בתיקי משפחה רבים כאשר יש סכסוך בין בני הזוג, אופי הסכסוך גולש לפסים של נקמנות מטעם הצדדים. חייבים רבים בתיקי מזונות מוצאים עצמם בפני "שוקת שבורה" שלפיה עליהם לשלם דמי מזונות גבוהים מאוד ביחס להכנסתם, ללא קשר למציאות הכלכלית שלהם, ויתרה מכך, אם לא שולם תשלום לנושה ישנה האפשרות לאסור את החייב לתקופה של 21 ימים.


חוק ההוצאה לפועל קובע מאסר בשל חוב מזונות


להלן דוגמה המבוססת על מקרה אמיתי שפרטיו נפוצים מאוד בבתי המשפט: דוד ולאה הם זוג נשוי עם שלושה ילדים והם חיים בדירה שכורה. משכורתו של דוד בסך של 8,000 שקלים כעובד מחסן, ומשכורתה של לאה היא 5,000 שקלים כמזכירה רפואית.


התגלע סכסוך בין דוד ללאה ונפסק כנגד דוד לעזוב את הבית ולשלם מזונות ילדים ומדור בסך של 2,333 שקלים לכל ילד, ו-3,500 שקלים לחודש עבור שכר דירה הכוללים שכירות, ארנונה, חשמל, מים ואוכל.


הוצאותיו של דוד גדולות מהכנסותיו מדי חודש. לאה מצד שני מקבלת כל חודש משכורת ודמי מזונות בסך של 12 אלף שקלים. דוד ניסה לשלם את דמי המזונות המלאים אך כרע תחת הנטל של הגירעון השלילי מדי חודש. לאה לא מוותרת ופונה להוצאה לפועל כנגד דוד ומבצעת עיקולים, ובין היתר הגבלת רישיון הנהיגה שלו. או אז דוד מפוטר שכן המעסיק חייב אדם עם רישיון נהיגה, ודוד יוצא לשוק האבטלה ומפסיק לשלם מזונות כמעט סופית.


לאה בינתיים מתקשה לכלכל את הילדים והיא פונה לביטוח לאומי לקבלת מזונות. ואולם, על פי כללי הביטוח הלאומי אם לאה עובדת ומשתכרת מעל סכום מסוים של 4,000 שקלים בקירוב, היא לא תקבל דמי מזונות מהביטוח הלאומי או שהקצבה תצומצם לכדי 1,000 שקלים בקירוב.


למען הסר ספק, אם לאה לא תעבוד כלל, הביטוח הלאומי לא ישלם לה במקום הבעל, אלא ישלם סך מקסימלי של כ-3,373 שקלים לחודש.
הביטוח הלאומי מציע ללאה לפנות בעצמה להוצאה לפועל, שם יעזרו לה ללא עורך דין לגבות כסף באמצעים שונים, לרבות מאסרו של אבי ילדיה.


נושה הדורש חוב שאינו חוב מזונות לא יוכל להוציא פקודת מאסר כנגד החייב


כנגד חייב מזונות שלא משלם מוצאת פקודת מאסר, והוא חומק או נתפס ונכנס לכלא מדי שלושה חודשים לתקופה של 21 ימים או פחות, תלוי ברשם ההוצאה לפועל.


ישנם מקרים שבהם לאחר שהחייב נאסר בשל פקודות מאסר כשלוש או ארבע פעמים, ורשם הוצאה לפועל נוכח כי אין תועלת בהליך וכי אין לחייב מקורות להשיג כסף, וכי פקודות המאסר של הזוכה נובעות מתוך רצון של נקמנות ללא תועלת כלכלית, אזי הוא לא מאשר פקודות מאסר נוספות ולא ניתן לאסור את החייב.


בפועל החייב נקלע לחובות רבים יותר והוא נרדף וחומק ולא יכול לשלם לילדיו את המזונות. בזכות השיטה החדשה הוא הופך לנטל כלכלי על החברה, לא מקבל הלוואות ומתחייב לאנשים אחרים ולא משלם להם.


הגשת בקשה לפשיטת רגל: הפתרון לביטול פקודת המאסר


אלו התנאים הבסיסיים להגשת בקשה לפשיטת רגל:


1. קיימים לפחות שני נושים כנגד החייב, כלומר נושה אחד נוסף מלבד זוכה המזונות, וסך החוב הכולל גבוה מ-18 אלף שקלים.


2. חוב המזונות נמוך מ-70% מסך החובות.


3. החייב צריך לפרט כיצד נקלע למצב בתום לב.


תוצאות הגשת הבקשה לפשיטת רגל


עיכוב הליכים בצו כינוס נכסים בהליך פשיטת רגל אשר יצא מפי בית המשפט המחוזי, יבטל את פקודות המאסר כנגד החייב ואת אי חידוש רישיון הנהיגה שלו. לפי תקנה 128 לפקודת פשיטת הרגל, בית המשפט יקבע סכום מזונות ריאלי בהתחשב בהכנסתו של החייב אל מול חובותיו.


כלומר, אם דוד היה מחויב לשלם מדי חודש סך של 7,000 שקלים מזונות, לאחר בדיקתו הכלכלית של בית המשפט המחוזי בפשיטת הרגל, יקטן התשלום החודשי לסך של 4,000 שקלים, אם כי ההפרש של 3,000 שקלים לחודש ייצבר כחוב לאחר סיום פשיטת הרגל.


ואולם, בניגוד לחובות אחרים שהליך פשיטת הרגל יכול להביא למחיקתם על ידי הפטר, חוב מזונות לא נמחק והוא נשאר גם לאחר ההפטר של פשיטת הרגל.


כמעט לא ניתן לבטל פקודת מאסר בהוצאה לפועל של חייב מזונות, ולא ניתן לפרוס חוב מזונות בהליכי ההוצאה לפועל, אך באמצעות פשיטת רגל ניתן לבטל את פקודת המאסר ולהקטין את התשלום החודשי של חוב המזונות.