כתב וערך גלעד בן-עמי, עו"ד ונוטריון

 

Apostille - הנה המילה בשפה הצרפתית שמשמעותה "אישור". אפוסטיל הנו אישור הניתן ע"י רשויות המדינה והוא גם תוארו של בעל התפקיד מטעם המדינה המאמת את נכונות החתימה על תעודות ציבוריות ומאשר את סמכותו של הנוטריון לאשר מסמך נוטריוני.

 

אישור אפוסטיל הנו הדרך לאשר תעודה או מסמך שהונפק במדינה אחת לצורך הצגתו במדינה אחרת. "אמנת האפוסטיל" – Hague Convention Abolishing the Requirement for Foreign Public Document, הינה אמנה בן לאומית שנחתמה בהאג, ביום 5 לאוקטובר 1961.

 

אמנת האפוסטיל מסדירה את הדרך לאישור משפטי של מסמך שהונפק במדינה אחת לצורך הכרתו המשפטית, כמסמך נוטריוני, בכל שאר המדינות החתומות על אמנת האפוסטיל.

 

מעמדו של האפוסטיל זהה למעמדו של הנוטריון. ברם, בעוד אישור הנוטריון כוחו יפה במדינה אשר בה הוסמך הנוטריון. קרי, אישור מקומי תוך מדינתי. אישור האפוסטיל על מסמך נוטריוני מעניק הכרה משפטית נוטריונית בכל המדינות החתומות על אמנת האפוסטיל.

 

אישור אפוסטיל יכול להינתן רק באמצעות הרשויות המוסמכות במדינה. בישראל ניתן אישור אפוסטיל, למסמך נוטריוני, בבתי משפט השלום ובמשרד החוץ בהתאם לחלוקה הבאה:

 

א. לצורך הגשתו של מסמך נוטריוני במדינות החתומות על אמנת האפוסטיל, יש להחתים אישור אפוסטיל בבית משפט השלום. אישור כאמור ניתן ע"י רשמים של בתי משפט השלום ועובדי מדינה, שמונו לתפקידם ע"י שר המשפטים (בהתאם לחוק הנוטריונים, תשל"ו-1976).

 

 

ב. לצורך הגשת מסמך נוטריוני במדינות שאינן חתומות על אמנת האפוסטיל, יש להחתים מסמך אפוסטיל במשרד החוץ.

 

 

כדי שמסמך/תעודה/אישור/תרגום (להלן: "המסמך"), שברשותך יוכל להיות מאושר בחותמת אפוסטיל, צריך המסמך להיות מאושר תחילה באישור נוטריוני !. רק מסמך כאמור יוכר לצורך מתן אישור אפוסטיל.

 

לעניין אישור נוטריוני ואישור אפוסטיל לתעודות בגין לימודים בישראל, אבהיר, כי בטרם ניתן יהיה לקבל אישור נוטריוני ואישור אפוסטיל, יש לאשר תחילה את התעודה בדבר לימודים במשרד החינוך.
 


עודכן ב: 19/07/2015