כידוע נכסי הנדל"ן בישראל הינה השקעה מועדפת על הציבור.


לכאורה מדובר בהשקעה דיי בטוחה (מחירי הדירות במגמת עליה, ביקוש הדירות להשכרה ודמי השכרות גבוהים), אולם לא הכול "וורד" עבור משכירי הדירה, בעשור האחרון ישנם מקרים רבים בהם שוכרי דירה מסרבים להתפנות מהדירה בסוף חוזה השכירות והמשכירים מצאו את עצמם מול "שוקת שבורה" ועובדי עצות, כאשר לצידם חוק מיושן והליכים מסורבלים וארוכים בבתי המשפט.
אלה מהם שבחרו בעשיית דין לעצמם אף הריעו את מצבם ובלא מעט פסקי דין השופט פסק לטובת השוכר פיצוי על הפינוי בכוח.


הבעייתיות


אופציה א- פנייה לחוק המקרקעין


למרות שקיים סעיף בחוק המקרקעין אשר מתיר פינוי בכוח סביר טעו משכירים רבים לחשוב, כי הדבר מתיר להם שימוש בכוח שכזה.
לא כך פני הדברים מכוון שהחוק מדבר על "פולש" לדירה ולפי החוק, דייר שסיים חוזה שכירות לא נחשב לפולש, על כן החוק לא רק שלא הקנה למשכירים הגנה אלה הריע את מצבם כאשר פינו שוכר בכוח וכמוזכר חויבו לשלם פיצויים לשוכרים על פינויים בכוח.


אופציה ב- סעיף בחוזה


עד היום ניתן לראות בחוזה סעיף אשר אומר " במקרה שהשוכר יפר סעיף יסודי מחוזה זה ו/או סעיף אחר או יחדל לשלם דמי שכירות ו/או כל תשלום שמחויב לפי חוזה זה, יהא רשאי המשכיר לפנותו ואף לפנות את מטלטליו ......


כאן המקום לציין, כי סעיף שכזה לא תקף מכוון שהוא סותר הוראת חוק על כן לא ניתן להיעזר בחוזה כדי להתמודד עם הבעיה.


אופצייה ב -תביעה אזרחית.


עד שנת 2008 הברירה היחידה ביד המשכירים היתה פנייה לבית המשפט בתביעה אשר משלבת הן תביעה על פיצויים בגין הנזקים שנגרמו והן תביעה לפנות את השוכרים מהדירה.


אולם תביעה שכזאת דורשת בירור ארוך בבית המשפט שלרוב אף נמשך שנים,ואף הליך נוסף של קיום פסק הדין בהוצאה לפועל, מה שהאריך את ההליך המשפטי עוד יותר.


בינתיים השוכרים ממשיכים לא לשלם שכרדירה ואף לצבור חובות ברשויות המקומיות וחברות ציבוריות(מצב דברים שלמשכירים לא כללו בחוזה השכירות סעיף המחייב את השוכרים להעביר על שמם את החשבונות הנ"ל חובות אלו יהיו על כתפי המשכיר).


לא אבדה תקוותנו- הפתרון


בשנת 2008, המחוקק בשמו לב שאין מבחינה חוקית מענה ראוי למשכירים וגרוע מכך מצב זה גורם למשכירים לעשות דין בעצמם ולפנות את השוכרים בכוח הבין המחוקק, כי יש צורך בפתרון יעיל ומהיר שכן כל חודש שממשיכים השוכרים לשהות במושכר בלא לשלם דמי שכירות מגדיל את הנזק,ועל כן תיקן את תיקון מ"ס 2 לתקנות סדר הדין האזרחי.


מעתה ניתן יהיה להגיש תביעה שכותרתה תביעה לפינוי המושכר במסלול "סדר דין מקוצר".


מה ההבדל?


המסלול המקוצר מקנה למשכירים אפשרות להגיש תביעה על סעד בודד בלא קשר לתביעת הפיצויים או עילות אחרות שצמחו מההפרה (לפני התיקון היה צריך להגיש תביעה אחת שמאגדת את כול העילות דבר שיצר הליך ארוך ומסורבל).


מרגע הגשת כתב התביעה יש לנתבע (השוכר) 30 יום להגיש כתב הגנה ובית המשפט מחויב לתת פסק דין תוך בתוך 30 יום מהגשת כתב ההגנה, קרי פסק הדין בעניין פינוי המושכר יינתן תוך 60 יום.


לאחר מכן יוכל המשכיר להגיש תביעה נפרדת על ההפסדים והנזקים שנגרמו לו בתקופה הנ"ל.


הרי לנו פתרון מושלם לבעיה שהייתה לא פשוטה.


לסיכום


מומלץ בכל בעיה משפטית ובפרט בשכירות ומקרקעין לפנות לייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום לא לעשות דין באופן עצמאי.


עודכן ב: 08/08/2013