אזרחים רבים מצויים בימים אלו או אמורים לטוס בימים אלו, לחופשת הקיץ בחו"ל. אולם, בנסיבות המצב הביטחוני (לטענתם של חברות התעופה) הורו חברות התעופה הזרות בצעד גורף על ביטול כל הטיסות לישראל ומישראל למדינות היעד. כמובן שמלבד עוגמת הנפש הרבה, החלטה זו של חברות התעופה הזרות הסבו נזקים עצומים לנוסעים, שכן חלקם נאלץ לרכוש כרטיסי טיסה חלופיים במחירים מופקעים, נאלץ להגיע למצב של הפסד השתכרות וכדומה. מטרת מאמר זה הינו לשפוך אור על הזכויות של נוסע שטיסתו בוטלה, החל מהקצאת טיסה חלופית ועד פיצוי כספי שיכול להגיע לאלפי שקלים.


חוק הפיצויים בשל ביטול טיסה

 

בשנת 2012 חוקק בכנסת חוק שירות תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול או שינוי בתנאיה). על פי החוק נוסע אשר טיסתו בוטלה, כלומר נדחתה מעל ל-8 שעות, זכאי לקבל מחברת התעופה "חבילת סיוע" הכוללת:


א. אירוח בבית מלון לרבות שירותי הסעה לבית המלון מנמל התעופה וחזרה.
ב. השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי.
ג. פיצוי כספי שיכול להגיע לאלפי שקלים.


חשוב לציין, כי על פי הדין, חברות התעופה חייבות לדאוג לנוסע ללינה בבית מלון ו/או למציאת טיסה חלופית או להשבת התמורה.


באשר לפיצוי כספי ללא הוכחת נזק יצוין, כי החוק מקנה לנוסע פיצוי של אלפי שקלים בגין ביטול הטיסה. חשוב לדעת כי פיצוי זה לא יבוא במקום שירותי הסיוע ומציאת טיסה חלופית, או במקום השבת התמורה בגין הטיסה שנרכשה.


אולם לעניין הפיצוי הכספי יוער, כי החוק מסייג פיצוי זה, במקרה בו הטיסה בוטלה בשל "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו וגם אם היה עושה כל שביכולתו-לא היה יכול למנוע את ביטול אותן הנסיבות". לכן מחד, במידה ויידרש פיצוי מחברת התעופה יכול ואלה יטענו שמדובר בנסיבות מיוחדות שאינם מצדיקות פיצוי, מאידך המצב הביטחוני בארץ, וירי הרקטות, נמשך למעלה משבועיים, כלומר יכול שהיה על חברת התעופה להיערך למצב זה ולהודיע לנוסע מספיק זמן לפני הטיסה המתוכננת, כי ייתכן והטיסה תבוטל.


נראה, כי על חברות התעופה, לכל הפחות, חלה החובה לדאוג לטיסה חלופית או לכל הפחות להשיב לכם את כספכם בגין כרטיס הטיסה ששילמתם. בנוסף חלה החובה על חברת התעופה לסייע לכם במקום לינה ויצירת קשר עם קרוביכם, במקרה בו אתם מצויים בחו"ל.

 

מה דינה של חברת תעופה שמסרבת לפעול בהתאם לחוק זה?


החוק קובע, כי ניתן יהא לחייב חברת תעופה שתפעל בניגוד להוראות חוק זה, בפיצויים לדוגמה בסך של עד ל-10,000 שקלים.


נגרמו נזקים נוספים מה עושים?


לקוחות שפנו למשרדנו, טענו כי חברות התעופה מתעלמות מהם באשר למציאת טיסה חלופית ולכן לא נותרה בידם כל ברירה אלה להזמין כרטיסי טיסה באופן עצמאי, ואף שולמו על ידיהם מחירים מופקעים של למעלה מ-2,000 דולר. האם ניתן יהיה לדרוש פיצוי זה במסגרת חוק שירותי תעופה?


מחד, חוק שירותי תעופה שותק לעניין ספציפי זה, לפיו נאלצו נוסעים להוציא סכומים מופקעים, לכל הפחות כדי לחזור לארץ, ומאידך חוק שירותי תעופה קובע, כי במצב זה ייתכן ובית המשפט, במסגרת תביעה משפטית, יורה לחברת התעופה לפצות את הנוסע בסך של עד 10,000 שקלים.


האם ניתן לפעול רק באמצעות חוק זה?


לקוח נוסף פנה למשרדנו וטען כי נגרם לו הפסד השתכרות באלפי שקלים. כיצד ניתן יהיה לדרוש פיצוי בגין הפסד זה?

 

יש לך שאלה?

פורום צוק איתן: מה הזכויות שלנו?


חשוב להבין, כי אמנם חוק שירותי תעופה נותן מענה רק בגין חלק מהנזקים, אולם אין בחוק זה כדי לגרוע מזכותו של כל לקוח לתבוע את חברת התעופה בגין כל סכום בהתאם לדין. כך לדוגמה יהיה ניתן לדרוש את מלוא הפיצוי ואף לפנות לערכאות השונות על יסוד עילות מכוח חוק החוזים, פקודת הנזיקין וכדומה. יש לציין, כי חברת התעופה יכולה להעלות טענת סיכול חוזה, קרי המלחמה בארץ סיכלה את החוזה כך שזה לא יכול להתקיים.


למרות האכזבה הרבה ועוגמת הנפש שנגרמה לכם בנסיבות ביטול הטיסה או החופשה, חשוב שתדעו שיש מה לעשות מול חברות התעופה, וייתכן ואף ניתן יהיה לקבל פיצוי של אלפי שקלים בגין עוגמת הנפש, ובגין הנזקים שנגרמו לכם.

 

ghlawoffice.co.il