מספר התביעות שמוגשות לבתי המשפט ונדחות נמצא בשנים האחרונות בעליה מתמדת, וזאת לצד אחוז גבוה של תביעות המסתיימות בפשרה לאחר שנות דיונים ארוכות. אז כיצד ניתן להגדיל את הסיכויים לזכייה בתיק תוך ביסוס הטענות העובדתיות והמשפטיות וזאת לצד צמצום העלויות הגבוהות של ההליכים המשפטיים? עו"ד גיא הרשקוביץ על יתרונות חוות הדעת המשפטית.

 

שותף בעסק טען ששותפיו מנסים להשתלט על העסק ומקפחים את זכויותיו בעסק הן באמצעות העלמת כספים והן באמצעות שימוש במשאבי העסק המשותף לצורך ייצור הכנסות פרטיות לכיסם של השותפים האחרים. לאחר בחינת המקרה אצל עו"ד, ובמסגרת חוות דעת משפטית שקיבל השותף המקופח (תוך הנחיות להמציא מסמכים ולנקוט בפעולות שיחזקו את טענות השותף המקופח), נוכח השותף המקופח לדעת באמצעות המסמכים שהמציא ובאמצעות דיבוב שותפיו בשיחה מוקלטת עמו, שלא רק שהשותפים מקפחים אותו ומכניסים הכנסות של העסק המשותף לכיסם, אלא שהם אף תכננו את המהלך עוד קודם להקמת השותפות.

בדוגמה זו, חוות הדעת של עורך דינו של השותף המקופח הייתה מכרעת שכן לא רק שעוה"ד ידע להנחות את השותף המקופח איזה ראיות חסרות לביסוס טענותיו וכיצד ניתן להשיגם, אלא חוות הדעת שקפה עילות תביעה נוספות ולא פחות מחשוב הוא יצרה בסיס למהלך המשפטי הנכון (והנוסף על תביעה) שיש לנקוט בו והוא עתירה לצווי מניעה לביצוע כל דיס פוזיציה בעסק ואף צווי עיקול על נכסי העסק.

אחת הדרכים לנהל הליך משפטי יעיל היא קבלת חוות דעת משפטית מעורך דין הבקיא בתחום האזרחי-מסחרי, שתתווה את הדרך להליך המשפטי המבוקש והנכון יותר. חוות דעת משפטית מאגדת בתוכה ניתוח משפטי מקיף, הכולל דרכי פעולה, בדיקת החקיקה הרלוונטית, הלכות משפטיות ברוח הפסיקה ושימוש בספרות משפטית, תוך שילוב של ניסיון מקצועי בניהול וייצוג בתיק. חוות דעת כזאת אמנם לא יכולה לנבא תוצאה של הליך משפטי, אך יש בה כדי להעריך את הסיכונים והסיכויים בתיק ולאפשר למבקשה מרחב פעולה מוגדר למטרותיו.

 

כל הקלפים על השולחן

 

מטרתה העיקרית של חוות הדעת היא לנתח את המצב המשפטי של מקרה מסוים ולצמצם את הסיכוי להפתעות לא נעימות. מצד אחד יוצגו העובדות והראיות או חוסר הראיות של הצד שכנגד והשלכותיהם על סיכויי ההצלחה של המבקש את חוות הדעת, ומהצד השני ייבדקו אותם פרמטרים אצל המבקש, על מנת למדוד את הסיכונים בתיק. לא אחת קורה, שבעלי הדין(התובעים ו/או הנתבעים) מתייחסים ליתרונותיהם המשפטיים בדרך מעצימה ולא נותנים משקל ראוי "לכלי הנשק"של הצד השני. למותר לציין כי ההתנהלות הזו מניבה הפסדים כספיים, בזבוז זמן ועוגמת נפש עבור מי שחשב שיש בידו "תיק בטוח".

 

חוות הדעת מסייעת גם במיקוד והכנת התיק לקראת פתיחתו של הליך עתידי, הן עבור מגיש תביעה והן עבור נתבע. רבות קורה, שעל אף שהצדק הוא עם צד זה או אחר, חסרות אי אילו ראיות על מנת להוכיח זאת. חוות הדעת מפרטת את הראיות החסרות לביסוס ההליך המבוקש עוד בטרם החל.

 

עורך דין, חווה דעתך

 

אין כללי ברזל באשר לבחירה הנכונה של עורך חוות הדעת, אולם ניתן להסתייע בכמה כללי אצבע. תחום המשפט האזרחי-מסחרי רחב ומקיף, ולא כל עורכי הדין בקיאים בכל הנושאים באותה מידה. כך, לדוגמה, אם נדרשת חוות דעת בעניין הסכמי שותפות, כדאי לבחור עורך דין הבקיא בדיני החברות, שמעניק ליווי קבוע לשותפויות ועסקים.

 

מאותה סיבה יש עדיפות לכך שעורך חוות הדעת יהא משפטן פעיל ולא אקדמאי. גם אנשי האקדמיה יעידו על כך שהשוני בין המשפט האקדמי-תיאורטי לבין המשפט המעשי יכול, בנסיבות מסוימות, להיות רב. על כן, גם ניסיונו של עורך החוות בליטיגציה משפטית הוא בעל משקל.

 

עלות מול עלויות

 

עלותה של חוות דעת משפטית נמוכה, בדרך כלל, מעלותם של הליכים משפטים, אולם היא אינה באה במקומם. כאשר מבקשים להגיש כתב תביעה, לדוגמה, חוות דעת משפטית מוקדמת תכלול בתוכה חלק מעבודת ההכנה הדרושה להכנת כתב התביעה, כך שהיא עשויה להיות מקוזזת באופן זה או אחר מעלות עריכת כתב התביעה, וכן הלאה.


חוות דעת משפטית איכותית היא אבן יסוד להצלחת ההליך המשפטי ומהווה הכוונה נכונה לניהול ההליך בדרך הטובה והבטוחה ביותר, תוך חיסכון של כסף וזמן.


כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני המופיעים באתר זה שמורות לרבות, הטקסטים, התיאורים, עיצוב האתר, התמונות, וכל חומר אחר הכלולים בו, אם לא נאמר מפורשות אחרת, שמורים למשרד עורכי דין הרשקוביץ ושות' בלבד. אין להעתיק להפיץ, לשכפל, למכור, לפרסם, לשדר או לעשות כל שימוש מסחרי כלשהו בכל או בחלק מתכניו של האתר וכל דבר אחר המוצג באתר אלא אם ניתנה רשות במסמך לכך בכתב ומראש ממשרד עורכי דין הרשקוביץ ושות' ©

 

האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד הרשקוביץ ובין המשתמש, משרד עו"ד גיא הרשקוביץ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד גיא הרשקוביץ.