רשלנות באבחון מחלתו או מצבו של מטופל או איחור באבחון אשר גרם לנזק הינן טענות נפוצות בתביעות רשלנות רפואית. כך לדוגמא מוגשות תביעות רבות בגין איחור באבחון של מחלות (סרטן, גידולים ועוד) רשלנות באבחון של מצבים רפואיים כגון: התקף לב, אירוע מוחי, זיהום קשה ועוד.


התוצאה של רשלנות באבחון יכולה להיות הרת אסון מבחינתו של המטופל ולהסתיים בנזק גופני בלתי הפיך ועד מוות.

מפסיקת בתי המשפט עולה כי במסגרת תפקידו של הרופא המטפל חלה עליו החובה לאבחן את האבחנה הרפואית הנכונה באשר למחלה ממנה סובל המטופל, להחליט על הטיפול הרפואי הנדרש ובנוסף להשגיח כי הטיפול יינתן לחולה. כמו כן, בתי המשפט קבעו כי על מנת שהרופא המטפל יאבחן את האבחנה הרפואית הנכונה אין עליו להסתפק בעובדות המובאות בפניו בלבד אלא עליו לבדוק בנוסף בצורה אקטיבית סבירה האם קיים מידע נוסף אשר עשוי להיות רלוונטי לקביעת מצבו הרפואי של החולה. רק לאחר בחינת מכלול התמונה הרפואית על הרופא להסיק מסקנות בדבר הטיפול הראוי.

כמו כן, חלה על הרופא החובה לחקור, לברר ולעקוב אחרי המטופל גם במהלך טיפולו על מנת לאמת או לשלול ממצאים מסוימים ודרכי טיפול, מה שלמעשה יסייע לקביעת אבחון נכון ו/או אבחון בזמן. אבחון בזמן הינו קריטי כיוון שביכולתו להפחית ואף למנוע נזק בלתי הפיך, נכות עם פגיעה תפקודית ואף מוות.

עם זאת, לעיתים לא ניתן לאבחן את המצב הרפואי של החולה במועד מוקדם למועד שהתגלה בפועל, במקרה שכזה לא יחשב האיחור באבחנה כרשלנות.

מכאן שהמבחן לקבוע האם קמה חזקת הרשלנות באבחון הינו האם רופא סביר בנסיבות העניין יכול היה וצריך היה לאבחן את המחלה קודם לשלב שבו היא אובחנה למעשה. כך גם החלטת הרופא בדבר שליחת או אי-שליחת המטופל לביצוע בדיקה שיכולה לתרום לאבחון צריכה להיות במתחם הסבירות.

מכאן שאין על רופא לפטור עצמו בבחירה סתמית של דרך טיפול תוך שלילת אופציה טיפולית אפשרית ראויה. לשם קביעה באם יש על רופא לשלוח את המטופל לביצוע בדיקה מסוימת אשר באפשרותה לתרום לאבחון מחלתו מאזן הרופא בין מספר שיקולים: חומרת המחלה, מידת הסיכון אליו נחשף החולה כתוצאה מההחלטה שלא לבצע את הבדיקה, הסיכונים הקיימים בבדיקה האפשרות לחשוף את המחלה בדרכים אלטרנטיביות וכו'.

בנוסף, על פי פסיקת בתי המשפט על מוסד רפואי חלה החובה לדאוג לשיתוף פעולה בין כלל הגורמים השונים המטפלים בחולה כך שיהיה מנגנון אשר יבטיח תיאום ביניהם ואינטראקציה בקבלת הטיפול והמעקב הרפואי הראוי. זאת על מנת שלא ייווצר מצב שחוסר שיתוף הפעולה הוא שהוביל לאיחור באבחון מצבו של המטופל.

אם נגרם לך נזק כתוצאה מרשלנות רפואית באבחון או כתוצאה מאיחור באבחון של מחלה מומלץ לפנות לעורך דין בעל ניסיון בתחום רשלנות רפואית.

משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג נפגעים אשר נגרמו להם נזקי גוף קשים כתוצאה מרשלנות רפואית ומתאונות אחרות.