חברות גדולות וכן עוסקים רבים נקלעים לחובות, וככל שהחובות של החייב גדולים יותר ואין להם כיסוי, כך הסיכוי לגבותם הולך וקטן.
לעתים המעביד הוא אדם או חברה לא פעילה ואין לו כסף בכלל. בעוד המעסיק חייב כספים לעובדים רבים ולעובד ברור שלא יוכל לגבות מהמעביד כלום, מה ניתן לעשות? גמלת הביטוח הלאומי היא התשובה לאפשרות לקבלת שכר עבודה של שנה שלמה ואף יותר.


במקרה שבו המעסיק הפך להיות חדל פירעון, העובד יכול לדרוש מהביטוח לאומי את זכויותיו שלא קיבל מהמעביד עצמו ואשר מגיעות לו בדין, לפי התנאים הבאים:


1. נגד המעביד הוצא צו פשיטת רגל או צו פירוק.


2. בית המשפט מינה למעסיק נאמן או מפרק.


3. הנאמן או המפרק אישר את התביעה של העובד כנגד המעביד.


בדרך כלל, הזכאים לגמלה זו הם העובדים השכירים של אותו מעביד.


בעבור מה ניתנת הגמלה, מהם שיעורי הגמלה ומה סך הכסף שניתן לעובד על ידי הביטוח הלאומי?


1. שכר עבודה שהעובד לא קיבל.


2. פיצויי פיטורין.


3. הפרשי שכר.


4. פדיון חופשה.


5. דמי הבראה.


6. ביגוד.


קיימת תקרת סכום מקסימלי לסך התשלום הכולל שיתקבל מהביטוח הלאומי, והיא לא תהיה יותר מסך של 112,424 שקלים נכון לשנת 2014.


לצורך המחשה, אם אדם עבד אצל חברה מסוימת או מעסיק מסוים אשר אין באפשרותו לשלם משכורות או פיצויים לעובד, אזי העובד רשאי לפנות בבקשה לבית המשפט המחוזי למנות מפרק לחברה שבה עבד, או לבקש כינוס נכסים כנגד המעביד.


אם בית המשפט ימצא לנכון כי ישנה עילה לקבלת צו פירוק או כינוס נכסים כגד המעסיק, ימונה מנהל מיוחד או נאמן מטעם בית המשפט שאליו תופנה התביעה, והוא זה אשר יחליט אם לקבל את התביעה או את חלקה או לדחותה בכלל. רק לאחר שיאשר זאת, המוסד לביטוח לאומי ישלם לתובע, העובד השכיר, כפי החלטת הנאמן או המפרק.


לכן, עובד שכיר שלא קיבל את זכויותיו כפי שמגיע לו וקופח על ידי המעסיק או בעל החברה שברח מהארץ או לא מוצאים אותו, או שהחברה הפסיקה פעילותה, או שהעובד מבחין כי מדובר בחוב אבוד שהוא לא יוכל לגבותו, עליו לפנות בבקשה לכינוס נכסים או בבקשה למתן צו פירוק החברה.


את הבקשה לצו כינוס כנגד אדם פרטי או עוסק מורשה, או הבקשה לצו פירוק כנגד חברה בע"מ, מומלץ להגיש באמצעות עורך דין בעל ידע בתחום הפירוקים ופשיטות רגל, כדי שהדבר יתבצע ביעילות, בזריזות ובמקצועיות.


לאחר מכן יגיש העובד תביעה כנגד הנאמן או המפרק שבא בנעלי המעסיק, ואז יכריע המפרק או הנאמן בתביעת העובד כנגד המעסיק לפי הכללים הקבועים בחוק הביטוח הלאומי. לאחר מספר חודשים יעביר הביטוח הלאומי את הגמלה של העובד לחשבון הבנק של העובד שהגיש את התביעה לגמלה.