים לתנאים המוזכרים?

 

1. התובע והנתבע נתנו את הסכמתם -במצב שגם התובע וגם הנתבע נתנו את הסכמתם לדון במסגרת סדר דין מהיר רשאי בית המשפט להעביר תביעה שנפתחה בסדר דין רגיל, או להורות שתביעה תדון מלכתחילה בסדר דין מהיר, גם אם היא עולה על סכום של 75 אלף ₪ , אולם בהמ"ש ישקול בין היתר את הדברים הבאים בהחלטתו :

 

א. מורכבות העובדות והראיות.

ב. מספר בעלי הדין.

ג. האם יש השפעה לתוצאות התובענה על הציבור.

 

2. בית המשפט רשאי בכל עת להורות כי תביעה תעבור מהליך רגיל לסדר דין מהיר, ולהפך אם סבר שההליך מתאים/לא מתאים להתברר בסדר דין מהיר/בסדר דין רגיל. בית המשפט ישקול העברת התיק למסלול מהיר או רגיל לפי התנאים שהוזכרו.

 

מה הופך את ההליך למהיר ויעיל יותר

 

הרציונלים הבאים הופכים את ההליך למהיר ויעיל יותר:

א. הקלפים על השולחן-חשיפת כל המסמכים הקשורים לתביעה כבר בנקודת הפתיחה.

ב. מועד הדיון.

ג. מתן פסק הדין תוך יום אחד.

 

"הקלפים על השולחן"

 

ככלל, הליך משפטי כולל בתוכו כתב תביעה, הגנה , תשובה, תצהירי עדים, ראיות וחוות דעת , וכו'. כל אחד מהמרכיבים המצוינים מוגש ע"י בעלי הדין בזמן קבוע מראש או על פי החלטת בית המשפט , ולפי סדר מסוים. עובדה זו מאריכה, בד"כ, את חיי התביעה ויכולה לגרום לכך שתביעה פשוטה תידון אף מספר שנים בבתי משפט.

 

בניגוד לכך, בסדר דין מהיר תובע חייב להגיש יחד עם הגשת התביעה לבהמ"ש בו זמנית, תצהירים, חוות דעת (אם יש צורך) וכל אסמכתא שקיימת וקשורה לתובענה. גם הנתבע חייב לנהל את ההליך בדומה לדרך שבה התובע מחויב לנהל את ההליך.

 

אם לא עשה כך, בעל הדין לא פעל בדרך הדיונית המפורטת, כי אז יכול שיוטלו סנקציות משפטיות על התובע או הנתבע כמו למשל, העדר יכולת להשתמש במסמכים שלא גולו בשלבים מוקדמים כראיות בשלב מאוחר יותר.

 

קביעת הדיון

 

קביעת מועד הדיון בתובענה בסדר דין מהיר חייבת להיות לכל המאוחר 6 חודשים מיום הגשת כתב ההגנה האחרון ובנוסף הדיון בתביעה זו יסתיים תוך יום אחד. בהליך רגיל, לעומת זאת הדיון יקבע למועד מאוחר יותר וברוב המקרים לא יסתיים בתוך יום.

 

פסק הדין

 

פסק הדין בתביעה בסדר דין מהיר יינתן לא יאוחר מ14 ימים מיום הדיון. זהו יתרון נוסף לצדדים בהליך זה, אשר אינם נדרשים להמתין זמן רב עד להכרעה בעניינם.

 

סוף דבר

 

השיקולים המרכזיים אשר צריכים לעמוד לנגד עיניו של תובע לפני הגשת תובענה אזרחית הינם שיקולי עלויות וזמן שיש להשקיע בתביעה אזרחית ואם לא יעשה כן, עלול לצאת שכרו בהפסדו, שכן ייתכן שינצח בתביעה, אך הזמן והעלויות שנדרש להשקיע בדרך עלולים לעלות על התועלת בהשגת פסק הדין לטובתו.

 

סדר דין מהיר למעשה לא רק שמקצר את זמן חיי התביעה , אלא במקרים רבים אף חוסך הוצאות כספיות רבות, דבר שיכול להכריע האם כדאי להגיש את התביעה או לאו.

 

 

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד הרשקוביץ ובין המשתמש, משרד עו"ד גיא הרשקוביץ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד גיא הרשקוביץ.


 


עודכן ב: 07/08/2013