הצוואה טומנת בחובה רצון חופשי ואמיתי של אדם להנחיל ליורשים מה ייעשה ברכושו ובנכסים שצבר עד השבת נשמתו לבוראו. אולם, לעיתים נתקלים אנו במקרים לפיהם הצוואה בטלה ורצון הנפטר היה ונגוז, ולא מקוים. פעמים רבות, בשל טעות בעריכת הצוואה ואי הקפדה על הכללים של דיני הירושה או דיני הצוואות.

 

לשם בחינת המקרים בהם תבוטל הצוואה, ראשית יש לדעת כי ישנן ארבעה סוגי צוואות:

 

  1. צוואה בכתב-יד: תיכתב כולה ביד המצווה, תישא תאריך כתוב בכתב ידו ותיחתם בידו.
  2. צוואה בעדים: תהיה בכתב, תצוין בתאריך ותיחתם על ידי המצווה בפני שני עדים.
  3. צוואה בפני רשות: תיעשה על ידי המצווה באמירת דבריו בעל פה בפני שופט, נוטריון או רשם לענייני ירושה.
  4. צוואה בעל פה: שכיב-מרע וכן מי שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות, רשאי לצוות בעל פה בפני שני עדים השומעים לשונו.

מהי המשמעות של צוואה בטלה?

 

כאשר הצוואה מבוטלת אזי מתייחסים למנוח כאילו לא השאיר צוואה ופונים לחוק הירושה התשכ"ה 1965 המורה כיצד לחלק את הירושה על פי חוק ולא על פי רצון המצווה. היורשים יהיו ילדיו, אשתו או שאר הקרובים לפי קירבתם, כשאין ילדים או אישה.

 

הירושה הינה זכות קבועה בחוק הירושה לפיה הנכסים מועברים ליורש כפי המוגדר בחוק, כל זאת באין צוואה.

 

האם לידועה בציבור ישנן זכויות בצוואה למרות שלא נכתבו?

 

במידה והצוואה מבוטלת והמצווה כתב מפורשות כי הוא מצווה הכל לילדיו ולא לאף אחד אחר, וישנה ידועה בציבור למנוח, על פי החוק והפסיקה כאשר מוכח כי ישנה ידועה בציבור אזי גם היא יורשת על פי חוק הירושה חצי מזכיות המנוח (כמו אשתו). אפילו שהיו למנוח ילדים ואפילו אם כוונת המצווה הייתה כתובה באופן ברור בצוואה.

האם צוואה שנערכה על ידי חולה אלצהיימר תקפה?

צוואה שנעשתה על ידי חולה שטיון (אלצהיימר) לא תקוים כלל. זאת מהחשש מפני הזולת העשויים לנצל את רפיסות דעתו של המצווה וניצול חוסר דעתו לרעה.

 

הפסיקה חידדה את עניין אי כשירות לצוות (הינו פסול דין) וקבעה כי אם יוכח שהמצווה בעת כתיבת הצוואה לא היה מספיק ער למציאות ולסביבתו וכושר שיפוטו הינו לקוי, הצוואה תבוטל.

 

על כן, מומלץ להצטייד בפסיכיאטר או בפסיכו-גריאטרי שייתן חוות דעתו בסמוך לעשיית צוואה בכדי למנוע טענת אי שפיות בעת עריכת הצוואה. חשוב לדעת כי רוב הצוואות שנפסלות הינן, ביסוד דברים אלו.

 

האם סרט וידאו יכול לשמש כתחליף לצוואה על פי חוק?

 

צוואה במצלמת וידאו או קלטת איננה מהווה צוואה כלשון החוק הישראלי. ניתן להשתמש בהקלטה לצורך אימות וכראיה חיצונית אולם איננה מהווה תחליף לצוואה.

האם תתקבל צוואה ללא חתימת אחד העדים?

 

היעדר חתימת מצווה על צוואה או היעדר חתימה של עד על צוואה, גם אם המנוח עצמו חתם הצוואה, הינה בטלה.

 

האם תיקון צוואה ללא חתימת המצווה ליד תתקבל?

 

תיקון צוואה ללא חתימה של המצווה מהווה קושי לאשר את הצוואה והיא תבוטל.

 

האם תתקבל צוואה כאשר המצווה לא חתם על כל עמוד?

 

היעדר חתימת המצווה על כל עמוד בצוואה אינה גורמת לביטולה.

 

האם דיין או שופט יוכל לאשר צוואה בעל פה שלא בבית המשפט או בית הדין?

 

לפי פסק דין של בית המשפט העליון, ביקר מנוח ביקור פרטי אצל אב בית דין הרבני בחיפה ואמר לאב בית הדין את רצונו מה יעשה אחריו בצוואתו האחרונה. דברים אלו נרשמו במסמך, אשר הוגש לקיום צוואה כצוואת שכיב מרע (אדם הנוטה למות) בפני רשות.

 

בית המשפט העליון פסק כי העובדה שרב בית הדין קיבל אדם בביתו לצורך עשיית צוואה, פוגמת בצוואה כיוון שאין את המעמד הממלכתי בפני בית הדין שמייקר את דברי המצווה.

 

האם חובה על נוטריון לבדוק את מצבו הבריאותי של המצווה בטרם החתמה על הצוואה?

 

על נוטריון כרשות, מוטלת החובה להצטייד מבעוד מועד בתעודה רפואית עדכנית ונכונה ליום עשיית הצוואה בדבר מצבו של המצווה, זאת אם נדרש הנוטריון לעשות צוואה בפני אדם המרותק למיטתו.

 

לכך תצורף תעודת רופא לעותק הרשמי של הצוואה שישמר בפני הנוטריון. בהיעדר תעודה רפואית כזו בעת עריכת הצוואה, הצוואה כצוואה בפני רשות נפגמת, על כל המשתמע מכך.

 

כמה זמן תקפה צוואה שניתנת בעל פה?

 

צוואה בעל פה (שכיב מרע- חולה הנוטה למות) בטלה כעבור חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות שהצדיקו עשייתה והמצווה עודנו בחיים, לכן אם חלפו 30 ימים והמצווה עודנו בחיים והינו כשיר הצוואה תבוטל.

 

בית המשפט מעל הכול


למרות האמור, בית המשפט יכול להכשיר את הצוואה למרות שלא התקיימו מרכיבי היסוד בצוואה, ובלבד ולא היה לבית המשפט ספק כי היא משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המצווה, רשאי הוא, בהחלטה מנומקת, לקיימה אף אם נפל בה פגם.
 


עודכן ב: 09/11/2014