"פרילנסר"- או בהגדרתו בעברית "המשתתף החופשי" הינו עובד עצמאי המעניק שירותים מקצועיים למשימות או פרויקטים שבד"כ מוגדרים מראש במסגרת הסכם (בע"פ או בכתב) בין הצד המזמין לפרילנסר. לרוב, מדובר בצורת התקשרות בה אין בין הצדדים יחסי עובד מעביד אלא יחסים חוזיים במסגרתם לפרילנסר מחויבות אישית כלפי מקבל שירותיו. השם "פרילנסר" יש בו כדי ללמדנו על החופש בקבלת החלטות עסקיות שמגלם בחובו את היכולת לנהל את סדרי העבודה באופן גמיש, לבחור את לקוחותינו ולספק שירותים מקצועיים למס' לקוחות במקביל.

 

לכל אלו נוסיף את החיסכון בהוצאות הקבועות של ניהול העסק לרבות, תשלומי דמי שכירות וכל ההוצאות הנלוות להם.


יחד עם זאת, לעיתים, מוטיב החופש הקיים ביחסים החוזיים הללו גורם ל"טשטוש" הזכויות להן זכאי הפרילנסר, למרות היותו פרילנסר ולעיתים דווקא משום היותו פרילנסר.

אם כן, הכיצד יכול פרילנסר להגן על זכויותיו החוזיות?

בניגוד לעובד רגיל שזכויותיו מעוגנים בחוקי המגן של משפט העבודה ובהסכמים קיבוציים, על הפרילנסר להגן על זכויותיו, בראש ובראשונה באמצעות הסכם בכתב בינו לבין מזמין השירותים. את ההסכם יש לערוך בקפידה ובהתאמה לאופי השירות המקצועי המבוצע ע"י הפרילנסר. זה הבסיס לשמירת זכויותיו של הפרילנסר.

הרי לנו 6 כללי זהב לשמירה על זכויותיכם במסגרת ביצוע עבודתכם כפרילנסרים.

1. תאמו ציפיות עם המזמין בנוגע להזמנת העבודה


הגדרת מדויקת, ככל שניתן, של המשימות או הפרויקט הינה אחת מאבני היסוד של ההתקשרות מסוג זה והיא תעניק תרומה מכרעת להגנה על זכויותיו של הפרילנסר. כך לדוגמה, במצב בו הגדרת המשימות או הפרויקט לוקים בחסר, מלבד היותה פתח למחלוקת משפטית נרחבת, לרוב, הפרילנסר יצטרך להשקיע זמן נוסף כדי לסיים את משימתו, זמן שעליו (במקרים מסוימים) לא יקבל תמורה כספית.

2. סכמו על מקום מדויק לביצוע העבודה


לכאורה הגדרת מקום העבודה נראית עניין זניח, אולם יש ויכול להיות לה השפעה על הוצאות ו/או הפסדים כספיים לא צפויים שיגרמו לך.

 

לדוגמה, סיכמתם בעל פה עם המזמין, כי העבודה תתבצע בתל אביב. ימים ספורים לפני ביצוע העבודה מתקשר מזמין העבודה ומתברר שמקום ביצוע העבודה השתנה לסניף אחר של רשת המזמין נניח, לאילת. במצב דברים זה יכול ויגרמו לכם הפסדים כספים אשר לא מחויבי המציאות. כך למשל, הפסד זמן עבודה, הפסד עבודה אחרת עם לקוחות אחרים והוצאות גבוהות בגין הגעה למקום העבודה הבלתי צפוי.


יתרה מכך, במקרה של סכסוך ו/או תביעה, למקום ביצוע העבודה יכול שתהא חשיבות באשר למקום שבו יתנהל ההליך המשפטי.


3. זכרו! התמורה ודרך חישובה היא "נשמת אפה" של ההתקשרות בינך לבין המזמין


כאמור, פרי לנסר אינו מקבל זכויות סוציאליות ככל העובדים (זכויות השוות כסף) לעומת זאת, מזמיני השירותים מעדיפים במקרים מסוימים להזמין שירותים דרך פרילנסר ולשלם לו, באופן יחסי לשעת עבודה או לשעות עבודה בפרויקט, שכר גבוה יותר, מאשר לעובד וזאת כדי להימנע מהעסקת עובד באופן קבוע על כל המשתמע מכך.


על כן שכרו של הפרילנסר צריך לכלול בתוכו גם את חישוב זכויותיו הסוציאליות (פנסיה, חופשה, הבראה וכד').


בנוסף, כל פרילנסר צריך לבנות מודל תמורה לפי אופי השירות המקצועי שהוא נותן למזמין ולקחת בחשבון, בין היתר, מקדם בטחון לחריגה מזמן העבודה שסוכם עמו ואף לפרט זאת בהסכם. לדוגמה: אם הפרילנסר העריך את סיום העבודה במספר ימים וסיכם עם מזמין השירות על תשלום גלובלי לפי פרויקט, מה יקרה אם סיום הפרויקט ייקח זמן רב יותר שלא מפאת עיכוב בעבודתו של הפרילנסר?

4. תשלומים לרשויות ופוליסות ביטוח


תשלומים לרשויות כגון ביטוח לאומי ישולמו על ידי הפרילנסר, ולכן יש ליתן ביטוי למרכיבים אלו, ככל שניתן, במסגרת התמורה שסוכמה בין המזמין לפרילנסר.


באשר לפוליסות ביטוח. חשוב לזכור שפרילנסר איננו מוגן מפני תביעות משפטיות בין היתר, בגין רשלנות, נזקי צד ג, וכד' שיכולים להיגרם במסגרת עבודתו. כמו כן, פרילנסר צריך שיהא מגן ככל שניתן מפני נזקי גוף. על כן, יש לוודא עם המזמין, באם יש לו פוליסות ביטוח שיכולות ליתן כיסוי לפרילנסר וככל שלא, הפרילנסר חייב לדאוג לביטוחים באופן עצמאי.


לדוגמא, פרילנסר שנפגע במהלך העבודה אצל המזמין, ככל הנראה, יהא מנוע מלהגיש תביעה בגין תאונת עבודה לביטוח לאומי.

5. שימרו על זכויות הקניין הרוחני של המזמין אך גם שלכם


במהלך עבודתה נחשף הפרילנסר לפרטים ומידע שמצוי אצל המזמין שעולים כדי זכויות קניין רוחני. לעיתים חשיפה זו מחויבת המציאות לצורך ביצוע עבודתו של הפרילנסר. לכן, חשוב מאוד להימנע מלעשות שימוש בזכויות קניין הרוחני של מזמיני השירותים לרבות גילוי, חשיפה, שימוש וכד' בשם מסחרי ו/או בסוד מסחרי (רשימת לקוחות) ו/או זכות יוצרים מקורית של המזמין ו/או פטנט ו/או כל זכויות הקניין הרוחני המוגנות על פי חוק.


רצוי, לבצע בדיקה עם מזמין השירות האם שימוש כלשהו בקניין הרוחני של המזמין מותר ו/או אסור ולציין זאת בהסכם. בסוגי עבודות מסוימים, לפרילנסר יש את הזכות לבקש לייתן לו קרדיט על עבודתו (לדוגמא, מאייר, מעצב, גרפיקאי), כך ששמו יירשם מתחת ליצירה.

6. בקשו כי בהסכם יהא מנגנון אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים


לעיתים מתגלעות מחלוקות עם המזמין. חשוב לדעת, כי גם מחלוקות כאלו יכולות להיפתר בצורה יעילה אשר תסב כמה שפחות נזק לצדדים.
מנגנון בוררות בהסכם הקובע לדוגמה, כי כל סכסוך משפטי ייושב בפני בורר, יכולה למנוע הליכים משפטים ארוכים ומיותרים לרבות הוצאות משפטיות גבוהות תוך פתרון הסכסוך באופן מהיר ויעיל.

 

האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.


אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.


עודכן ב: 26/10/2023